לאחר הסערה: נמחק הערך של בר-אל שמואלי בוויקיפדיה

47 עורכים הצביעו בעד מחיקת הערך, בטענה שלא מדובר בערך אנציקלופדי ושבוויקיפדיה לא נהוג להעלות תכנים על חיילים שנפלו בקרב • 35 הצביעו נגד מחיקת הערך • אחותו הגיבה באכזבה מרה: "מחקו לנו את בר-אל. מי שהצביע בעד מחיקת הזיכרון שלו - שיידע שהוא ירק לנו בפרצוף"

סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, צילום: דוברות מג"ב

ברוב של 47 עורכים מול 35 שהתנגדו, הוסר הבוקר (שלישי) הערך על נפילתו של בר-אל חדריה שמואלי מוויקיפדיה, מכיוון שלא מדובר בערך אנציקלופדי, ושבוויקיפדיה לא נוהגים להעלות ערך על כל חייל שנהרג.

אתמול פורסם כי מתחולל דיון בוויקיפדיה בשאלה אם להותיר באנציקלופדיה הדיגיטלית את הערך שנכתב על לוחם מג"ב בר-אל חדריה שמואלי, שנהרג בגבול רצועת עזה באוגוסט האחרון. הערך, תחת הכותרת "נפילת בר-אל שמואלי", אינו עוסק רק בנפילתו של הלוחם, אלא גם במחאות שליוו אותה, וביניהן מחאת הוראות הפתיחה באש והעימות הפוליטי שלווה לה.

הערך עלה לוויקיפדיה ב-18 בדצמבר, ולפני שבוע נכנס לרשימת הערכים שמועמדים למחיקה, דבר שעורר סערה הן בקרב העורכים והן ברשתות החברתיות. "ויקיפדיה היא אנציקלופדיה ולא אתר הנצחה, והפער הזה חשוב ביותר. אין אפשרות לכתוב על כל חייל או אזרח שנהרג בפעולה כזו או אחרת. השארת הערך הזה היא פגיעה מהותית בכל אותם אלו שלא קיבלו ערך", כתב אחד העורכים בדיון שהתקיים בשבוע האחרון בוויקיפדיה. "האירוע נופח מעבר לכל פרופורציה. מצער מאוד שחייל נהרג, אבל למרבה הצער קדמו לו עוד אלפים רבים בישראל. אין שום הצדקה לגרור את ויקיפדיה לניפוח של אירוע זה", כתב עורך אחר.

עורכים אחרים העלו את הטענה כי מדובר באירוע שהוא יותר גדול מאשר נפילתו של בר-אל שמואלי, אלא עוסק במחאה שלוותה לו. "הערך הוא על נושא רחב יותר מבר-אל שמואלי עצמו", כתב עורך שמכונה "מאגמה", אך נענה כי "אם הערך הוא על נושא רחב יותר, אין להעמיס אותו על גבו של בר-אל שמואלי ז"ל. אתה יכול לכתוב ערך על מחאת חיילים, ראשים ברשתות החברתיות, קשירת ידי לוחמים או מה שבא לך".

אחד העורכים הביע צער על כך שהערך נכתב, וגם על כך שהתקיים דיון חשיבות בנושא הערך. "היה צריך למחוק לאלתר. גרוע מכך שנדרשנו להצבעת המחיקה הזו. אני חושב שאין ברירה, חייבים למחוק את הערך כדי לא להפלות בין דם לדם".

על פי המדיניות של ויקיפדיה, השתתפו בהצבעה עורכים בעלי ותק. על מנת למחוק ערך יש צורך ברוב של 55 אחוזים או יותר, כשלבסוף רוב זה היה בעד מחיקת הערך - והבוקר הוא נמחק מהאנציקלופדיה המקוונת.

אחותו של בר-אל, הילה רחימי, הגיבה באכזבה להחלטה. "חשבתי שלא יכול להיות יותר כואב.
מאז שבר-אל נהרג חוויתי, חווינו כל המשפחה, כאב בכל איבר בגוף, כמו שריפה. היום נדהמתי לגלות שעורכים הצבעה אם להשאיר את הערך של בר-אל בוויקיפדיה. קולטים? גיבור ישראל, לוחם שסיכן את חייו פעם אחר פעם, שהיה מוכן למות למען המדינה. יש יותר סמל לאומי מזה? יש יותר בטוח מזה? יש יותר נכון שהערכים של בר-אל, הרעות, אומץ הלב וההקרבה, יגיעו לכל נער ונערה?.

"הגוף עייף ממלחמות, הנפש לא יכולה עוד להילחם. אנחנו מכונסים באבלנו העמוק, תחושה נוראית שחיים איתה כל יום, כל דקה. את בר-אל לקחו לנו. מחקו לנו. אני לא יודעת מי מחליט את ההחלטות האלה, אבל מי שהצביע בעד מחיקת הזיכרון שלו, הדבר היחיד שנותר לנו, שיידע שהוא ירק לנו בפרצוף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר