freepik

איך בוחרים את היועץ העסקי המתאים לעסק שלך

אם תקליד בגוגל את הביטוי 'יועץ עסקי' תקבל תוך פחות משנייה תוצאות רבות, שמאחורי כל אחת מהן יש אדם המצהיר על עצמו כיועץ עסקי בעל יכולות וכישורים. הנקודה היא, שמתן ייעוץ עסקי הוא ממש לא עניין של מה בכך

בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי

יש כאן עסק שהושקעו ויושקעו בו אינספור שעות, מאמצים וכספים, ולמידת ההצלחה שלו יש השלכות כבדות משקל על בעליו ברמה האישית והמקצועית כאחת. לכן, צריך להפשיל שרוולים ולהקדיש מחשבה וכמה בדיקות מקדימות לבחירת בעל המקצוע המתאים לעסק שלך. בשורות הבאות תבין מה כדאי לבדוק.

תתחיל עם עצמך..

ייעוץ עסקי יכול להינתן לכל עסק ומכל מגזר, בכל היקף פעילות ובכל שלב של חייו, כאשר התהליך משתנה כמובן בהתאם לצרכים והיעדים. מה שבטוח לזהותו של היועץ העסקי, לניסיונו ולכישוריו, וכמובן להתאמתו המדויקת אליך ולעסק שלך, תהיה השפעה גדולה על התהליך עצמו ועל התוצאות שיושגו. לכן, כדאי שתתחיל עם עצמך ותנסה לדייק ברמה הראשונית את מה שאתם בעצם צריך ומחפש.

לדוגמא, ייתכן שאתה מתמודד עם סימן שאלה סביב השורה התחתונה של העסק, שלכאורה אמורה להיות גבוהה יותר ממה שנכנס לחשבון הבנק. מצד שני, ייתכן שהמספרים דווקא ברורים לך אבל קיימת הרגשה שהעסק לא ממצה את הפוטנציאל הכלכלי שלו, ולא ברור לך לאיזה כיוון אפשר לקחת אותו הלאה. יכול להיות שבתקופה האחרונה יש האטה מורגשת ואתה שואל את עצמך מה עושים, או להיפך, יש לעסק תקופה מוצלחת מאוד ואתה תוהה איך שומרים על היתרון ואיך מנצלים את המומנטום להתרחבות וצמיחה.

יכול להיות שאתה בכלל יזם השוקל להקים עסק חדש, ולא ברור לך האם יש למיזם היתכנות והצדקה כלכלית, ואולי אתה מתלבט לגבי הקונספט, המיקום, התמחור, או שעוד לא החלטת בדיוק על התחום שאליו תרצה להיכנס. מאידך, ייתכן שאתה שוקל להכניס לעסק משקיע או שותף ברמה כזו או אחרת של אקטיביות, שוקל לרכוש זכיינות או לפתוח רשת זכיינית משלך, או אולי אתה שוקל לקחת הלוואה משמעותית, לבצע שינוי מהותי במוצרים, שירותים, קהלים, שווקים ומיתוג.

ייתכן גם שאתה רואה שההתנהלות השוטפת בעסק לא הולכת על הצד החלק ביותר, או שאולי לא ברור לך איך מתייעלים בהוצאות הייצור ו/או התפעול, איך מפיקים את המרב מתקציב השיווק שלך, או כיצד בונים תוכנית עסקית רצינית ומקצועית. ואולי בכלל אין סוגיה ספציפית שאתה מעוניין לקדם ולטפל בה, אלא פשוט רוצה לעלות על מסלול נכון ולשמור עליו לאורך זמן.

בכל מקרה, כדאי שתתחיל עם עצמך ותנסה להגדיר מדוע אתה מעוניין לפנות ליועץ עסקי.

הכר את המסלולים של היועצים העסקיים

יועץ עסקי יכול לעבוד איתך על כל הנושאים שהוזכרו לעיל ובתחומים רבים נוספים, בהתאם ליכולותיו, כישוריו וניסיונו. יחד עם זאת, לפני שאתה מתחיל לפנות ולבדוק פרטים בין בעלי המקצוע, כדאי שתכיר את המסלולים העקרוניים של הייעוץ העסקי. בדרך כלל, ייעוץ עסקי מתחיל בהתמקדות בתחום המסוים שבו התגלה קושי או נקודת תורפה, ומשם ממשיכים במידת הצורך לנושאים נוספים שגם אותם כדאי וניתן לשפר.

אם לא ברור לך באיזה מסלול כדאי לבחור, אל תדאג. היועץ העסקי יסייע לך לקבל את ההחלטה המתאימה. היועץ גם יסביר לך כי הליווי הוא גמיש ומשכו יכול להשתנות בהתאם לבעיות הקיימות, אופי הפעילות, היעדים שאתה מבקש להשיג והרצונות שלך, החל בכמה פגישות בודדות ועד לתקופה ממושכת עם ליווי רצוף. בכל מקרה, את המסלולים ניתן לחלק באופן כללי למסלול פיננסי, מסלול השיווק, מסלול ניהולי, מסלול מנטורינג ומסלול כולל.

המסלול הפיננסי מיועד לכל עסק שיש לו קשיים פיננסיים, כמו עסקים שיש בהם תחושה של אי מיצוי הפוטנציאל הכלכלי או ששורת הרווח מפתיחה לרעה בהשוואה לפעילות המתקיימת. כמו כן, המסלול מתאים לעסקים שבהם הניהול הפיננסי אינו מספיק מסודר ורציני, ובכלל לבעלי עסקים המעוניינים לשפר את הרווחיות. נכון שגם במסלולים האחרים המטרה הסופית היא לשפר רווחיות ואף להגדיל את המחזור, אך במסלול הפיננסי ההתמקדות ברורה כה מהתחלה.

במסלול הזה, היועץ העסקי יתחיל בסקירה יסודית, הכוללת למשל את דוחות רואה החשבון, תמחור מוצרים ושירותים ומידת רווחיותם, משרות ומשכורות, הוצאות ייצור ותפעול, מצב הלוואות והתחייבויות אחרות, מקורות הכנסה ממימון ומכירות, ועוד. הבדיקה תוביל להצגה בהירה של המצב הפיננסי, גורמי החולשה והבעיות, אפשרויות ההתייעלות, הנכסים וההזדמנויות הקיימות, ובמידת הצורך היועץ העסקי גם יוציא דוחות כלכליים משלו.

לכך יתלוו תובנות והמלצות לשיפור, כגון תמחור מחודש ומקצועי לחלק או כל המוצרים והשירותים, שיפור תנאים בהסכמים מול חלק או כל הספקים, מעבר למיקור חוץ, צמצום בהיקפי משרות, וכיוצא בזאת. כמו כן, יינתנו כלים שיאפשרו לך להתנהל נכון מבחינה כלכלית בהמשך הדרך, כגון בנייה נכונה של יעדים עסקיים, בניית דוח תזרים מזומנים, עבודה נכונה עם מספרים, איך חוסכים במיסוי, ועוד.

מובן מאליו שאם זהו המסלול המתאים לך, או לפחות זה שאיתו תרצה להתחיל, עליך לבחור יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית אקדמית מקיפה. בנוסף, עליך לוודא כי היועץ כבר ליווה עסקים במצב דומה לשלך (הצלחה וצמיחה, משבר ויציאה מהבוץ, בדיקת כדאיות לעסק חדש, וכן הלאה). זאת לצד פרמטרים נוספים שיתוארו בהמשך המאמר.

מסלול השיווק יכול להתאים לך אם קיימים קשיים במכירות, שאינן מתרוממות כצפוי או כמקווה, אם אתה מרגיש שמאמצי השיווק שלך לא מספיק אפקטיביים וממוקדים, ובכלל – אם אתה מעוניין להגדיל את המחזור. במסלול הזה היועץ העסקי מתמקדת במחלקות המכירות והשיווק ופעילותן השוטפת, ובדרך בה מייצרים מערכת שפועלת למען העסק כל הזמן. בהתאם לבעיות שמתגלות עשוי היועץ העסק לעבור על בידול העסק, על חידוד תסריטי מכירה, תיקון של שגיאות בהצעות המחיר, וכדומה.

היועץ העסקי גם עשוי לסקור את המתחרים והאסטרטגיה השיווקית שלהן, מה הולך יותר ופחות טוב, מה המתחרים מדגישים, מהן ההגדרות המדויקות של קהל היעד וכן הלאה. כל זאת על מנת לבנות בשבילך ואיתך אסטרטגיה שיווקית המקטינה את המקריות בשיווק ומעביר אותך לתוכנית ממוקדת וריאלית באפיקים שיש להם סיכוי גבוה להביא תוצאות.

בתוך כך, היועץ העסקי יסביר לך לגבי אפיקי השיווקי המומלצים עבורך, כגון שיתופי פעולה עסקיים, קבוצות נטוורקינג והמדיה הדיגיטלית. הוא גם יסייע לאתר את השותפים, הקבוצות והאפיקים המתאימים ביותר, להתגבר על חסמים אישיים בתחילת הדרך, ובפנייה אל גורמים מקצועיים בעולם השיווק והפרסום שיש להם יכולות מוכחות. בסופו של דבר, תהיה לך אסטרטגיה שיווקית מסודרת עם מטרות ברורות, שתתורגם לכדי תקציב שיווק מקצועי.

מטבע הדברים, אם זהו המסלול בו תבחר להתמקד, לפחות בתחילת הדרך, יש לעבוד עם יועץ עסקי בעל ניסיון רב והבנה מעמיקה בעולם השיווק, הפרסום והמכירות. עליו להכיר היטב את האפיקים השונים, להציג בפניך תיאורי מקרה של עסקים שסייע להם בתחום, להיות בעל קשרים עם גורמים מקצועיים בעולם השיווק והפרסום, וכדומה. זאת, כאמור, לצד כישורים נוספים שיתוארו בהמשך מאמר זה.

המסלול הניהולי עשוי להיות הבחירה הנכונה בשבילך אם אתה מרגיש שהעבודה השוטפת בעסק איננה מתנהלת על הצד האופטימאלי או כסדרה. למשל, אם המורל בעסק נמוך למדי, אם שירות הלקוחות לא כל כך טוב, אם יש בלגן בהגדרות של תחומי האחריות, אם יש בזבוז זמן, אם צריך לנזוף בעובדים, אם אתה קורס תחת הנטל ולא מצליח להאציל סמכויות, וכיוצא בזאת.

במסלול הזה, היועץ העסקי יתמקד בפעילות השוטפת, יבדוק את מה שקורה בכל הרמות החל בך, דרך בעלי תפקידים ומנהלים זוטרים, ועד לאחרון העובדים. בהתאם לממצאים, היועץ העסקי יספק תובנות וכלים המבוססים על ארגז כלים עשיר, כגון חלוקת זמן יעילה יותר, מתן תמריצים לעובדים לשיפור המוטיבציה, כלים להגברת הנאמנות וההזדהות של העובדים בעסק, האצלת סמכויות נכונה, מניעת בזבוז מיותר של שעות, ועוד.

מסלול המנטורינג דומה למדי למסלול הניהול, ולא פעם משתלב בו. הוא מתאים במיוחד לבעלי עסקים שמרגישים מחסור מסוים ביכולות הניהול האישיות. לכן, במסלול הזה היועץ העסקי יעניק כלים ניהוליים הממוקדים יותר בך, למשל לניהול נכון של הזמן האישית, מתן דוגמא של הובלה ומנהיגות, שיפור יכולות השיווק העצמי שלך, שיפור המולטיטסקינג, תקשורת בינאישית עם עובדים, ספקים ולקוחות, פיתוח אסרטיביות ויכולות ניהול רכות, וכדומה.

כמובן שבשני המסלולים האלו (ניהולי ומנטורינג), היועץ העסקי חייב להיות אדם שבאמתחתו ארגז כלים עשיר ומגוון. שים לב, שהדגש אינו רק על אדם שלקח קורסים כאלו ואחרים, או קרא טיפים והמלצות לניהול מוצלח בספרים, אלא בעל מקצוע שיש לו ניסיון אמיתי בניהול עסקים בשטח. כלומר, אדם שמכיר היטב את הלחצים, האילוצים, המגבלות והאחריות של בעל עסק, ושלמד בעצמו מתוך התנסות אמיתית כלי ניהול אפקטיביים. כאן פשוט לא מספיקים המלצות וכלים מחוברות וספרים, אלא הם צריכים להינתן מאדם שיודע היטב מה מהמשמעות של עמידה מול עובדים, ספקים ולקוחות, ובכלל מהי המשמעות של להיות בעל עסק.

לבסוף, בייעוץ עסקי קיים גם מסלול כולל שלמעשה מקיף את מכלול הנושאים שתוארו עד כמה. כאמור, בדרך כלל בעלי עסקים פונים ליועץ עסקי כשיש בעיה הדורשת סיוע, למשל בתחום הכלכלי, הניהולי או השיווקי. על הבעיה הזו מתחילים לעבוד ובה ממקדים מאמצים. בהמשך, ניתן לבחור להמשיך אל המסלול הכולל המשלב את התחומים הנוספים בהתאם לרצון והצורך.

פרמטרים עיקריים בבחירה של יועץ עסקי המתאים לעסק שלך

כפי שראית, חייבת להיות התאמה בין הצורך, הקושי, המצב או הבעיה שאיתה אתה מתמודד, ובין הכישורים והניסיון של היועץ העסקי. למשל, יועץ עסקי יכול להיות מיומן מאוד בכל הקשור לשיווק ופרסום, אך מעולם לא ליווה עסק העושה צעדים ראשונים בפתיחת רשת מזכה. אז בתור התחלה, יש לבדוק את ההתאמה בין הצורך, הכישורים והניסיון. ובכל מקרה, בכל נושא ובכל מסלול, כדאי לשים את הדגש על יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית נרחבת, מאחר שלכל פעולה ושינוי המבוצע בעסק יהיו השלכות פיננסיות שצריך להבין ולחשב אותן, ובסופו של יום – המטרה היא כלכלית (הגדלת הרווחיות).

מלבד זאת, חשוב מאוד לבדוק האם היועץ העסקי כבר ליווה עסקים בתחום הפעילות שלך, ומהי רמת היכרותו עם השוק והתחום. אכן, כל מגזר פעילות הוא עולם ומלואו מבחינת השחקנים, העונתיות, הרגולציה, השינויים העדכניים, שולי הרווח המקובלים, קהל הצרכנים, המכשולים והאתגרים, התפעול, הייבוא והייצור, ועוד הרשימה ארוכה. יועץ עסקי בעל ניסיון והיכרות טובה עם התחום, מקצר מאוד תהליכים ואינו צריך ללמוד הכל מהתחלה. בנוסף, רוב הסיכויים שההמלצות והעצות שלו יהיו מדויקות, הולמות ואפקטיביות יותר מאשר של יועץ עסקי חסר ניסיון בתחום.

עוד נקודה חשובה היא ההרגשה והתקשורת שנוצרת עם היועץ העסקי, או במילים פשוטות – הכימיה ביניכם. נכון שיחסים בינאישיים נבנים לאורך זמן, ביחד עם האמון וההכרה ביכולות והכישורים של היועץ העסקי. יחד עם זאת, כבר בשיחות הראשונות אפשר לקבל תחושה לגבי אישיותו של היועץ האישי ורמתו המקצועית. למשל, שים לב האם הוא זמין לדבר איתך בטלפון או להיפגש בזום או פיזית, כמה זמן לוקח עד שהוא חוזר אליך, האם הוא מקשיב בסבלנות למה שיש לך להגיד, האם הוא מכבד את דעתך, האם הוא מסביר בגובה העיניים, וכן הלאה.

כדאי שתזכור שתהליך ייעוץ עסקי עשוי להתפרש על פני תקופה, ובכל מקרה יצריך עבודה משותפת. אז שים לב אם מדבר איתך אדם שמעביר תחושה נינוחה, שנוטע בך ביטחון, שיודע לתת תשובות ברורות ומקצועיות לשאלות, או במילים אחרות – אדם שתהיה מוכן לצאת איתו לדרך ולסמוך עליו עם העסק היקר כל כך לליבך.

אז איך מגיעים ליועץ עסקי כזה?

כמו שאמרנו, צריך להפשיל קצת את השרוולים. תוכל להתחיל עם קולגות או מכרים שאתה סומך על דעתם ויכולים להמליץ על יועץ עסקי. כמובן שצריך לברר מדוע הם ממליצים עליו, ואם נחה דעתך – להמשיך לשאר הבדיקות שתוארו לעיל (יכולות, ניסיון, היכרות עם התחום שלך וכדומה). בנוסף, ניתן להיכנס לרשת האינטרנט ולעבור על כמה אתרים של יועצים עסקיים, וכדאי כבר למקד את החיפוש על ידי הקלדת ביטויים כמו ‘יועץ עסקי + תחום הפעילות’.

תוכל גם להיעזר באתרים ייעודיים לבעלי מקצוע בתחום וברשתות החברתיות, ולראות אם אתה מגיע להמלצות אובייקטיביות. בכל מקרה, באתרים של היועצים העסקיים עצמם תוכל כבר להתרשם מתחומי המומחיות, הניסיון, הגישה וכדומה. אל תסתפק במה שכתוב באתר והמשך את הבירורים בשיחת הטלפון עם היועץ העסקי, בקש ממנו דוגמאות לעסקים דומים שסייע להם, בקש מספרי טלפון של לקוחות שיכולים להמליץ, וברר מהם המסלולים וחבילות השירות המוצעות (בנק שעות או ריטיינר).

בשיתוף לוי ייעוץ כלכלי ועסקי