בשיתוף אקסיומה
הפרסום ברדיו עובד, נקודה.
למרות ההשתייכות שלנו לעידן החשיפה הוויזואלית, על אף שהפרסום באונליין מהווה הכרח, פרסום בתחנות רדיו שונות בישראל היה ונותר דרך חשיפה אפקטיבית לקהלים מגוונים.
מאזיני הרדיו אינם קהל אחיד וקבוע, אלא כזה שמבוסס על פילוחים רחבים, מגיל או אזור גיאוגרפי מסוים ועד מעמד סוציואקונומי ותחומי עניין מגוונים. בין אם המוצר שלכם פונה לצעירים מהצפון ובין אם מדובר בשירות בפריסה ארצית לקהל בוגר – לכולם מגע כזה או אחר עם תחנות הרדיו הקיימות, באמצעותו ניתן לתגבר את החשיפה העסקית, לעורר את יצר הסקרנות ולהניע מיידית לפעולה מול בית העסק שלכם.
ההשפעה והכוח של הרדיו אפילו גדלו בשנים האחרונות, הודות לעלייתם של הפודקאסטים שהחזירו את העניין בגירוי שמיעתי ופנו לקהלים ולקבוצות שעד כה לא מצאו ברדיו המסורתי את מבוקשן.
לפרטים והצעת מחיר לפרסום ברדיו לחצו לשיחה בווצאפ או התקשרו: 072-2555-444
מי הן תחנות הרדיו המובילות לפרסום?
קרוב ל-1.5 מיליון ישראלים מאזינים לתחנות הרדיו השונות מדי יום. מאזינים אלה אינם חופפים ביניהם, כך שכל תחנה משמיעה את התוכן שלה לקהל נפרד, בדגש על הבדלים בטווחי הגילאים. על פי סקר TGI שהתפרסם בפברואר 2023, התחנה המושמעת ביותר בישראל היא כאן קול ישראל עם ממוצע האזנות שנתי של 36.6%. אחריה ברשימה גלגל”צ עם 26.1%, רשת ב’ עם 21% וגלי צה”ל עם 19.5%.
ומה בזירה המקומית? הנתונים מסקר TGI מצביעים על תחנת 103FM (רדיו ללא הפסקה) כתחנה המושמעת ביותר, עם נתוני האזנה שנתיים של 11.7%. אחריה בתוצאות אקו 99 עם 10.6% ורדיו קול חי עם 5.9%.
כמובן שאחוזי ההאזנות אינם נתון הרייטינג היחידי שצריך להתחשב בו – תוכניות אקטואליה מסוימות למשל, נחשבות לבעלות השמעה והשפעה בשיעורים משמעותיים, מה שהופך את הפרסום בהן לרווחי באופן מובהק. ועם זאת, חשוב להדגיש שלא כל קמפיין מוכרח להתברג דווקא לתחנות או התוכניות הגדולות. רדיו חיפה, לב המדינה ואפילו קול הקמפוס מכוונים לקהלים ממוקדים הרבה יותר וצפויים להניב נתונים מצוינים למי שמעוניין בחשיפה גבוהה כלפיהם.
מעבר לתכנון האסטרטגי שבבחירת התחנה, ישנם גם שיקולי התקציב. מקובל שהמגזר העסקי משקיע בין 10%-20% מההכנסות החודשיות על פרסום ומנתב אותן באופן פרקטי לכל אפיקי הפרסום הייעודיים שלו, כך שהמיקוד יהיה דינמי ובהתאם לצורך המשתנה. ההשקעה בפרסום ברדיו תתאים מאוד לעסקים שברשותם תקציב פרסום של 30,000 ₪ ומעלה שמכוונים למיתוג מתקדם או ל”הייפ” מכירות ולידים בתאריכים ספציפיים, כמו למשל לקראת החגים או חופשת הקיץ.
מבחינת התחשיב, יש לקחת בחשבון הן את עלות הפקת הפרסומת (קופירייטינג, שעות אולפן, קריינות ועלות הקלטה) והן את התשלום לתחנת הרדיו שבה משדרים. קמפיין ברדיו האזורי עולה החל מ-20,000 ₪ ואילו חבילת פרסום ברדיו הארצי תעלה החל מ-50,000 ₪. עלות לא מבוטלת שאינה מתאימה לנותני שירות קטנים בתחילת דרכם, אך בהשוואה לאפיקי אופליין אחרים כמו ערוצי הפריים-טיים נחשבת לאופציה זולה יותר ומתגמלת לא פחות.
כל אפשרויות הפרסום שלכם ברדיו
קבלת מידע עדכני ואקטואלי על מה שקורה בסביבה, האזנה לתוכניות עם ערך מוגדל, תאימות אישית מבחינה מוזיקלית וסגנונית, העברת הזמן בעיסוקים יומיומיים שונים עם “רעש רקע” איכותי –
כל אלה מבססים את הצורך של קהל המטרה שלכם בהאזנה לרדיו. ולכן בתכנון הפרסום דרושה התאמה בין המסר השיווקי לתכלית הכוללת של אותה תחנה וסוג הקהל שלה:
פרסום ברדיו הארצי – ארגונים וחברות גדולות שמתכננים להגיע לקהל הרחב ביותר, יעדיפו להתמקד בתחנות עם ריבוי של תוכן אקטואלי, חדשותי ומוזיקלי: קול ישראל, כאן רשת ב’, כאן רשת ג’, כאן 88, כאן מורשת, גל”צ וגלגל”צ. בתחנות אלה, ניתן לפרסם בעיקר חסויות ודיווחי תנועה. עמותות רשאיות לפרסם גם תשדירים.
פרסום ברדיו האזורי – עסקים מקומיים זקוקים לטרגוט צר ומדויק יותר של הקהל ולכן יעדיפו לפנות לתחנות שבהן ניתן לפרסם תשדירי פרסומת להוסיף אליהם את מספר הטלפון או כתובת האתר. ריבוי התחנות האזוריות פותח מגוון רחב של אפשרויות בפני המפרסמים ומאפשר לשדר את הפרסומת בתדירויות גבוהות של כ-10 פעמים מידי יום ובאורך של כ-20 שניות. בין התחנות הללו תמצאו את רדיו 103 ללא הפסקה, אקו, חם אש, קול רגע, רדיו צפון, רדיו ירושלים, קול הים האדום ועוד.
פרסום בתחנות מגזריות – הרדיו המגזרי פונה לפלח אוכלוסייה ממוקד מאוד שאיננו מוצא תמיד את מבוקשו בתחנות הפופולריות. אלה הן תחנות אידיאליות לעסקים ולחברות שנותנים שירותים למגזר הדתי או הערבי כמו כאן מורשת, רדיו אלשמס, רדיו קול חי ועוד.
מתי מומלץ לפרסם בתחנה הנבחרת? כל עוד לא מדובר בפרסום ייעודי לתוכנית ספציפית, כדאי לכוון לזמני האזנת השיא בין השעות 07:00-09:00 ובשעות אחר הצהריים. בשעות אלה רבים עושים את דרכם לעבודה ובחזרה עם הרדיו הפתוח ברכב ועקב העומסים השגרתיים בכבישים, זמן השהות גדל ואיתו גם רמת הקשב.
אז איך בונים קמפיין רדיו סוחף וזכיר?
מגדירים מטרה, קהל ותקציב – הצעד הראשון לתכנון התשדיר מתמקד באיסוף של כמה נתונים שחשוב להביא לשולחן. בראש ובראשונה, הגדרת מטרת הפרסום המדויקת שתקבע בהמשך את האופי והטון של הקמפיין ותכוון למימוש שלה מצד המאזינים. מטרה זו יכולה להיות למשל מכירה מיידית של מוצרים, הזמנה לאירוע מכירות או יום פתוח וגם חשיפה או טיפוח מוניטין חיובי.
בהמשך יש להגדיר את קהל המטרה – לעתים מדובר בקהל הקיים של העסק ולעתים בהגעה לקהל חדש שנרצה לספר לו על מוצר או שירות חדש שפיתחנו עבורו שחבל לפספס. שלב זה יגיע לסיומו עם הגדרת התקציב שתקבע סופית את חבילת הפרסום המדויקת, את התחנות בהן נפרסם ואת האפשרויות להפקת התשדיר.
בונים תסריט מהודק ומחושב – כל תשדיר מלווה בקריינות ולעיתים קרובות גם במוזיקה, מה שמחייב בניית תסריט קפדני שבו אין מקום לאלתורים או מילים מיותרות. התסריט מוכרח להיבנות באופן ברור וקליט לאוזן, כך שהוא לא בהכרח ינוסח או יתוכנן באופן זהה לדרך שבה אנו כותבים ומפרסמים במדיה הדיגיטלית.
יחד עם זאת, חשוב שהתסריט יישאר תואם למסרים של העסק באפיקי הפרסום הנוספים ויש להתחשב בהם לפני שמחליטים על הניסוח הסופי. כל עוד אין לכם צורך בגישה או טון ספציפיים, מומלץ לשים דגש על פרסומת קלילה, חיובית ונעימה, המכילה ביטויים שמאפיינים את הערכים של קהל המטרה ואורח החיים או תחומי העניין שלו, כמובן גם את הקושי או האתגרים שאתם מבקשים לפתור עבורו.
משתמשים באפקטים להגברת תשומת הלב – במרחב שבו כמות הדיבור אינסופית ורף הקשב עשוי להיות נמוך, חשוב שתבדלו את עצמכם מאחרים בעזרת מוזיקה, סאונד ואפקטים קוליים שממקדים יותר את תשומת הלב. שווה לשקול שימוש בסאונד המזוהה עם המוצר או השירות שאתם מבקשים לפרסם. זה יכול להיות למשל מטבע נופל, הקצפת חלב במכונת קפה או צפצוף של שעון מעורר שיכולים להגדיל את רמת ההזדהות והעניין.
השילוב של האפקט הקולי במוזיקה של הפרסומת אמור להיות רלוונטי עבורכם ועבור הקהל. לפעמים שווה לשקול הזמנה של ג’ינגל מקורי או רכישת רישוי לשיר פופולרי שתעניקו לו מילים חדשות. החוויה הקולית שתצליחו לספק ב10-30 שניות היא זו שתהפוך את המודעה שלכם לבלתי נשכחת.
מוסיפים הומור, עניין וקריאה ברורה לפעולה – מטרת העל שלכם תהיה ליצור מסר קליט, שהדרך היעילה ביותר להרוויח אותו היא בעזרת הומור. טון קומי, סיפור מצחיק או דיאלוג משעשע הם דרך מצוינת ללכוד את הפוקוס של המאזינים ולגרום להם לחדד את האוזניים עד לקריאה לפעולה שתגיע בסיום.
בנקודה הזו, חשוב שהמסר יעבור בתמציתיות ובבהירות טובה ככל האפשר – אין כאן מקום למינוחים מקצועיים, קלישאות חבוטות או משלב שפה גבוה. במקומם הזמינו את המאזינים באופן ברור להתקשר לטלפון, להגיע לעסק בכתובתו, להוריד אפליקציה וכו’. באופן הזה תוכלו לא רק לרתק את הקהל, אלא גם למדוד ממש את התוצאות לאורך הקמפיין ולאחריו.
לא מתפשרים על תהליך ההפקה – איכות התוצר הסופי תקים ותפיל את האפקטיביות של התשדיר והתוצאות ממנו. ככל שהתשדיר נבנה ותוכנן יחד עם משרד פרסום מקצועי, גובש בתהליך חכם ונכון עד ליצירת הגרסה הסופית האופטימלית, כולל שימוש בקריין/נית בעלי קול רדיופוני משובח והוקלט במקום מתקדם – כך יתפס התשדיר כאיכותי יותר ויושמע בכל טווח הקליטה באופן בהיר ומלוטש.
בודקים את המודעה ועוקבים אחרי הביצועים – מומלץ לבדוק את המודעה לפני עליית הקמפיין לתחנת הרדיו, באמצעות סקר או קבוצת משוב שיסייעו לכם להבין כיצד הקהל תופס את המודעה ומגיב אליה. בדרך הזו יהיה אפשר לנטר בעיות או חסמים שצריך לטפל בהם ולייעל את המודעה בזמן אמת. את הבדיקה יש לנהל במתווה של שאלות פתוחות, המאפשרות לכם לקבל פידבק מדויק מהקהל כדי לצאת להתאמות ושיפורים.
כשהפרסום כבר באוויר, מומלץ להתחיל לנתח אותו: האם יש עלייה בטראפיק לאתר או כמות רבה יותר של פניות במוקד הטלפוני? האם חלה עלייה במכירות בתקופת הפרסום? האם כמות הנרשמים וההזמנות עלתה? האם אתם חשים בהתעניינות גוברת מצד הקהל? מעקב קבוע אחרי הנתונים הללו יעזור לכם גם לזהות את התחנות והשעות האפקטיביות ביותר לפרסום ולהמשיך לנהל מערך עקבי ויציב. ניתן גם לבצע A/B טסטינג לזיהוי הגרסה הטובה והזכירה יותר של התשדיר או ניטור של המסר, התמריץ או הקריאה לפעולה שמהווה את עיקר התנועה והמכירות.
תנו לכולם לשמוע עליכם
עם פוטנציאל חשיפה אדיר לקהלי מטרה קיימים וחדשים, אפשרויות מיתוג והפצת מסרים נרחבות, שימוש בפלטפורמה נטולת תחרות בזמן אמת (לא ניתן להאזין לשני דברים במקביל, להבדיל ממסך שאפשר להביט בו באופן מפוצל) ועלויות נוחות בהשוואה להפקת פרסומות טלוויזיוניות – הפרסום ברדיו היה ונותר אפיק כדאי ויעיל לכל עסק, חברה, ארגון ועמותה.
אם גם אתם מכוונים ליעדים מצוינים ורוצים לפרוץ ובגדול במרחב הרדיופוני, אנחנו באקסיומה נדאג ללוות אתכם לאורך כל הדרך – משלבי החשיבה המקדימים על אופי הפרסום וכדאיותו ועד לתכנון והביצוע בפועל, כולל מעקב מלא אחר התוצאות. מתוך ניסיון עשיר ובולט בפרסום ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונות ובשלטי חוצות, נזהה עבורכם את התחנות הטובות ביותר לפרסום, נבנה תשדיר בולט וזכיר ונכוון לתוצאות הטובות ביותר עבורכם.
בשיתוף אקסיומה
