זכאות להוצאת דרכון גרמני

החל מאוגוסט 2021 ובעקבות חקיקת חוק חדש בגרמניה, הורחבה באופן משמעותי ביותר זכאותם של ישראלים רבים לקבלת דרכון גרמני. מהו הזכויות שמקנה הדרכון הגרמני? מי זכאי לקבלו? מדריך משפטי ממשרד עורכי הדין לענייני הגירה דקר, פקס, לוי, רוזנברג ושות'

דקר, פקס, לוי, רוזנברג - משרד עורכי דין צילום: שירי דקר

בשיתוף דקר. פקס. לוי. רוזנברג משרד עורכי דין

החוק החדש קובע כי ישנה זכאות להוצאת דרכון גרמני לצאצאיהם של אנשים שנרדפו על רקע דת, גזע ודעות פוליטיות משנת 1933 ועד לשנת 1945. כלומר, החל מאוגוסט 2021 ישנה זכאות לרבים מצאצאי נפגעי השואה.

כפי שנראה, הוצאת דרכון גרמני עשויה להקנות זכויות רבות להן יזכו בעלי זכאות להוצאת דרכון גרמני.

דרכון או אזרחות – מה ההבדל ביניהם?

בתקשורת, בעיתונות ובשיח הישראלי הביטוי שננקט הוא “דרכון גרמני”, “דרכון אירופי”, “דרכון פורטוגלי” וכיו”ב, אך בפועל, ההליך עצמו הוא הליך של הוצאת אזרחות.

כשישנה אזרחות קמה גם הזכות להוצאת דרכון. לכן ההליך הוא הליך הוצאת אזרחות גרמנית, וקבלתה, תקנה את הזכות לקבלת דרכון גרמני.

מהן הזכויות שמקנה דרכון גרמני?

כפי שנראה להלן, להוצאת דרכון גרמני עשויות להיות יתרונות רבים.

  1. השתייכות למדינה מהחזקות באיחוד האירופי: אנשים רבים מחפשים אפשרויות שונות להוצאת דרכון אירופי. גרמניה נחשבת לאחת המדינות החזקות והיציבות באיחוד האירופי, ולכן ההיגיון הפשוט יצביע על כך שכדאי לבחור בגרמניה.
  1. אזרחות באיחוד האירופי: הוצאת דרכון גרמני הופכת את בעליו לאזרח האיחוד האירופי. אזרחי האיחוד האירופי נהנים מאפשרויות מעבר בגבולות האיחוד האירופי, ובנוסף בהטבות וזכויות שונות.
  2. השכלה חינמית: בעל הדרכון הגרמני הוא למעשה אזרח גרמניה, ועל כן יהיה זכאי להטבות וזכויות שונות להן זכאים אזרחי גרמניה. זכויות אלה כוללות השכלה חינמית ואף אקדמאית בתוך גרמניה, או סבסוד ההשכלה במדינות נוספות באירופה.
  3. היעדר צורך בוויזה: דרכון גרמני מאפשר כניסה לארצות הברית ואוסטרליה ללא וויזה. בנוסף, דרכון גרמני כניסה למדינות שישראלים אינם רשאים להיכנס אליהן.
  4. הטבות כלכליות ואפשרויות עסקיות: הדרכון הגרמני מקנה אפשרות לקבלת מענקים להם זכאים אזרחי גרמניה, וכמובן היתרי מגורים ועבודה בגרמניה וברחבי האיחוד האירופי. כמו כן, דרכון גרמני פותח אפשרויות כלכליות לבעליו, שכן הוא מאפשר לבצע עסקאות בכלל ועסקאות נדל”ן בפרט, כמו גם אפשרות לקבלת משכנתא.

מי זכאי לדרכון גרמני?

חוק האזרחות הגרמני קובע כי האזרחות עוברת על פי קשר דם. כלומר, הזכות לאזרחות נובעת מאזרחות ההורים ולא ממקום הלידה. לכן, ילד אשר להוריו אזרחות גרמנית תהיה זכאות לאזרחות גרמנית, מנגד, לא כל ילד אשר נולד בגרמניה יהיה זכאי להיות אזרח גרמניה. נזכיר, כי כאמור, הוצאת האזרחות הגרמנית היא אשר מקנה את הזכות לקבלת דרכון גרמני.

באוגוסט 2021 חוקק בגרמניה חוק חדש, אשר הגדיל באופן ניכר ביותר את הזכאים לקבלת אזרחות גרמנית. חוק זה קובע כי ישנה זכאות לאזרחות גרמנית לצאצאיהם של אנשים אשר נרדפו על רקע דת, גזע או דעותיהם הפוליטיות מעת עליית היטלר לשלטון בתאריך 30 בינואר 1933 ועד לתאריך 8 במאי 1945, ובעקבות רדיפות אלה נשללה אזרחותם הגרמנית או ויתרו עליה.

מובן מאליו, כי צאצאיהם של קורבנות השואה הם צאצאים של אנשים אשר נרדפו על רקע גזע, ולכן סיכוי רב שהם יהיו זכאים להוצאת אזרחות גרמנית. צאצא לצורך הגדרה זו הוא ילד, נכד, נין וייתכן שאף חימש.

כמובן שהחוק הגרמני קובע עילות נוספות לשם זכאות לאזרחות גרמנית. כך למשל על פי החוק הגרמני ישנה זכאות לאזרחות לצאצאי “הייקים”, לילדים שנולדו במסגרת הנישואין לאב גרמני, ילדים שנולדו לאם גרמניה בתנאים מסוימים, במסגרת הצהרה, התאזרחות ועוד.

בשיתוף דקר. פקס. לוי. רוזנברג משרד עורכי דין

כדאי להכיר