freepik

איך בוחרים יועץ שיווק

קבלת ייעוץ בתחומי השיווק והמכירות מטעם איש מקצוע רציני ובעל יכולות גבוהות, עשויה להביא שינוי משמעותי בתוך זמן קצר

בשיתוף ירון לוי

יחד עם זאת, מי שיחפש בגוגל תחת הכותרת “יועץ שיווק” יגיע מייד לעשרות ומאות פרסומים, וקשה מאוד לברור את המוץ מן התבן. במאמר הבא נסקור מספר פרמטרים חשובים שאותם ראוי לבדוק בבואכם לבחור יועץ שיווקי לעסק.

קודם כל – ניסיון

כמו בתחומים רבים אחרים, בוודאי תעדיפו שהיועץ השיווקי שמגיע אליכם יהיה בעל ניסיון רב, להבדיל מאדם העושה את צעדיו הראשונים בתחום. הניסיון עשוי להתבטא למשל בהיכרות מצוינת עם אפיקי השיווק הקיימים והרלוונטיים עבורכם, כגון המדיה הדיגיטלית החל באתר והקידום שלו במנועי החיפוש, ועד לרשתות החברתיות – אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק, יוטיוב ואחרות. ובזמן שאדם צובר ניסיון הוא גם רוכש קשרים, כך שיועץ מנוסה גם יוכל להפנות אתכם במידת הצורך אל בעלי מקצוע מיומנים בתחום, שיש להם הצלחות מוכחות.

וכאשר מדברים על ניסיון, כדאי מאוד שהוא יהיה קשור גם לתחום העיסוק שלכם. אין ספק כי יועץ עסקי המכיר היטב את הענף המסוים שבו אתם פועלים יכול להביא ערך מוסף, להמליץ על פעולות יעילות יותר מול קמפיינים ומחירים קיימים, ולהביא לתוצאות משמעותיות ומהירות יותר. אדם שכזה גם יוכל לכוון לפעולות שיווק עם עלות-תועלת גבוהה, כגון שיתופי פעולה עסקיים שאינם כרוכים בעלויות, ועשויים בהחלט להביא להגדלת מעגל הלקוחות והמכירות. הוא גם יוכל לסייע בהתגברות על חסמים אישיים בנושא שיתופי הפעולה, לדחוף ולעודד, להפנות אתכם אל העסקים המתאימים, ועוד. דברים אלו נכונים גם לגבי קבוצות נטוורקינג ופעילויות שיווקיות נוספות, מפה לאוזן ואחרות.

הבנה מצוינת בשיווק

על יועץ השיווק להיות בעל היכרות מעולה עם מערכי השיווק בעסקים שונים, ועם בניית אסטרטגיות שיווקיות לעסקים ממגזרים וסדרי גודל משתנים. אדם כזה יוכל לבחון את מידת האפקטיביות של ערוצי השיווק הנוכחיים, לעזור בפיצוח הבידול של העסק, ועוד. אכן, נקודת מבט אובייקטיבית ומנוסה של אדם רציני ומקצועי, יכולה לסייע רבות לעסקים המתקשים לעמוד על הבידול שלהם, בעוד מתמודדים עם מתחרים המציעים מוצרים ושירותים דומים למדי.

יועץ שיווק מיומן יוכל לסייע בבניית הסיפור של העסק כך שיתפוס את המקום הרצוי בתודעת קהל היעד, שיבין שיש רק עסק, מוצר או שירות אחד כזה – ומכאן תגיע הגדלה של המכירות. תהליך הבידול מצריך לא רק ניסיון והבנה, אלא גם אדם בעל חשיבה יצירתית, הלוקח בחשבון את התפיסה הנוכחית של הלקוחות, הבעיות שהעסק פותר עבורם, מה מבדל אותו ממתחרים, ועד לניואנסים הקטנים שלעיתים חומקים מעיניו של בעל העסק.

השכלה כלכלית נרחבת

לכל פעולה בתחום השיווק יש השלכות פיננסיות, ובוודאי גם שצריך לבנות תקציב שיווק נכון. על כן, חשוב מאוד לוודא שליועץ השיווק  יש השכלה כלכלית מקיפה ורצינית. אכן, בניית תקציב השיווק איננה פשוטה, למשל מפני שמדובר בהערכות לגבי ההכנסות שייכנסו, ואילו יועץ שיווק מיומן יידע להפנות אתכם לנתונים מדויקים עם ממוצעים של אפקטיביות השיווק באפיקי השונים. הוא גם יידע כיצד לאזן בין תקציב העומד ביכולותיכם הכלכליות ובין עמידה במטרות שאתם מעוניינים להציב.

מסיבה זו, ישנה חשיבות גדולה להבנה כלכלית מעמיקה, הלוקחת בחשבון את מצבו הפיננסי של העסק כפי שחוזה התוכנית העסקית וכפי שהוא מתואר בדוחות הכלכליים. כך בונים תקציב שיווק ריאלי ומעוגן במציאות לפי ההוצאות וההכנסות הצפויות, ההתחייבויות, מצב התזרים וכדומה, שגם ימנע מצב של צורך מפתיע בהשקעות גבוהות ובלתי מתוכננות בתחום זה. וישנן מורכבויות רבות נוספות בבניית התקציב, כך שצריך להבין כמה באמת מרוויחים על כל לקוח, האם יש יכולות לטפל בעלייה בכמות ההזמנות, האם קיימים מצבים מיוחדים כמו כניסת שחקן חדש שמאיים על מעגל הלקוחות, האם עברה על העסק טלטלה במיתוג ובמוניטין, ועוד.

ולא פחות חשוב מכך, רקע כלכלי מעמיק של היועץ השיווקי מאפשר לו גם לתת מענה לנושא התמחור, שהוא חלק בלתי נפרד מעולם השיווק והמכירות, המבצעים וההנחות. יועץ שיווקי רציני יידע, במידת הצורך, ליצור תמחור הלוקח בחשבון שורה ארוכה של פרמטרים, לרבות המיתוג של העסק, קהל היעד שלו, ייחוד המוצרים והעסק עצמו, שאיפות הרווח שלכם, ובתוך כך יימנע משגיאות כמו תמחור גבוה מדי הפוגע באטרקטיביות, או תמחור נמוך מדי הפוגע במימוש הפוטנציאל הכלכלי.

הבנה מעולה במכירות

עבודת מערך המכירות היא חלק בלתי נפרד ממערך השיווק, ולעיתים אף מדובר באותם אנשים בעסק. על כן, יש לבחור ביועץ שיווקי עם הבנה מעולה במערכי מכירות ובעל ארגז כלים עשיר בנושא, שיידע במידת הצורך להנחות להפיכת לידים טובים לעסקאות מוגמר, לביצוע מעקב אחרי לידים, לפולואפים למכירות, להגברת המוטיבציה של אנשי המכירות ותמריצים לפי יעדים מוגדרים, ובכלל לניהול אפקטיבי של תהליכי מכירה. לעיתים היועץ השיווקי גם ימליץ על גיוס תותח מכירות לעסק, ולעיתים המלצותיו יובילו בפני עצמן לשיפור משמעותי בהגדלת המכירות.

בשיתוף ירון לוי