על שם מורשת מפוארת: טייסת ה"אדיר" השלישית תיפתח היום

טייסת מטוסי הקרב F-35i תשמש תחילה להדרכה בלבד • מספרה 117 - על שם קודמתה שהובילה את תקיפת הכור הגרעיני בעיראק • בהמשך, לאחר השלמת המשלוח מארה"ב, תקום טייסת רביעית

צוות של חיל האוויר עם מטוס ה"אדיר", ארכיון, צילום: דובר צה"ל

חיל האוויר צפוי לפתוח היום את טייסת ה"אדיר" (F-35i) השלישית בבסיס חיל האוויר בנבטים. הטייסת תשמש תחילה להדרכה עד שיגיעו מטוסים נוספים ארצה. הטייסת החדשה תקבל את המספר 117, כשמה של טייסת ה"ברק" שנסגרה לפני כמה חודשים בבסיס חיל האוויר ברמת דוד.

טייסת החמקן השלישית תצטרף לשתי הטייסות הקיימות - טייסת 140 ("נשר הזהב"), שהוקמה ב־2016 והפכה למבצעית כשנה לאחר מכן, וטייסת 116 ("אריות הדרום"), שנפתחה מחדש בינואר 2020 והוכרזה מבצעית כמה חודשים לאחר מכן. בהמשך צפויה לקום טייסת "אדיר" נוספת, רביעית במספר. 

בכל אחת מהטייסות האלו יהיו פחות מטוסים מאשר הטייסות מדור 4, שכן כל מטוס מביא עמו יותר יכולות מאשר אלה מהדור הקודם, והתפוקה המבצעית גבוהה יותר.

מטוס חמקן מסוג F-35 // צילום: איי.אף.פי, איי.אף.פי

בחיל האוויר נוהגים לפתוח טייסות חדשות על שמן של טייסות שכבר נסגרו וזאת כדי לשמר את המורשת שלהן. טייסת 117 הקודמת נסגרה בבסיס רמת דוד בספטמבר 2020 בעיצומה של מגיפת הקורונה. לאור זאת, טקס הסגירה היה מצומצם ביחס לטקסים דומים בעבר, מה שהוביל למחאה מצד טייסי העבר.

הטייסים הוותיקים של 117 הפעילו לובי כדי לפתוח את טייסת ה"אדיר" השלישית על שמה של 117 המקורית, כדי לשמר את המורשת המפוארת של הטייסת, שבין היתר הובילה את תקיפת הכור הגרעיני בעיראק לפני 40 שנה. כחלק מההתייעלות התקציבית בחיל האוויר היא כאמור נסגרה לאחרונה, כמו גם טייסת 110 שהפעילה אף היא מטוסי "ברק". 

עד כה הגיעו לישראל 27 מטוסי F-35 חמקנים, כאשר בסך הכל חתמה ישראל על רכישת 50 מטוסי קרב מסוג זה. ההערכה היא שעד סוף שנת 2024 יגיעו כל המטוסים לישראל, בקצב של 6 מטוסים מדי שנה. כחלק מעסקת הרכש הגדולה מארה"ב מתקיים בימים אלה משא ומתן לרכישת 25 מטוסי F-35 נוספים, שצפויים להגיע לאחר 2024, ככל הנראה בקצב נמוך יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר