האוניברסיטה הקוסמית מציגה: 6 מיתוסים על התפתחות אישית

רוצים להשקיע בהתפתחות האישית שלכם אבל יש יותר מדי סיבות למה לא? האוניברסיטה הקוסמית במאמר על 6 מיתוסים נפוצים שמעכבים אותנו מהתפתחות, ומה באמת עומד מאחוריהם.

: מיתוסים - עדי גוזלן - האוניברסיטה הקוסמית

בשיתוף האוניברסיטה הקוסמית

אם יצא לכם פעם להתעניין בתהליכי התפתחות אישית, מנחי האוניברסיטה הקוסמית יודעים פחות או יותר מה אתם עוברים. הימנעות מהתפתחות הוא דפוס החוזר כמעט בכל פעם שאנחנו רוצים להתחיל משהו חדש בחיים, שדורש תזוזה מאזור נוחות. בדרך כלל נמצא סיבה אחת או שתיים למה כדאי, ומיליון סיבות אחרות למה לא כדאי.

כדי להבין עוד על הנושא נפגשנו לראיון עם עדי גוזלן, מסגל האוניברסיטה הקוסמית, המלווה תהליכי התפתחות וצמיחה.

״כשחושבים על זה, זה ממש הגיוני שנפתח התנגדות להתפתחות״, מסביר עדי. “התחלת תנועה חדשה בחיים דורשת מאיתנו אנרגיה, זמן ולמידה של נושא חדש, וזה לא תמיד נוח לנו.”

אז בואו נגלה כמה מהמיתוסים שמעכבים אותנו מלהתפתח.

 מיתוס ראשון שמציגה האוניברסיטה הקוסמית – התפתחות אישית מתאימה למי שיש לו בעיה רצינית בחיים

זהו מיתוס שכמעט כל מי שמכיר תהליכי התפתחות אישית נתקל בו; התפישה שכדי להתחיל תהליך התפתחות, צריך שתהיה לנו בעיה, קושי, או אתגר ממש גדולים שיצדיקו את השקעת הזמן והאנרגיה שלנו.

אז אפשר לחכות לבעיות רציניות בשביל להתחיל להתפתח. אולם, הדבר דומה למי שלא מאמן את השרירים שלו על בסיס קבוע, ומחכה לפציעה על מנת לזכור להתחזק.

תהליכי התפתחות אישית מומלצים בין אם אתם מתמודדים עם בעיה וקושי ובין אם כל רצונכם הוא להעשיר את עצמכם כבני אדם. עדי מספר כי רבים מהתהליכים האפקטיביים ביותר הם דווקא אלו שהתחילו מתוך חיבור לתקווה. כוח ההתנעה של תהליכים אלו היה הרצון לחזק ולטפח ולהשקיע בעצמי וללמוד משהו חדש.

עדי גוזלן – האוניברסיטה הקוסמית

 מיתוס שני שמציגה האוניברסיטה הקוסמית – תהליך התפתחות דורש הרבה זמן וכסף

״המיתוס השני הוא רק חצי מיתוס״, מסביר עדי.

האמת היא שכל תהליך למידה חדש שנרצה ליצור בחיים דורש זמן והשקעה כלשהי, לפעמים היא גם כספית, והמילה הרבה או מעט היא סובייקטיבית. כלומר ההשקעה שלנו בתהליך נמדדת בהתאם להרגשה האינדיבידואלית והאמצעים העומדים לרשות כל אחד.

״התפתחות אישית היא החלטה להשקיע בעצמי זמן ואנרגיה, ברכישת כלים שיסייעו לי להכיר את עצמי טוב יותר ולטפח את התודעה שלי. זה טיפוח עצמי. ממש כמו שהולכים לחדר כושר, למספרה או לחנות בגדים. ״

אז למה בכל זאת זה רק חצי מיתוס? שאלנו את עדי

״כי תהליכי התפתחות מחזירים את ההשקעה. הם מובילים למצב בו אנחנו יותר שלמים, אוהבים ומרוצים מעצמנו לאורך זמן. הדבר חוסך לנו הרבה זמן וכסף שאנחנו מוציאים על דברים שנועדים לגרום לנו להרגיש טוב, אך לא באמת מחזיקים מעמד.״

לוהאריה, מייסדת האוניברסיטה הקוסמית, כותבת במאמרה תודעה – ההשקעה המניבה והאקולוגית ביותר: ״לרכוש ידע ותודעה זו בחירה מאוד אקולוגית ומאוד מניבה ומשתלמת לטווח הארוך. זאת, מכיוון שאינכם מוציאים את הכסף שלכם רק על חומר שמתכלה ומכלה משאבים, אלא משקיעים את המשאבים שלכם במשהו שלא מתכלה, שנשאר אתכם תמיד, שאינו מזיק לאף אחד והוא נצחי ואקולוגי – פיתוח העצמי ופיתוח התודעה. בכך, אתם תורמים הן לעצמכם והן לחברה בה אתם חיים – וכולם מרוויחים״

: התפתחות אישית – האוניברסיטה הקוסמית

מיתוס שלישי – אנשים לא באמת משתנים, אז למה זה טוב להתחיל משהו שלא יצליח

עדי צוחק ואומר: ״אם היה לי שקל על כל פעם ששמעתי את המשפט הזה…”

“אנחנו אמנם יכולים לספר לכם על מאות תלמידים באוניברסיטה הקוסמית שעברו שינויים משמעותיים ושיפרו בעזרתם את איכות חייהם האישיים, המקצועיים והחברתיים. אבל האמת היא שהיכולת של כל אחד להשתנות באמת, אינה תלויה רק בשיטה שהוא בוחר. היכולת להשתנות טמונה קודם כל באדם עצמו ובמוכנות הפנימית שלו לגלות עוד על עצמו. לראות מקומות פנימיים שיכולים לאתגר אותו, לצאת מאזורי הנוחות ולשחרר הרגלים שמקבעים אותו.

בשורה התחתונה: להשתנות באמת זה לא תמיד קל, אבל זה אפשרי ונגיש.

בתהליכי ההתפתחות השונים אנחנו מקפידים תמיד על הרצון ליצור גשר שלם ומלא בין התיאוריה למעשה, בין ההבנות והשינוי הרעיוני לבין השינוי בפועל. אבל השינוי בפועל, נקבע על ידי הבחירה של כל אחד ואחת והרצון הכנה ליצירת תהליך של שיפור עצמי ושינוי באיכות החיים.״

 מיתוס רביעי לפי האוניברסיטה הקוסמית – למה צריך תהליך כשאני יכול לבד?

עדי: ״כמו שלא תשאלו למה ללכת למוסכניק או למה לפנות לטכנאי מזגנים, אותו דבר גם בהתפתחות האישית שלנו. נכון, אפשר לקרוא ספר על התפתחות, זה אפילו נהדר אפשר גם להתייעץ עם חבר או מישהו מהמשפחה. אך להיות בתהליך המלווה על ידי מנחה או או יועץ מנוסים, היא האפשרות להשען על הניסיון והבנת העומק של תהליכים רבים. המנחה יכול להראות לכם הרגלים וכוחות פנימיים בתוככם, ולהציע נקודת מבט ופתרונות שבכלל לא חשבתם שאפשריים.

המנחים של האוניברסיטה הקוסמית לא רק צברו עשרות אלפי שעות של הנחיה וליווי אנשים, אלא גם עוברים תהליכים עמוקים בעצמם. זה מאפשר להם להבין ולראות תהליכים בצורה מפוקחת ורחבה, ולגשת אליהם בדרך שלאו דווקא אדם ידע לגשת אליה בעצמו.

ועוד משהו, בעולם שאנחנו חיים בו חשוב תמיד לזכור שאנחנו לא יודעים את מה שאנחנו לא יודעים. אדם שמתבונן עלינו מהצד יכול להראות לנו עולם ומלואו שבכלל לא תפשנו שמתקיים.״

מיתוס חמישי  – הכל חארטה

המיתוס החמישי מתכתב עם התפישה הקודמת הגורסת שאנשים לא משתנים.

עדי: ״קודם כל חשוב להגיד – כן, בתחום ההתפתחות, כמו בכל תחום בחיים, תמצאו גם אנשים ושיטות שמעידים על עצמם, אבל לא באמת חיים בהתאם למה שהם מלמדים. אבל, וזה אבל גדול, תמצאו גם שיטות נפלאות ואנשים מסורים שיכולים לעזור לכם מאוד.

אחד הערכים שמובילים אותנו באוניברסיטה הקוסמית, הוא הרצון ליישם את הערכים והעקרונות אותם אנחנו מלמדים, בחיי היום יום האישיים. כלומר, חשוב לנו שהמנחים שלנו ייצגו את הערכים שלנו הלכה למעשה בחייהם. או במילים אחרות walk your talk.

ההמלצה שלי כאן – אל תפסלו תחום שלם בגלל פחד, אלא למדו לראות, ולהבחין מה מוצע לכם ועל ידי מי. האם התהליך שלפניכם מציע שינוי אמיתי ומעשי? התבוננו במנחה שמציג לכם את התהליך, או בבוגרי השיטה המוצעת לכם, ובחנו. נסו לחוש איך אתם חווים אותם ברמת ההתנהלות, והאם הם מעוררים בכם השראה ורצון לשינוי.״

 מיתוס שישי  – התפתחות אישית מנתקת מהישגים חומריים

״המיתוס הזה הוא קרוב-רחוק של האמירה, למי יש זמן לחפור בעצמי, יש דברים יותר חשובים בחיים. בדומה לתפישה של הרבה אנשים שהמושג התפתחות אישית הוא לחבק עץ בהודו או לחיות חיי רוח סגפניים. למעשה ההפרדה הזאת בין רוח לחומר באה על חשבון היכולת להגשים את עצמנו ולהשיג הישגים בחיינו.

הבעיה במיתוס הזה זה שהרבה פעמים הוא מוביל אותנו במסלול הפוך, מסלול שמנסה להשיג כמה שיותר הישגים חומריים. זה יוצר מרדף אחרי תבניות כמו בית גדול, קריירה נחשבת וכסף, והזנחה את הרוח שבנו. כשמצב שכזה קורה, אנחנו נמצא את עצמנו עם הרבה הישגים להראות לעולם, אבל בתחושה שהחיים שלנו מרגישים ״ליד״, ואפילו ריקים.

התפישה שמציעה האוניברסיטה הקוסמית היא שתהליך התפתחות מיטבי הוא תהליך שממזג רוח וחומר. תהליך שמלמד אותנו להתחבר למשמעות שלנו, לרוח שלנו, לערכים שלנו ולמה שחשוב לנו באמת בחיים. ואז ללמוד לתרגם אותם לעולם החומרי, לעולם העשייה והממשות.

תהליכי התפתחות לא נועדו להיות מנותקים, אלא משולבים, וכשהם נעשים כך, הם מאפשרים לנו להגשים את עצמנו – גם ברמה הרוחנית וגם ברמה החומרית – ולחוות סיפוק גדול בחיינו.״

 התפתחות אישית בראי האוניברסיטה הקוסמית – אז מה השורה התחתונה?

ישנם עוד שלל מיתוסים ותפישות לגבי התפתחות אישית. אבל בשורה התחתונה, אם מדגדג לכם להתפתח, ללמוד משהו חדש על עצמכם, להיפתח לתפישה או שיטה אחרת – אנחנו ממליצים לפתח הקשבה לעצמכם.

בקצב שלכם, בהתאם לזמן וההשקעה שנכונה לכם, מתוך בחינה מי האדם או השיטה שבאמת מדברים אליכם. וגם, מתוך מוכנות לאפשר לעצמכם פרק זמן ללמידה והיכרות שבסופה תוכלו לבחון כיצד התהליך משפיע עליכם ועל איכות החיים שלכם.

המלצה נוספת מעדי: ״כשאתם מבקשים להתחיל תהליך התפתחות, הקפידו להגדיר לכם יעדים פנימיים אותם תרצו להשיג, כדי שתוכלו לזהות האם התהליך אכן מסייע לכם.

במידה וזה מדבר אליכם ותרצו לשמוע עוד, נשמח לראות אתכם בסדנאות והקורסים להתפתחות של האוניברסיטה הקוסמית.״

מוזמנים לקרוא עוד על שיטת M.Power אותה פיתחו לוהאריה וצוות האוניברסיטה הקוסמית, המסייעת להתחבר למשמעות ברורה וחזקה. השיטה מלמדת כיצד המשמעות יכולה להפוך לכלי בידיים שלנו – כוח הנוכח בחיינו ומשמש כמנוע רב עוצמה. בנוסף השיטה מלמדת כיצד משמעות יכולה להפוך למכשיר לניהול המימוש העצמי: להגדיר יעדים באופן ברור ופשוט, ולקבל החלטות בחיים ברגעים קטנים וגדולים.

בשיתוף האוניברסיטה הקוסמית

כדאי להכיר