אסון נחל חילזון: מאסר על תנאי למג"ד, הורדה בדרגה למפקד הפלוגה

הסדרי טיעון לשלושה קצינים בגין מותו של אביתר יוספי ז"ל • מפקד הגדוד, שלא נכח בזירת האסון, יוכל להמשיך בשירותו בצה"ל • מפקד הפלוגה ירצה את עונש המאסר באמצעות 45 ימי עבודות צבאיות • ההסדרים דורשים את אישור בית הדין הצבאי

אביתר יוספי ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה // אביתר יוספי ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה

הפרקליטות הצבאית הגישה היום (רביעי) לבית הדין הצבאי כתבי אישום נגד שלושה קצינים, ביחס לאירוע מותו של סמל אביתר יוספי ז"ל, במהלך ניווט של גדס״ר צנחנים באזור נחל חילזון, בינואר 2019.

דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

בעקבות מותו של סמל יוספי ז"ל נערכה חקירת מצ"ח מקיפה ויסודית. החקירה העלתה כי מספר קצינים התרשלו לכאורה במילוי תפקידם והפרו הוראות מחייבות.

לאחר שימוע שנערך לקצינים, החליט הפרקליט הצבאי הראשי להגיש כתבי אישום, במסגרת הסדרי טיעון, נגד שלושה מהקצינים, כל אחד על פי חלקו ואחריותו באירוע המצער:

סא"ל רוזליו, מפקד הגדוד, יודה ויורשע בעבירה של אי קיום הוראות המחייבות בצבא. סגן איתי קחטה, מפקד הפלוגה,  שכבר השתחרר מצה"ל, יודה ויורשע בעבירה של גרימת מוות ברשלנות.

מפקד הצוות, קצין בדרגת סגן שכבר השתחרר מצה"ל, יודה ויורשע בעבירה של התרשלות. הסדרי הטיעון כפופים לאישורו של בית הדין הצבאי והם יוצגו לו בעת הקרובה.

עוד באותו נושא

• שירותי הכיבוי על נחל חילזון: "הוא מסוכן ומועד לפורענות" 

 חיילים מהאסון בנחל חילזון: "המפקדים תדרכו אותנו מה לומר בחקירה במצ"ח"

• "דמות להערצה": אביתר יוספי שנהרג בניווט, הובא למנוחות

לגבי שני קצינים נוספים, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה, הסתיימו הליכי השימוע וההחלטות בעניינם יתקבלו בזמן הקרוב. בהחלטת הפצ״ר על כתבי האישום ניתן משקל להחלטות במישור הפיקודי, שכבר סוכמו על ידי הרמטכ״ל במרץ 2019.

במסגרת הסדרי הטיעון סוכמו העונשים הבאים:

מפקד הגדוד, סא"ל ישי רוזליו – עונש של מאסר על תנאי. מפקד הגדוד יוכל להמשיך בשירותו בצה"ל.

סגן מפקד הפלוגה, סגן איתי קחטה – עונש של 100 ימי מאסר על דרך של עבודות צבאיות, הורדה בדרגה ומאסר על תנאי.

מפקד הצוות – עונש של 45 ימי מאסר על דרך של עבודות צבאיות,  הורדה בדרגה ומאסר על תנאי.

יצוין כי מפקד הגדוד לא נכח בניווט, ואחריותו התמקדה באי קיום הוראות נקודתיות בשלבי ההכנה בלבד.

תגובות הנאשמים

מהסנגוריה הצבאית נמסר כי "סא"ל רוזיליו שב ומביע את צערו העמוק על נפילת פקודו, סמל אביתר יוספי ז"ל, באימון יחידתו, סיירת חטיבת הצנחנים. בשבוע האימון פיקד סא"ל רוזיליו על גזרה מבצעית. חרף הריחוק מזירת האימון, ולמרות שהגופים האחראים על התראות מזג אוויר לא פרסמו התראות כלשהן בנוגע למזג האוויר או זרימה חריגה בנחלים, נתן הקצין את דעתו למזג האוויר ודאג לכך שהאימון יותאם לתנאי מזג האוויר.

למרבה הצער, את עוצמת הזרימה בנחל חילזון, סא"ל רוזיליו לא צפה, ולכן לא שם דגש על סכנת היסחפות או טביעה בנחל חילזון כשהוא זורם בחורף. סא"ל רוזיליו, חש מחויב לשמירה על חיי חייליו, לצד עמידה במשימות המוטלות על היחידה עליה פיקד, וחובה זו תמשיך להיות ערך עליון בעיניו גם בהמשך דרכו הצבאית".

זירת אסון נחל חילזון // צילום: מישל דוט קום
זירת אסון נחל חילזון // צילום: מישל דוט קום

סנגוריו של סרן איתי קחטה המייצגים אותו מטעם הסנגוריה הצבאית מסרו: "מדובר באירוע טרגי, והקצין מביע צערו העמוק על מותו של סמל יוספי ז״ל.  מדובר בקצין מסור, ערכי ומקצועי, שתרם רבות לצה״ל בשרות קרבי משמעותי, התנדב לתפקידי פיקוד וסיכן את חייו למען ביטחון המדינה.

"הקצין שפעל באירוע בתנאי שטח קשים, נטל אחריות על חלקו כבר במסגרת התחקירים הפיקודיים ובהמשך במסגרת החקירה ויש להצר על ההחלטה להעביר הטיפול בעניינו למישור הפלילי, בנוסף לצעדים הפיקודיים שכבר ננקטו אשר הובילו גם לסיום שירותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר