ממוקד, כריזמטי, נועז: הלוחמים לשעבר מספרים על ראש השב"כ החדש רונן בר

רונן בר גדל בסיירת מטכ"ל ולאחר מכן שירת ביחידה המבצעית של השב"כ • "בחור נהדר, כישרון גדול", הגדיר אותו ח"כ לשעבר דורון אביטל • גיורא לוי, שדרכו הצטלבה בדרכו של בר מספר פעמים בשנותיו בצה"ל, מספר: "הוא יצירתי בצורה בלתי רגילה ואמיץ מאוד. תותח, אין הגדרה אחרת"

ראש השב"כ הנכנס בר, היום, צילום: יוסי זליגר

"בחור נהדר, כישרון גדול", מגדיר ח"כ לשעבר דורון אביטל, יוצא סיירת מטכ"ל, את רונן בר, ראש השב"כ המיועד שצפוי להיכנס בימים הקרובים לתפקידו. "הוא שירת איתי כלוחם במספר מבצעים. אפשר לומר שהוא שקט, רגוע בעבודתו ומאוד מאורגן. אני לא מופתע שהגיע לאן שהגיע, תמיד היה לו כושר התמדה".

בקרב יוצאי סיירת מטכ"ל התקבלה ההודעה על דבר מינויו של בר בשמחה. גם רונן בר וגם ר' שהתמודד מולו על התפקיד שניהם יוצאי הסיירת, ולדברי מכריהם שני המועמדים היו ראויים לתפקיד. בר, שניצח במרוץ, אף התגייס לסיירת באותה השנה שבה התגייס דוד ברנע, ראש המוסד הטרי.

ראש השב"כ החדש התגייס ב-1983 לסיירת מטכ"ל ושירת בה ארבע שנים. ב-1993 החל את שירותו כלוחם ביחידה המבצעית של השב"כ ואף ביצע שליחות מבצעית מטעם המוסד. בין השנים 2001-2005 הוא שימש במגוון תפקידי שטח, ביניהם מפקד מבצעים בשטח, סגן ראש יחידת המבצעים המיוחדים וראש יחידת המבצעים. לאחר ששימש ב-2010 כמדריך במכללה לביטחון לאומי חזר לשירות כראש אגף המבצעים. בתפקידו האחרון הוא שימש כסגן ראש השב"כ ואחראי על הפעילות האופרטיבית.

"הוא אדם מאוד ממוקד, עם כריזמה שקטה. הוא פשוט מנהיג", מספר גיורא לוי ששימש כמפקד צוות בסיירת מטכ"ל. בר שירת בצוות של רב סרן דורון קמפל, שבין היתר הוביל את ההסתערות על אוטובוס קו 300 ומבצעים חסויים נוספים. ניתן להניח כי בר היה גם הוא בחלק מהמבצעים הללו. "הוא בחור מדהים עם אנרגיה מדהימה, תמיד אחד שדוחף קדימה, יצירתי בצורה בלתי רגילה ואמיץ מאוד. אם רונן אתה יודע שיש על מי לסמוך ושהדברים יבצעו בצורה הטובה והמדוייקת ביותר, הוא תותח, אין הגדרה אחרת".

רונן בר עם סגן הרמטכ"ל לשעבר אייל זמיר, צילום: יוסי זליגר

כמפקד פלגת לוחמים ביחידת דובדבן עבד לוי בשיתוף פעולה עם בר, כשזה היה בתחילת דרכו ביחידה המבצעית, תחת ראש השב"כ היוצא נדב ארגמן. בנוסף מציין לוי שעבד יחד עם בר בהכנות למבצע לחילוצו של גלעד שליט מבית החולים שיפא בעזה לאחר חטיפתו, מבצע שלבסוף לא יצא לפועל. "הרעיון היה שאני אוביל כוח משולב של השייטת והיחידה לחלץ את גלעד שליט, ורונן הוביל את כל הנושא מצד היחידה המבצעית של השב"כ – להביא את האינדיקציה לכך שהוא שם. הפכנו כל אבן, אבל לבסוף לא הצלחנו להביא אינדיקציה ולכן המבצע לא יצא אל הפועל", הוא אומר.

"לא הופתעתי כששמעתי שהוא יתמנה לתפקיד", מסכם לוי. "עם ישראל זכה באנשים כמו רונן ור', ואחד היה צריך להיבחר. כל אחד מהם היה בחירה ראויה ומצויינת למדינת ישראל. יחד עם דוד ברנע כראש המוסד, גם הוא יוצא הסיירת, יש לעם ישראל על מי לסמוך".

סגן ראש השב"כ לשעבר ישראל חסון התייחס גם למינוי של רונן בר ואמר: "התרשמתי ממנו כבר בשנותיו הראשונות שהוא ראוי היה להגיע למעמד שהוא נמצא בו היום - באישיות, בנטילת האחריות, בדרך החשיבה, ביכולת הביצוע".

חסון הוסיף: "בשביל להיות ראש שב"כ העובדה שהיית איש מבצעים היא יתרון, אבל לא מדובר ביתרון היחיד. יש מספיק אנשים טובים בשב"כ שיודעים לנהל מבצעים. צריך מישהו שיודע לתת את המצפן, לסמן את היעד מעבר לאופק, ולדעת להוליך את האנשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר