מהו טכנולוג מזון? מהם תחומי התמחותו? מי הם קהלי היעד המסתייעים בשירותי טכנולוג מזון?

ראיון על התחום הצומח עם מהנדס המזון הבכיר גיא טובי וטכנולוג המזון הבכיר ארתורו גייפמן, מנהלי חברת פרוסולב המספרים על הדרך שעושה מוצר מרעיון ועד לצלחת של הצרכן הסופי!

(מימין גיא טובי מהנדס מזון בכיר, משמאל ארתורו גייפמן טכנולוג מזון בכיר, צילום משה שמש)

בשיתוף פרוסולב

ראיון על התחום הצומח עם מהנדס המזון הבכיר גיא טובי וטכנולוג המזון הבכיר ארתורו גייפמן, מנהלי חברת פרוסולב המספרים על הדרך שעושה מוצר מרעיון ועד לצלחת של הצרכן הסופי!

מראיין : משה שמש יועץ אסטרטגי

ארתורו וגיא, ספרו לנו בקצרה על תעשיית המזון ?

אוכלוסיית כדור הארץ עומדת כיום על כ-8 מיליארד בני אדם, מדי שנה, נוספים לאוכלוסיית העולם כ100  מיליון בני אדם, שהם כ-1.2 אחוזים מאוכלוסייתו והצורך הבסיסי של כל אדם הוא מזון ושתיה, הנושא המורכב הזה מצריך חקלאות קרקע וימית מתקדמת, מוצרי מזון מעובד על כל השרשרת מגידול וייצור חומרי הגלם, ייצור, מחקר, פיתוח, , בדיקות איכות ותקינות מזון, רגולציה ועד הובלה, שינוע שיווק פרסום והפצה .

תעשיית המזון נחשבת לתעשייה חיונית ,מוערכת, איכותית, צומחת, המשלבת מסורת וחדשנות. תעשיה זו נתונה לתהליכי בדיקה ורגולציה מן הקפדניות שיש. בכל מדינה יש את הגופים האחראים, כאן אצלנו בישראל,  משרד הבריאות אמון על שמירת בריאות הציבור ומניעת מחלות. שירות המזון במשרד הבריאות מעניק רשיונות יצרן.  רשויות נוספות הקשורות במזון: משרד החקלאות, מועצות כשרות, רשויות מקומיות

מהו טכנולוג מזון? מה הוא נדרש ללמוד? ומה תפקידו?

טכנולוג מזון הוא בעל מקצוע שאחראי על תכנון וייצור של מוצרי מזון. טכנולוג מזון נדרש ללמוד באוניברסיטה תחומים מגוונים בעלי זיקה לתעשיית המזון, בהם כימיה, ביולוגיה, ביוכימיה, מיקרוביולוגיה וגנטיקה.

טכנולוג מזון צריך להכיר את התעשייה מלפנים ומאחור. אחריותו של טכנולוג מזון עצומה, מורכבת ורגישה. מדובר בכל מה שאנו מזינים את גופנו!

האחריות המקצועית והליווי מתחילים בשלב המוקדם של גיבוש הקונספט של מוצר המזון, וממשיכים לבטיחות המוצר, ערכיו התזונתיים, המידע המופיע על תווית מזון או מפרט, והיבטים כלכליים של אחסונו, אספקתו וחיי המדף.

בבסיס נדרש להבין בחומרי גלם ובאינטראקציות ביניהם, בתהליכים פיזיקליים וכימיים. מוצר מזון נדרש להיות טעים ולכן חשוב להגיע לטעם, ריח, צבע, מרקם ואיזון של המוצר.

חובה להבטיח כי המזון בטוח למאכל, נקי מזיהומים ואינו חשוף להתפתחות בקטריות ולגורמי מחלות שונים ולכן התהליכים שהמזון עובר כמו גם נהלי אבטחת האיכות הם חשובים ביותר

אם כך בייצור תעשייתי, טכנולוג מזון אחראי לא רק על תהליכי הפיתוח, אלא גם על ייצור המזון, כולל טעמו, מאפייניו התזונתיים, אורך חיי המדף ועוד?

בהחלט כן!!

לכל מוצר מזון יש מאפיינים המחייבים התייחסות, הערכות במגוון פרמטרים : דרישות הצרכנים, איתור מקצועי של חומרי גלם, ערכים תזונתיים, תכנון או הרחבת קווי ייצור, פיתוח, מעבדות, רישיונות יצרן, תנאי אחסון, תכנון תהליכי שינוע והובלה,  בקרה שוטפת, הוצאות מול הכנסות.

מפעל למאפים דורש תהליכים טכנולוגיים ,פעילות ובקרה שונים ממפעל לסלטים, מפעל לדברי מתיקה דורש תהליכי טכנולוגיה חדשנות ובקרה שונים ממפעל לייצור חטיפים מלוחים, מפעל לייצור שתיה דורש פעילות אחרת ממפעל לייצור בירה ויין וכו

(שדרוג מוצר מזון !צילום ועיצוב צמיחה משה שמש)

מה תפקידו של טכנולוג מזון במוצרי מזון קיימים?

טכנולוג מזון או מהנדס מזון עוסק בבטיחות מזון, חיי מדף ומטרתו שחווית הצרכן מהמוצר תהיה מלאה וטובה בהיבט המראה, טעם, ריח, מרקם וכדו. נושאים אלו חשובים ביותר לאטרקטיביות המוצר ובכך משפרים את יכולתו של היצרן להשיק מוצרים חדשים תוך עמידה בסטנדרט של איכות גבוהה. בנוסף נדרש לעיתים להחליף חומרי גלם שונים במוצר וטכנולוג המזון נדרש לאשר אותם. הסיבות לכך הם מגוונות: זמינות חומר גלם מספק או סוג מסויים, עליית מחירים, שינויים רגולטוריים שאוסרים שימוש בחומר מסויים, דרישות שיווקיות וטרנדים בשוק המכתיבים זאת, וכמובן כשנדרש לשפר מוצר.

(רגולציה ותקני מזון מזון צילום ועיצוב צמיחה משה שמש)

גיא וארתורו ספרו לקוראים על תהליך רישיון יצרן מזון ונושא תכנון מפעלים

רישיון יצרן מזון ,הוא נושא חוקי ואסטרטגי בקבלת רישיון העסק, הרישיון מתקבל ממשרד הבריאות , משרד הבריאות מורכב משישה מחוזות ועוד 11 נפות, הרישיון ניתן מהמחוז האחראי על האיזור בו פועל יצרן המזון.

תפקידו של מהנדס מזון או טכנולוג המזון אסטרטגי בתכנון וניהול הקמה ע”פ המתבקש בחוקים ובתקנות השונות וכולל גם את תקני האיכות שהמפעל מעוניין או נדרש לפעול לפיהם בעתיד.

רישיון יצרן הכרחי עבור מפעלי מזון, מרכזים לוגיסטיים המאחסנים בקירור והקפאה, מחסני מזון, בתי אריזה, בתי קירור, מסעדות וכדו’.

תהליך הליווי כולל: תכנית העמדה (ציוד ומכונות) וחלוקת חללים, כתיבת פרשה טכנית המפרטת את תהליכי הייצור, שיטות העבודה ותשתיות המפעל, הנחיות מקצועיות לקבלני משנה אחרים כגון: קבלן תשתית, אדריכל, מהנדס אינסטלציה, אוורור, קירור וכו פנייה לשירות המזון לקבלת חוות דעת מקדמית לקבלת אישור עקרוני לסקיצת התוכנית ועבור הייצור, כולל השלמת כלל ההגשה לטובת קבלת רישיון היצרן.

מפעלים ויזמים משלבים את טכנולוג המזון כבר בשלבי התכנון, החשיבה הראשוניים על הצרכים של המקום המיועד בטרם סוגרים הסכם שכירות או קניית נכס נדל”ן המשמש לעניין.

מי הם קהלי היעד שמסתייעים בשירותי טכנולוג מזון? מהנדס מזון?

  • מפעלים יצרניים המעוניינים לפתח מוצר חדש או לשדרג קיים
  • יזמים המעוניינים לפתח מוצר מזון
  • מפעלים המעוניינים להקים או לשדרג קווי ייצור
  • יבואני מזון
  • יצואני מזון
  • קייטרינג, מעדניות, מסעדות וכדו’
(מעוניין לפתח מוצר מזון חדש? צילום ועיצוב צמיחה משה שמש)

לסיום ארתורו וגיא, להאכיל 8 מיליארד פיות  ובכל שנה נוספים 100 מיליון זה מגה אתגר

נכון, תחום הפודטק Food-Tech עובר ב15 השנים האחרונות פריחה משמעותית בישראל. חברות כחול לבן רבות חודרות בהצלחה לשוק הגלובלי ומציגות פיתוחים חדשניים. בישראל פועלים לא מעט מכוני מחקר ופיתוח בתחום, שהם אחראים על בניית קונספט, פיתוח, והחדרת מוצרי המזון של המחר. חברת פרוסולב שותפה מקצועית במרכז הפודטק הבינלאומי של ישראל בגליל – Margalit Startup City .Galil צוות המומחים, מהנדסי וטכנולוגי המזון שלנו מעניקים ידע, הדרכה, כלים מעשיים בניהול התהליך והפיתוח לחברות סטרט-אפ להגעה ל-POC,  מחקר, פיתוח, ניהול תהליכי scale-up בתחום פוד טק, פיתוח מוצרי מזון חדשניים.

(לעלות על גל הפודטק! צילום ועיצוב צמיחה משה שמש)

מה הסוגיות המרכזיות בתחום הפודטק Food-Tech ?

הפודטק Food-Tech זו תעשייה בפני עצמה, עם כלל הפעולות הקשורות לפיתוח, תכנון וייצור המוני של סחורות ומוצרים במזון תוך חדשנות טכנולוגית. התעשייה הזו עוסקת בסוגיות משמעותיות ומאתגרות כגון שיפור ושדרוג הערך התזונתי של מוצרי מזון ממגוון סגמנטים, פיתוח וייצור מקורות חלבון חלופיים וחיוניים שאינם מן החי, התאמת תזונה אישית לכל אדם ואדם ועוד ועוד.

אנו בחברת פרוסולוב נמצאים בחזית תעשיית הפוד טק, בכל הקשור למחקר, פיתוח, תכנון מוצרי מזון חדשניים, פיקוח ובקרה על טיב ואיכות, אנו גאים ביכולת להכשיר את הדור הבא בתחום ולעצב את פני עתיד התעשיה הישראלית המתקדמת.

נניח שאני יזם בעל רעיון לפיתוח מוצר מזון מה הם השלבים המרכזיים שעלינו לעבור יחד עד שהמוצר נמכר ועף מהמדף?

בגדול יש 10 שלבים לפיתוח מוצר מזון

  1. הגדרת מוצר וכתיבת בריף טכנולוגי
  2. הוכחת היתכנות- POC Proof Of Concept
  3. תכנון ופיתוח prototype
  4. תמחור ראשוני למוצר המזון
  5. בחירת קו ייצור
  6. ביצוע פיילוט על קו הייצור
  7. מפרט מוצר כולל הכנת תוית מוצר
  8. תקני איכות ספציפיים למוצר
  9. Validation- תיקוף לאיכות מוצר וחיי מדף
  10. מוצר מוכן לשיווק

ארתרו וגיא, אנו מתארחים אצלכם במעבדת המזון הבוטיקית ומשרדי החברה ברחוב העבודה 11 בראש העין, ספרו לנו על חברת ProSolv

חברת ProSolv מהמובילות בישראל בתחום פיתוח מוצרים ושיפור תהליכי ייצור,  החברה בהובלת גיא טובי מהנדס מזון בכיר, ארתורו גייפמן טכנולוג מזון בכיר, גלעד רחמים טכנולוג מזון בכיר בעל רקורד מרשים בתעשיית המזון עם התמחות בתחומי הפיתוח ואבטחת איכות , שף קולינרי גלעד דולב,  עם ניסיון של למעלה מ- 30 שנה שנחשב לשף הקולינרי המוביל בישראל בתחום בניית תפריטים, פיתוח מוצרים ובניית קונספטים למסעדות, יצרנים, קייטריניג ועוד

השירות שלנו ייחודי,  360 מעלות של “one stop shop”, הצוות שלנו הכולל מהנדסי מזון, טכנולוגים למזון, שפים קולינריים, מומחים לאבטחת איכות, מלווים יצרני מזון, יזמים, משלב הקונספט הרעיוני ועד שהמוצר מגיע ארוז וממותג למדף למכירה קמעונאית, מוסדית או כחומר-גלם לתעשייה.

מהם עשרת השירותים המרכזיים של חברת פרוסולב?

  1. תכנון ופיתוח מוצרי מזון –  מהקונספט הרעיוני דרך הטכנולוגיה ועד למדף, עבור יצרנים, סטרט-אפים ויזמים.
  2. רישיון יצרן ותכנון מפעלים – ליווי מקצועי להקמת מפעלים וקווי ייצור, כולל עבור מסעדות, מרלו”גים, להגשה למשרד הבריאות.
  3. ייבוא ורגולציה – אישורי יבוא מזון, הכנת תוויות וסימון מוצר בהתאם לכללי התקינה, יצוא – התאמה לדרישות מדינות היעד.
  4. פוד-טק ועתידנות –פיתוח מרעיון לייצור תעשייתי עם אתגרים טכנולוגיים חדשים, כולל יישום של חומרי גלם חדשים. שותפות במרגלית סטרט-אפ סיטי.
  5. רשות לחדשנות ופטנטים – ליווי והגשה למסלולים המגוונים של הרשות לחדשנות, ייעוץ וניסוח עבור פטנטים.
  6. תקני איכות ובטיחות מזון – הכנה להסמכה וליווי מפעלים לתקני ISO22000FSSC, HACCP,BRC,GMP
  7. קולינריה מתקדמת – ייעוץ קולינארי לפיתוח ושיפור מוצרים, עבור מפעלים, מסעדות, קייטרינג וסטרט-אפים .
  8. שיפור מוצרי מזוןשיפור מוצרי מזון קיימים, חיי מדף, טכנולוגיות אריזה וכדו.
  9. חוו”ד עד מומחה ותפקידי דירקטור– חוו”ד מקצועית לתביעות ביטוח, בוררויות וכד’. בוגרי קורס דירקטורים.
  10. תוספי תזונה

הניסיון של הצוות שלנו שהוא סיירת מטכ”ל של פיתוח מוצרי המזון בארץ, מעניק מענה במגוון רחב של תחומים, כמו שאתם קוראים 10 תחומים מרכזיים, הצוות שלנו כולל מומחי רגולציה, אבטחת איכות והתעדה לתקני איכות, אריזה, שפים ותזונאים, מידענות ועתידנות השווקים, מומחה אסטרטגיה מיתוג ופרסום.

הניסיון הרב שלנו בתהליכים אלו מעניק לנו את היכולות להעניק אבני דרך מדויקים, על מנת לחסוך עלויות וזמן רב בתהליך הייחודי והמרגש של פיתוח מוצרי מזון ושדרוג מוצר מזון קיים ולהתאימו לעשורים הבאים.

שכנעתם, כיצד יוצרים עמכם קשר והאם ניתן לפנות ישירות אליכם לנייד?

נשמח לארח יצרן מזון או יזם למוצר מזון חדש , במשרדי החברה ומעבדת פיתוח מקצועית, רחוב העבודה 11 באזור התעשייה הותיק של ראש העין, אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו https://www.prosolv-tech.com/ ניתן לפנות אלינו ישירות לטלפונים הניידים גיא טובי 0505679010 – ארתורו גייפמן 0544253809.

בשיתוף פרוסולב

כדאי להכיר