freepik

מהפכת האונליין הגיעה לבתי המרקחת הפרטיים. זה הסיפור של אתר פארמה פלוס שהינו בית מרקחת פרטי שהפך אינטרנטי ובו נמכרים אלפי מוצרים מעולם הפארמה

שלום הרוקח, בעלים של בית מרקחת בצפון תל אביב הקיים כבר מעל 40 שנה, מספר על האתגרים הרבים בתפעול בית מרקחת פיזי לצד בית מרקחת אינטרנטי

בשיתוף פארמה פלוס

לפני מספר שנים, נדבק הרוקח, בחיידק הקניות ברשת, והתחיל לעשות מגוון רכישות באתרים בארץ ובחול. אז הוא שם לב, שסצינת הסחר האלקטרוני בארץ מפותחת בתחומים רבים כגון האלקטרוניקה והמחשבים, אבל אתרי פארמה יש מעט מעוד. בעקבות כך החליט, בעזרת בנו שהינו איש מחשבים ודיגיטל, להקים אתר פארמה שבו יוכלו לקוחות מכל הארץ לרכוש מוצרי טבע, תוספי תזונה ופארמה, ולתפעל את האתר מבית המרקחת. כל מי שסיפר לו על הרעיון היה סקפטי – למה שמישהו יזמין וישלם דמי משלוח אם אפשר יש סניף של סופר פארם כמעט בכל מקום?

למרות הסקפטיות, הוא לא ויתר וכך הקים לבסוף את בית מרקחת “פארמה פלוס” – אתר פארם שמכיל אלפי מוצרים ומאות מותגים מעולם הפארמה והבריאות – מוצרי בית טבע ותוספי מזון, קוסמטיקה, איפור, בשמים ואורטופדיה.

כאמור, אז לא לקחו אותו ברצינות וגם הספקים לא ממש התרשמו, למזלו, היה ניתן להציג מגוון מספק באמצעות הספקים איתם הוא כבר עבד ב-30 שנה האחרונות בבית המרקחת הפיזי.

לדבריו, היום, המצב הפוך – ברגע שהספקים שומעים שיש לך גם פרונט בדיגיטל, הם שמחים לתת לך תנאים יותר טובים וגם לעזור לקדם את האתר שלך בערוצי המדיה שלהם.

כיום רב משאבי בית המרקחת מושקעים באתר, וזה כנראה העתיד הבלתי נמנע של רב בתי המרקחת, בתקופה שקשה מאוד להצליח באופליין עקב תשלום שכירות גבוה לקניונים ותשלומי ארנונה מרקיעי שחקים, כשאפשר פשוט להגיע עם חברת שליחויות לכל מקום בארץ במספר ימים בודדים (לפעמים אפילו באותו יום)

בשנים הראשונות, לא רק הספקים הראו חוסר התלהבות – אלא גם הקונים, שהתייחסו בחשדנות לאתר והיו בעיקר מעדיפים לבוא לרכוש את המוצרים בבית מרקחת לאחר שמצאו ברשת פרטים על המוצר ומחירו, וחששו להזמין ולשלם באתר עם משלוח עד הבית.

אולם עם השנים, רכש בית המרקחת קהל לקוחות נאמן בכל רחבי הארץ, תודות לשירות לקוחות מסור מצד כל העובדים, כשמקביל הציבור התחיל לפחד פחות מרכישת מוצרי פארם באתרי אונליין, בעיקר אחרי שהתרגל לרכוש אונליין בסופר פארם ושופרסל BE שגם נכנסו לתחום ומאז בית מרקחת באינטרנט הוא כבר לא דבר שנראה מוזר בזירת האונליין הישראלית.

לדברי הרוקח, היום, כשכמעט לכל בית מרקחת יש אתר, מה שמבדיל את אלה שמצליחים ואלה שלא – הוא שירות הלקוחות. חשוב להיות זמין בכל הערוצי התקשורת, כאשר היום הלקוחות לא מסתפקים בתמיכה טלפונית או במייל – ומצפים גם לאפשרות לצ’ט בוואטסאפ. בנוסף הם מצפים לתמיכה מעבר לשעות הפעילות, לפעמים במוצאי שבת, ולכן במידת האפשר עונים להם גם בשעות אלה.

לצד שירות הלקוחות, כמובן שפקטור המחיר היה ונשאר גורם משמעותי בתהליך הרכישה של הלקוח. במסגרת הדיבורים הרבים על יוקר המחייה תמיד מזכירים את המחירים הגבוהים של הרשתות הגדולות. בפארמה פלוס תמיד משתדלים לתת מחירים אקטרטיבים מול אלה המוצעים ברשתות, כאשר הפרש המחירים מורגש בעיקר בזירת תוספי התזונה והויטמינים.

“אצלנו אין מבצעים תקופתיים. אין אחד ועוד אחד, אין השני ב50%, אין קנה קבל – וזה לטובת הלקוח”

אחד הדגשים שהוקפד עליהם בתמחור המוצרים, הוא פשטות, ושקיפות. לכל מוצר יש מחיר אחיד, עם שאיפה כמובן שיהיה אטרקטיבי. לגישת הרוקח, כל עלוני ה”מבצעים” האינסופיים רק מבלבלים את הלקוח, ומקשים עליו לחשב כמה באמת עולה לו כל מוצר, וגורמת לו להוציא יותר כסף על פריטים שהוא לא באמת זקוק להם. מכאן ההחלטה על תימחור אחיד, בלי טריקים ובלי שטיקים. יוצא דופן הוא תמחור שונה בקניית כמות – ישנם מוצרים שניתנת הנחה אם קונים יותר מיחידה אחת   – תוך כדי הצגה ברורה של מחיר ליחידה בקניית מספר יחידות, ולא תרגילי חשבון כמו “השני ב40 אחוז”.

“הקורונה הכפילה את המכירות”

בשנות ההקמה של פארמה פלוס, לא היו הרבה שחקנים בתחום, ורב אתרי הפארם היו קטנים והציעו מבחר מוצרים מצומצם.

אבל בזמן האחרון, השחקנים הגדולים – שופרסל BE (בעבר ניופארם) וסופרפארם, כאמור הצטרפו לזירה, כמו גם מספר חברות גדולות נוספות שהקימו מיזמי פארם משלם, כשהשיא הגיע, באופן לא מפתיע, עם התפרצות הקורונה. כמעט כל רוקח שמנהל בית מרקחת פיזי או חנות טבע, פתח אתר איקומרס. אלה שנשארו באופליין – היו צריכים להתמודד עם ירידה במחזור, אבל כל מי שכבר היה מבוסס באונליין – הכפיל את המחזור.

מלבד העובדה שאנשים הזמינו אנליין כי פחדו לצאת מהבית , או אפילו לא הורשו לצאת בעקבות הסגרים, הצטרפו לשוק מספר רב של מוצרים שהפכו ללהיטים של ממש.

זה התחיל בבהלת האלכו ג’ל של ד”ר פישר, המשיך במסכות kn95 והמסכות הכירורגיות, כולל שוק שלם נישתי שנוצר סביבן, כמו למשל מסכות היפואלרגניות שנעימות יותר לעור הפנים ולא היה ניתן נמצא בסופר רגיל.

ואחרי שנרגע שוק האלכו ג’ל והמסכות, הגיע שוב פעם להיט חדש – בדיקות הקורונה הביתיות, מוצר שהיה בהתחלה מחסור גדול והפך מיידית ללהיט מכירות, במיוחד כשהגיע וריאנט האומיקרון.

ומה לגבי התוכניות העתידיות?

בפארמה פלוס מתכוונים להגדיל עוד ועוד את המגוון הקיים היום, שכולל אלפי מוצרים מכל תחומי הבריאות והטיפוח, לדוגמא:

  • תוספי תזונה / ויטמינים של כל החברות המובילות כמו סולגאר, סופהרב, אלטמן ואקוסאפ
  • מוצרי טיפוח של חברות כגון ד”ר פישר, וישי, לה רוש פוזה, מורז, קמדיס, חלאבין, וד”ר עור.
  • מוצרי אורטופדיה של חברת אוריאל וחברת בורט
  • מוצרי אמהות ותינוקות של חברת וולדה, אוונט, מאמי קר, אמדה, בלנאום ומוסטלה
  • ומוצרי הגיינה דנטלית של חברת פארו, סנסודיין, ליסטרין, קולגייט ועוד.

השפעת הקורונה עליה דובר, תשאיר את חותמה גם בעתיד. מכאן, כבר אין דרך חזרה – גם שהקורונה הפכה לשיגרה, רב האנשים שהתרגלו לרכוש אונליין ימשיכו כך בעתיד, אחרי שנחשפו למגוון ולמחירים שבאתרים.

אפשר להגיד, שהקורונה רק זירזה את מה שהיא צריך לקרות בכל מקרה. אפילו אנשים בגיל הזהב התרגלו לרכוש מוצרי פארמה ברשת, אוכלוסייה שבאופן מסורתית נמנעה מקניות ברשת, ועכשיו מזמינים כאילו נולדו לתוך דור הסמארטפון – גם הם מבינים את היתרונות ביכולת של להזמין בכל שעה ביום בלי לצאת מהבית.

בשיתוף פארמה פלוס