הרמטכ"ל אביב כוכבי | צילום: צילום: אורן בן חקון

הרמטכ"ל כוכבי: "הוראות הפתיחה באש ברורות - כל טענה אחרת היא שקר"

טקס חילופי מפקד זרוע הים נערך בנוכחותו של הרמטכ"ל אביב כוכבי • את מפקד חיל הים הנוכחי, אלוף אליהו שביט, יחליף אלוף דוד סער סלמה • בדבריו התייחס כוכבי לתקרית בה נהרג בר-אל חדריה שמואלי וטען כי "בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע"

חילופי מפקדים בצה"ל: טקס חילופי מפקדים בזרוע הים התקיים היום (חמישי) בנוכחותו של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי. את מפקד חיל הים הנוכחי, אלוף אליהו שביט, יחליף אלוף דוד סער סלמה. 

מפקד חיל הים היוצא, האלוף שרביט, שימש בין היתר כראש מספן המטה במפקדת זרוע הים, כמפקד בסיס חיפה, כמפקד שייטת ספינות הטילים וכראש מחלקה באגף המבצעים. בנוסף לכך, הוא פיקד על החיל במסגרת מבצע "שומר חומות".

מפקד חיל הים היוצא, האלוף אלי שרביט // צילום: אורן בן חקון,

בנאומו בטקס, אמר הרמטכ"ל כוכבי כי " בשנים האחרונות מתרחש שינוי עמוק – חשיבותו האסטרטגית של המרחב הימי הולכת וגוברת, הוא מהווה ערוץ סחר ונכס לכלכלה העולמית ולכלכלה הישראלית, והופך לעורק חיים מרכזי בכל העולם וכך גם במדינת ישראל. אך בעוד מדינות העולם ואנחנו רואים בנתיבי הים דרך להגברת הפיתוח והשגשוג, האויב משתמש בציר הימי למטרות טרור, להעברת אמצעי לחימה, כספים וציוד".

"במציאות הזו – העליונות הימית של מדינת ישראל הופכת לחיונית עוד יותר. התגברות האיומים חייבה את צה"ל ואת זרוע הים לחולל שינוי יסודי ועמוק. זרוע הים נענתה לאתגר – התאימה את עצמה לצרכים, התעצמה והצטיידה ביכולות מתקדמות ושינתה את דרכי פעולתה. הזרוע ביססה את מקומה בצה"ל, והפכה למכפיל כוח בעבור מדינת ישראל" כך לדבריו.

פעילות של חיל הים ושייטת 13, ארכיון, קוקו

הוא הוסיף כי "דוגמא מובהקת לכך ראינו במבצע 'שומר החומות', בו הזרוע לקחה חלק במעשה המלחמה על כל היבטיה – בהגנה ובהתקפה, וקצרה הישגים רבים בזירה הימית. התוצאות בשטח סיפקו הוכחה נוספת להיותה של הזרוע כוח הגנה המתייצב בין האיומים השונים באזור לבין אזרחי המדינה. לאורך הגבולות צה"ל ניצב כחיץ בין גורמי הטרור לאזרחי מדינת ישראל – זהו ייעודו וזה תפקידו".

כוכבי התייחס לתקרית בה נהרג החייל בר-אל חדריה שמואלי בגבול הרצועה ואמר כי "גם באירוע לפני שבועיים בו מנעו כוחות צה"ל פגיעה בריבונות מדינת ישראל, ועמדו בין המחבלים לבין תושבי נחל עוז. שילמנו על כך מחיר כבד, איבדנו את בר-אל חדריה שמואלי זיכרונו לברכה. אני מחבק את המשפחה ומחזק אותה. בימים אלו אנו משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן, תחקיר שמבוסס על אמות מידה מקצועיות וערכיות בלבד".

אחי "ניצחון", בנמל לאחר הגעתה השבוע // צילום: הרצי שפירא,

עוד אמר ש"החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט. כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום".

כוכבי טען בנוסף ש"בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע. ההחלטות מתקבלות במהירות ובתנאים מורכבים ולא ניתן להימנע מטעויות. מסיבה זו ותוך גילוי מנהיגות ודוגמא אישית המפקדים נמצאים לפנים. מפקדי צה"ל לא שולחים חיילים לקרב – הם יוצאים איתם ומובילים אותם – גם באירוע זה המח"ט והמפקדים הובילו מלפנים ושהו עם החיילים בקו המגע עם האויב".

"לא נבטיח אפס שגיאות, אך אנו מחויבים למאמץ קבוע של תחקור ושיפור. ארגון מצוין אינו חף מטעויות אבל מקיים תהליך למידה יסודי. זוהי חובתנו למקצוע, לביטחון, לחברה הישראלית, להורים, למשפחות ומעל לכל, לחיילים" כך סיכם הרמטכ"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו