אזרחי ישראל מול כול העולם – כמה הון עצמי צריך לרכוש דירה

מעניין אתכם מה הולך אצל השכנים? בישראל ענף הדיור נמצא בעליית מחירים, כאשר ההון העצמי שנדרש על מנת לקחת משכנתא נחשב לגבוה. תהיתם מה קורה במקומות שונים בעולם בענף הדיור ביחס למדינה שלנו? יצאנו למסע מסביב לעולם על מנת לתת תשובות לשאלה הזאת

pixabay

בשיתוף לאומי

ישראל

אדם או זוג המעוניינים לרכוש דירה יחידה, זקוקים להון עצמי של 25% והכנסה קבועה, על מנת לקבל משכנתא מהבנק. אדם שמעוניין לרכוש דירה בשווי של מיליון שקלים, יצטרך להיות בעל הון עצמי של 250,000 שקלים לפחות על מנת לקבל משכנתא בגובה של 750,000 שקלים. חישוב משכנתאות יתבצע בצורה שונה במקרים אחרים. למשל, במידה ותהיו מעוניינים לקנות דירה שניה או דירה שמטרתה היא השקעה, תצטרכו להוכיח כי יש לכם הון עצמי של 50% משווי הדירה המיועדת.

נכון לשנת 2022, לפי חישובים המסתמכים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל נדרשות 202 משכורות לרכישת דירה. לפי חישוב זה, על מנת להגיע להון עצמי שיכול להספיק לקבלת משכנתא מהבנק ברכישת דירה יחידה, יש להעמיד בממוצע כ-50 משכורות, כאשר משכורת ממוצעת בישראל עומדת על 10,428 שקלים לשנת 2022.

ארצות הברית

שוק הנדל”ן בארצות הברית הוא אחד השווקים המפותחים בעולם. ארה”ב ממוקמת במקום השלישי בעולם מבחינת אוכלוסייה עם למעלה מ-330,000,000 תושבים, המחולקים ל-50 מדינות (States), כאשר לכל מדינה מערכת חוקים ושוק נדל”ן משלה בהתאם. לפי הערכות, בארצות הברית יידרשו כ-60 משכורות על מנת להגיע לסכום המאפשר רכישה של דירה.

באופן כולל, בארצות הברית יש חשיבות גדולה לדירוג האשראי של אדם, שמעוניין לבקש משכנתא על מנת לרכוש דירה. דירוג האשראי הוא דירוג הניתן על ידי הבנק ללקוח, ומעיד עד כמה הלקוח יהיה מסוגל לעמוד בתשלומים ובחובות שלו. בארה”ב, בניגוד לישראל, ניתן לקנות דירה באמצעות משכנתא ולרשום אותה על שם הבנק, כאשר ללווה המשכנתא יש זכויות עתידיות לרכוש את הדירה מהבנק.

בריטניה

בריטניה עוברת בשנים האחרונות שינויים באופי הכלכלי שלה. מאז משאל העם בו קבעו אזרחי המדינה שהם רוצים להתנתק מהאיחוד האירופי, בריטניה הופכת לתלויה יותר בעצמה ובהסכמים שהיא יוזמת מאשר בהסכמי הסולידריות של האיחוד האירופי, מה שמשפיע על כלכלת בריטניה ועל שוק הדיור המקומי. לפי הערכות, בבריטניה יידרשו כ-160 משכורות לרכישת דירה.

הממשלה הבריטית מסייעת לאזרחים בהגעה להון עצמי לרכישת דירה, כאשר לא מזמן הושקה תוכנית ממשלתית המעניקה משכנתא בגובה של לא פחות מ-95%. על האזרח להפקיד סכום בגובה של חמישה אחוזים מערך הדירה בבנק. במקרה שרוכש הדירה מגיע למצב של פשיטת רגל, הממשלה ערבה לתשלום ניכר מהסכום לבנק.

ומה קורה במדינות אחרות בעולם?

ישראל היא לא המדינה היחידה בעולם בה קיימות התייקרויות בשוק הדיור. לפי דוח עדכני של ה-OECD, המודד את עליות מחירי הדיור בין השנים 2005 ל-2019, בניו זילנד מחירי הדיור עלו ב-65%, בפולין הם עלו ב-69%, בשבדיה ב-78%, בקנדה ב-97%, ובקולומביה מחירי הדיור עלו בלא פחות מ-110%, כך שניתן לראות שעליית מחירי הדיור מתרחשת גם במדינות מפותחות.

המדינות עם מחירי הדיור שנחשבים לזולים ביותר, הן לרוב מדינות עולם שלישי, בהן המשכורת הממוצעת נמוכה אך גם עלות הדירה זולה. בסורינאם, איי הבהאמה ועומאן, נדרשות בין 24 ל-40 משכורות לרכישת דירה. קיימות מדינות מערביות שחל בהן שיעור ירידה במחירי הדיור, כמו יוון, איטליה וספרד, שם מחירי הדיור ירדו ב-15 עד 30 אחוזים, אך צריך לשים לב כי מדינות אלו חוו משברים כלכליים חמורים.

* כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל

בשיתוף לאומי

כדאי להכיר