מתחברים לשורשים: מג"ב בירידה, גולני מזנקת

נתוני גיוס נובמבר: לראשונה זה שנים - גולני משתווה למג"ב בהיקף המלש"בים שביקשו לשרת בה • במקום השני בחטיבות החי"ר: הנח"ל, שעקפה את גבעתי

לוחמי צה"ל, צילום: דובר צה"ל

לראשונה זה שנים, גולני משתווה למג"ב: לאחר כמה שנים שמג"ב היתה היעד המבוקש ביותר לשירות קרבי בקרב מתגייסים חדשים בצה"ל, בגיוס נובמבר הנוכחי חלה ירידה דרמטית במספר הצעירים המבקשים לשרת במג"ב, ובמקביל, נרשמה עלייה במספר המלש"בים המעוניינים לשרת בחטיבות החי"ר.

מנתוני המוטיבציה לגיוס מחזור נובמבר 2021 שהגיעו לידי "ישראל היום", עולה כי בין גיוס נובמבר 2018 למחזור נובמבר 2021, חלה ירידה של יותר מ־6% בהיקף המלש"בים מסך המתגייסים שסימנו את מג"ב בעדיפות הראשונה שלהם לגיוס קרבי. במקביל, חלה עלייה של יותר מ־8% באחוז המלש"בים שביקשו לשרת באחת מחטיבות החי"ר בצה"ל.

מהנתונים עולה עוד כי לפני כארבע שנים, פחות מרבע מהמלש"בים ביקשו להשתבץ באחת מחטיבות החי"ר, אך כעת כמעט שליש מהמלש"בים מסמנים את אחת מחטיבות החי"ר כיעד המועדף עליהם.

חטיבת גולני, ששומרת כבר שנים על תואר חטיבת החי"ר המבוקשת ביותר, רשמה בארבע השנים האחרונות עלייה של יותר מ־5% במספר המבקשים לשרת בה, ומנתוני צה"ל עולה כי לראשונה זה שנים, במחזור הגיוס הנוכחי, מספר זהה של מלש"בים ביקשו לשרת בגולני ובמג"ב.

לוחמי מג"ב, צילום: דוברות המשטרה

עוד עולה מהנתונים כי במהלך השנים חלה עלייה במספר המלש"בים המבקשים לשרת בחטיבת הנח"ל, וכתוצאה מכך החטיבה הירוקה עקפה את גבעתי, וכעת היא חטיבת החי"ר השנייה בסדר העדיפויות של המלש"בים.

במקום השלישי מבין חטיבות החי"ר מתברגת חטיבת גבעתי, ואילו את המקום הרביעי והאחרון תופסת חטיבת כפיר. נזכיר כי חטיבת הצנחנים אינה חלק מהדירוג, כיוון שמדובר בחטיבה התנדבותית.

עוד עולה מהנתונים כי מערך ההגנה האווירית נותר יעד מבוקש בקרב המתגייסים, אם כי בארבע השנים האחרונות חלה ירידה קלה בשיעור המלש"בים המסמנים אותו בעדיפות הראשונה ללחימה.

בצה"ל מתכוונים להעלות בצורה משמעותית את מספר הנשים המשובצות במערך ההגנה האווירית, על מנת לפנות גברים ליעדי לחימה נוספים.

סמלי יחידות מג"ב וגולני,

 

יעד מבוקש נוסף בקרב המלש"בים הוא גדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף. כמו כן, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר המלש"בים המסמנים את חיל ההנדסה בראש סדר העדיפויות שלהם לגיוס. בצה"ל מודים כי השריון נותר יעד פחות מבוקש לגיוס.

בצה"ל לא מוכנים בשנים האחרונות לחשוף את נתוני המוטיבציה הכלליים של בני הנוער לשרת ביחידות הקרביות, בשם הטענה כי מדובר בנתונים "לא רלוונטיים", כיוון שמי שממלאים אותם הם מלש"בים בכיתות י"א.

לטענת הצבא, בסופו של דבר המוטיבציה לשירות קרבי עולה בסמוך לגיוס, ובעיקר אחריו. עם זאת, אף שהצבא לא מפרסם את הנתונים לציבור, הוא ממשיך לאסוף אותם, והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי התייחס לכך לאחרונה, כשציין כי המוטיבציה לשירות קרבי בצה"ל נמצאת בעלייה (לאחר שנים של שפל).

בצבא בסך הכל מרוצים מהעובדה שלאחר שנים חלה עלייה במספר הצעירים המבקשים לשרת בחטיבות החי"ר, ומציינים לחיוב גם את העלייה בשיעור הצעירים המעוניינים להגיע לחיל ההנדסה. נזכיר כי לאור הירידה במוטיבציה לקרבי בשנים האחרונות, יצא צה"ל בשנים האחרונות בתוכנית לעידוד הגיוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר