לראשונה: לוחמי מילואים הוכשרו כקציני מודיעין

פיילוט ראשון מסוגו הכשיר עשרות לוחמים לשעבר לתפקיד קציני מודיעין • מפקד הקורס מסביר: "חיילים שהשתחררו הפכו למהנדסים או מפתחי אמל"ח – להשאיר אותם כמחסנאים בגדוד זה בזבוז נורא" • רמ"ח מחלקת מודיעין שדה באמ"ן: "מדובר בצעד קריטי לקראת המערכה הבאה

לוחמים באימון (תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: דובר צה"ל

לוחמי מילואים, ששירתו במשך שנים ארוכות בגדודים ובפלוגות, הוסבו לאחרונה בהליך מהיר לשמש כקציני מודיעין במסגרת פיילוט חדש וראשון מסוגו. אחת הסיבות למיזם הוא צורך הולך וגובר בקציני מודיעין בשל מהפכה שמביאה מודיעין רב ומגוון לדרג השטח, יש צורך בקציני מודיעין רבים יותר בכל גדוד, שידעו לנתח את המידע ולהעביר אותו ללוחמים.

במשך שבעה שבועות עברו עשרות לוחמים לשעבר, לצד מש"קי מודיעין, שנבחרו כולם על ידי מפקדי הגדודים והחטיבות, קורס אינטנסיבי שכלל הכשרה מהירה כקצין בבה"ד 1 והשלמה חילית, ולבסוף קיבלו את דרגות הקצונה ביום רביעי האחרון בטקס בעיר הבה"דים. גילם הממוצע של הקצינים החדשים הוא 34, גבוה בהרבה מהגיל הסטנדרטי לקבלת דרגות הקצונה.

"יכולת קריטית". אל"ם ל', צילום: דובר צה"ל

"עד היום היו שתי מסגרות שבאמצעותם יכלו חיילים להפוך לקציני מודיעין גדודיים – אלו שעשו את ההכשרה במהלך שירותם הסדיר, ומפקדי מחלקות ופלוגות במילואים שעברו הסבה. כאן מדובר במסלול חדש לחלוטין, במסגרתו לקחנו חיילים ונגדים במילואים והפכנו אותם לקצינים", מסביר אלוף משנה (במיל') ג', מפקד הקורס החדש. "מבחינתנו ראינו באנשים האלו פוטנציאל גדול – יש לא מעט חבר'ה שצברו קילומטרז' בחיים ואנחנו יכולים למצות את הכישורים שלהם טוב יותר במקום לבזבז אותו. חייל שהשתחרר הפך להיות מהנדס או מפתח אמל"ח ולהשאיר אותו כמחסנאי בגדוד זה בזבוז נורא. עם טיפה הכוונה נמצה את הכישורים שלו הרבה יותר".

"תפקידו של מערך מודיעין השדה הוא להנגיש את מפעל המודיעין האיכותי והרב שיש לאגף המודיעין, עד לקצה המבצעי, בכדי להגביר את אפקטיביות תקיפת המטרות, ההגנה והתמרון", מסביר ראש מחלקת מודיעין השדה, אלוף משנה ל'. "הקורס החדש שפתחנו, הינו ראשון מסוגו ומהווה בשורה של ממש. אנחנו לוקחים את הלוחמים הטובים ביותר שמשרתים בגדודי המילואים והופכים אותם לקציני מודיעין לכל דבר ועניין. מדובר בחיזוק משמעותי למערך המילואים ולכוחות המתמרנים".

המיזם אומנם נפתח כפיילוט, אבל אל"ם ג' מציין כי בהחלט יש כוונה לפתח מסלול שבמסגרתו יוכלו עוד ועוד חיילים לקבל הכשרה כקציני מודיעין במילואים. "המטרה היא לעבות את יכולות המודיעין בגדודים, שהולכת וגוברת על רקע היכולת של אמ"ן להנגיש כל מה שאפשר לקצה המקצועי – קצין המודיעין. בקורס אנחנו משחיזים את הקצה המקצועי כדי להשחיז את הקצה המבצעי. העולם הופך למורכב יותר, ואם פעם הסתפקנו בקמ"ן גדוד אחד, היום חייבים לפחות שניים לצד עוזרים נוספים. יש צורך להבין את המידע ולפרש אותו בדרך מיטבית כדי שהערכת המודיעין שלהם תהיה טובה יותר – ומכך גם הקטלניות שלהם מול האויב".

חיילי מילואים בטקס קבלת הדרגות, צילום: דובר צה"ל

"מחלקת מודיעין השדה אחראית על בנין הכוח למערך כולו, מדרג הגדוד ועד הפיקוד, ועוסקת בהגברת מוכנות קציני המודיעין והמפקדים לכל משימה", מבהיר אל"ם ל'. "הדבר שמנחה אותנו במחלקת מודיעין השדה הוא ליצור מענה מודיעיני מיטבי לכוחות הלוחמים. בשנים האחרונות, אגף המודיעין עושה קפיצת מדרגה טכנולוגית ותפקידינו הוא להביא את עושר המידע לכוחות הלוחמים. צעדים אלו קריטיים ויהיו משמעותיים מאוד במערכה הבאה, בכל זירה שתהיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר