מסוק יורוקופטר AS-565 פנתר, שמכונה בצה"ל "עטלף" פועל כבר עשרות שנים בצה"ל בהצלחה לא מעטה. מדובר במסוק קטן יחסית, שמסוגל לנחות על גבי ספינות הטילים ולספק מגוון יכולות מתקדמות, החל מהעברת כוח אדם ממקום למקום וכלה בציד צוללות באמצעות גלאים מתקדמים.
לישראל המסוק הגיע ב-1996 תחת עננה לא פשוטה שהותיר אחריו המסוק הקודם שהיה בשימוש של חיל האוויר וחיל הים. בספטמבר 1996, חודש לאחר שמטוס העטלף הגיע לישראל, התרסק מסוק מדגם דולפין כ-12 מיל מול חופי נהריה. בהתרסקות נהרגו שלושה אנשי הצוות, ביניהם מפקד הטייסת סא"ל בן ציון בכר. גופתו של קצין הסיור המוסק של חיל הים, סרן ערן גרביה, לא נמצאה עד היום.
מסוק ינשוף
במהלך השנים מסוק העטלף ביצע פעולות רבות ומגוונות. המסוק מיועד לביצוע מגוון משימות, כולל הובלת לוחמים ופעולות חילוץ, ניהול אש, פינוי רפואי ואפילו לוחמה נגד צוללות. באמצעות המסוק ניתן להפעיל סונאר טובל, שמזהה צוללות עד עומק חצי קילומטר. בנוסף, הכלים מסוגו מסוגלים לשאת תותחים, טילים, רקטות ואפילו טילי טורפדו קלות משקל. עם זאת, מסוק העטלף הישראלי אינו נושא חימוש.
הטייסים שמטיסים את המסוקים מתמודדים עם אתגרים שאליהם לא מורגלים חבריהם מיתר הטייסות. "חודשיים לאחר שהגעתי יצאנו להפלגת אימונים בכרתים. זה אירוע שאני לא אשכח - בכל חיי כטייס לא למדתי כיצד זה מרגיש להיות על ספינה, ובטח שלא כיצד להמריא או לנחות על אחת", הודה בעבר טייס בטייסת בריאיון לביטאון חיל האוויר.
מהרגע שהגיע לטייסת, לוקח לטייס צעיר כחצי שנה לסיים את תהליך ההסבה המורכב ולנחות בעצמו על ספינה. בין היתר לומד הטייס לטוס במצבי קיצון, כיצד לתפקד מעל הים וכמובן לנחות על הספינה. הטייסים אינם מנמיכים גובה אל הים בהתחלה בלילה, מכיוון שהדבר מאתגר שכן לא ניתן לראות את קו האופק.
למרות שהמסוק לא נחשב לבעייתי, הוא כן מיושן יחסית. כבר ב-2015 הוזמנו שמונה מסוקי סיהוק מעודפי הצבא האמריקני, שמטרתם להחליף את מסוקי העטלף, והן צפויים להגיע לישראל ב-2024.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו