חקירה במשטרה: 10 כללי זהב לנחקר מעורך דין פלילי

חקירה במשטרה היא אינה אירוע פשוט. הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת כאשר הנחקר הוא אדם מן הישוב אשר אינו מעורה בעולם הפלילי, וזו הסתבכותו הראשונה עם גורמי האכיפה

עו"ד ברוך גדע

בשיתוף עו"ד ברוך גדע

במרבית המקרים, כאשר אזרח כזה מובא לחדר החקירות, הוא עשוי להילחץ מעצם המעמד ותחושות של בלבול, מתח וחרדה מציפים את לבו ועשויים להוביל לביסוס הראיות נגדו והעמדתו לדין פלילי. כך למשל, בעניינו של אליאב (שם בדוי), צעיר כבן 22 שחזר מטיול אחרי צבא. אליאב עוכב על ידי שוטרי סיור במהלך “ביקורת שגרתית” אשר במהלכה בוצע חיפוש ברכבו במסגרתו נמצאה סכין בתא הכפפות. מרבית האזרחים שהיו בסיטואציה דומה לזו של אליאב, היו טוענים כי הסכין משמשת עבורם להגנה עצמית ובכך מודים בביצוע עבירה (טענת הגנה עצמית אינה מהווה כר פורה להחזקת סכין). על כל פנים, אליאב יצר קשר עם עורך דין פלילי ותיאם עמו שיחת ייעוץ לפני לחקירה. לאחר בחינת מצבו המשפטי, בעצת עורך דינו, אליאב מסר כי למרות שהסכין נמצאה ברכבו, שוטרי הסיור חרגו מסמכותם בעת ביצוע החיפוש וכי לא היה יסוד סביר לחשד, כתנאי לחוקיות החיפוש. אליאב חזר על טענה זו מספר פעמים בחקירה ולבסוף, תיק החקירה נגדו נסגר בלא שהוגש כתב אישום. אלמלא אליאב היה פונה לפני חקירתו לעורך דין, סביר כי היה מתנצל בפני החוקרים, מתפתל בתשובותיו ובסופו של יום היה עומד לדין פלילי, על כך ההשלכות הכרוכות בכך. זו דוגמה אחת מני רבות לחשיבותה של זכות ההיוועצות עם עורך דין לפני חקירה במשטרה. זומנתם לחקירה במשטרה? בכתבה הבאה עורך דין פלילי ברוך גדע חושף בפניכם 10 כללי זהב להתמודדות בחקירה:

  1. בירור מעמדכם וקבלת מידע – אם קיבלתם זימון לחקירה בטלפון תנסו לדלות כמה שיותר פרטים, עם מי אתם מדברים, על מה החקירה, האם אתם צפויים להיחקר כעדים ביחס לעבירה שאדם אחר חשוד בביצועה או שאתם צפויים להיחקר באזהרה.
  2. האח הגדול – בהגיעכם לתחנת המשטרה צאו מנקודת הנחה שהכל מתועד, מוסרט ומוקלט. לכן, היזהרו משיחות מסדרון אקראיות, הימנעו משיחות טלפון שעשויות להפליל אתכם וזכרו שגם כשאתם נמצאים לבד בחדר החקירות או בתא המעצר – הכל מתועד, מוסרט ומוקלט ועלול לפעול לחובתכם.
  3. השוטרים אינם חברים שלכם – אין לנהל שיחות חבריות עם חוקרי המשטרה ובטח שלא לשוחח על פרטי החקירה מחוץ לפרוטוקול. לא במסדרון, לא בחצר התחנה ולא “על קפה וסיגריה”. זכרו! כל אמירה שבכוחה לסבך אתכם במהלך שיחה חברית עם חוקר המשטרה תירשם על ידי החוקר במסמך המכונה “מזכר” אשר עלול לסבך אתכם בביצוע עבירה.
  4. הבטחות שווא – הבטחות מצד החוקרים כמו “אם תודה עכשיו, תשוחרר בסוף החקירה” או “אם תפליל את השותף שלך, התיק נגדך ייסגר בוודאות” הן אמירות שקריות אשר לא יובילו לשחרורכם. ההפך הוא הנכון – הודאה סותמת את הגולל ואף פוגמת בסיכויים להשיג עבורכם הסדר טיעון מקל.
  5. זכות השתיקה – בדומה לזכות ההיוועצות עם עורך דין לפני חקירה, זכות השתיקה הינה זכות חוקתית המוקנית לחשוד במהלך החקירה. זכות השתיקה מאפשרת לחשוד שלא להשיב לשאלות החוקרים ובכך ולא לשתף עמם פעולה כלל. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי בשונה לזכות ההיוועצות, לזכות השתיקה ישנו מחיר בדמות חיזוק הראיות שנגדכם. לכן, ככלל, מומלץ שלא לשמור על זכות השתיקה אלא לספק גרסה, לשאול שאלות ולהיות “נחקר אקטיבי”.
  6. תענו רק על מה שנשאלתם – אנשים נוטים לדבר מהר ולדבר הרבה כאשר הם נתונים במצב של לחץ. האטו! מכיוון שכל מה שאתם מוסרים לחוקר נרשם על ידו, הקפידו על קצב דיבור איטי שיאפשר לחוקר לתעד את גרסתכם. בנוסף, השתדלו שלא לנדב מידע יתר על המידה ותענו בקצרה רק על מה שנשאלתם.
  7. וודאו שכל מה שמסרתם לחוקר אכן נרשם – בסיום החקירה, תתבקשו לחתום על הודעתכם. למרות שאתם עייפים, מותשים ורוצים לסיים עם הכל כמה שיותר מהר – המתינו מעט. הקפידו לקרוא את הודעתכם ותוודאו שכל מה שמסרתם לחוקר אכן נרשם. אם אתם סבורים שדבריכם לא נרשמו – תסרבו לחתום ותציינו כי דבריכם לא נרשמו כנדרש.
  8. היזהרו מתרגילי חקירה – מדובבים בתא, השוטר הטוב והשוטר הרע, בידוי ראיות ותרגילי חקירה נוספים עשויים לקשור אתכם בביצוע עבירה. על מנת להיערך לתרגילים אלה כראוי, רצוי להתייעץ עם עו”ד פלילי לפני החקירה.
  9. לעולם אל תודו בביצוע עבירה – ההודאה נחשבת כ”מלכת הראיות” במשפט הפלילי. למעט מקרים חריגים שבהם נסיבות העניין בכללותן אינן יצדיקו העמדתכם לדין, הודאתכם בביצוע עבירה תוביל להסדר מותנה במקרה הטוב ולהגשת כתב אישום נגדכם במקרה הרע.
  10. התייעצו עם עורך דין פלילי – זהו הכלל החשוב ביותר. זומנתם לחקירה במשטרה? פנו באופן מידי לעורך דין פלילי ותבקשו להיפגש לפני החקירה. שעת ייעוץ לפני חקירה במשטרה עשויה במקרים רבים להוביל לסגירת התיק נגדכם ובכך לחסוך עבורכם עוגמת נפש רבה.

הכותב הוא עו”ד ברוך גדע, בעלים של משרד עורכי דין העוסק בתחום המשפט הפלילי ובדיני תעבורה.  

בשיתוף עו"ד ברוך גדע

כדאי להכיר