"לראות ולא להיראות, לשמוע ולא להישמע": היחידה המיוחדת שפועלת בעומק שטח האויב - בלי שאף אחד שם לב

בעקבות פרסום שמו של חלל צה"ל נוסף, החלטנו להתמקד באחת היחידות הסודיות ביותר בצה"ל • היחידה, שאחראית על הכשרה בתחום הניוד המבצעי, הוקמה בשנת 2005 במטרה ליצור גוף שיהווה מקור ידע ויכשיר לוחמים מכלל צה"ל כאנשי ניוד טקטיים • זו היחידה שמכשירה נהגים לפעול הרחק מגבולות המדינה מבלי להיחשף

בלנ"מ. צילום: דובר צה"ל

אחד מחללי צה"ל ששמו פורסם אמש (שבת) הוא רס״ר (מיל׳) יוסף אבנר דורן, לוחם ביחידת הניוד המבצעי. ההודעה של דובר צה"ל ממקדת לרגע את תשומת הלב לאחת היחידות הסודיות ביותר, ששמה כמעט לא מגיע לתקשורת.

רס"ל יוסף אבנר דורון, שנפל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

יחידת הניוד המבצעי של צה"ל (הבלנ"מ) הוקמה בשנת 2005 על ידי זרוע היבשה, כשהמטרה הייתה ליצור גוף שיהווה מקור ידע בתחום הניוד המבצעי והביטחון השוטף, ויכשיר לוחמים ויחידות מיוחדות כאנשי ניוד טקטיים.

הוא כולל מספר פלגות – פלגת הבט"ש (ביטחון שוטף) מכשירה אלפי נהגים שפועלים באופן קבוע בגזרות השונות, פלגת הנהיגה המבצעית ופלגת פאנל האימונים.

החלטנו להרחיב קצת על היחידה ועל הפעילויות שלה בשדות הקרב השונים.

מבחינה זו הבלנ"מ היא למעשה יחידה שמתמקדת ביכולות נהיגה בשטח בצורה חשאית, בשורה ארוכה של אמצעי נהיגה שונים. הנהיגה הזו היא שקטה לחלוטין ונעשית ללא תאורה, תוך הסתמכות על אמצעי ראיית לילה מיוחדים. זאת כאשר מסלולי הנסיעה קשים ביותר וכוללים תנועה לצד צוקים ואזורים אחרים שנחשבים בלתי עבירים לכלי רכב רבים.

המוטו של היחידה ביחס לסוג הפעילות הזה הוא "לראות ולא להיראות, לשמוע מבלי להישמע".

פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

היכולת המיוחדת הזו של היחדה מאפשרת לה להוביל ולבצע פעולות בעומק שטח האויב הרחק מגבולות המדינה. פעילות מורכבת זו מחייבת גם שכל לוחמי היחידה יהיו ברמת חיילות גבוהה ביותר. זו הסיבה שבתחילת דרכה הלוחמים שהגיעו אליה היו מראש חיילים קרביים בעלי ניסיון בשייטת, בסיירת מטכ"ל ובשלל היחידות הסודיות האחרות של צה"ל.

עם הזמן נקבע ליחידה מסלול הכשרה ייחודי כאשר הלוחמים שמגיעים אליו עברו בדרך מסלול של לוחם במגל"ן, אגוז או סיירת צנחנים. לוחמים אלא עוברים קורסים ארוכים ומיוחדים בנהיגת שטח במתארים שונים ועל כלים שונים, עד שהם מגיעים ליכולות תנועה שכמעט אינן בולטות בשטח.

רמה זו אפשרה ליחידה לבצע, למשל, חילוצים מורכבים של גופות חללים, כמו לדוגמא במהלך מלחמת לבנון השנייה חללים שהיה חשש שגופותיהם יחטפו על ידי ארגון הטרור חיזבאללה.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

פעילות חשאית נוספת של הבלנ"מ באותה מלחמה היתה להגיע לבונקר מרוחק ונטוש של ארגון הטרור חיזבאללה כדי לאסוף את המידע הרב שישי בו.

ההגעה אל המקום היתה מסוכנת מאוד עקב מארבי המחבלים. למרות המלכודות, הכוח הצליח להגיע עד לבונקר מבלי להתגלות וכך להשיג בו מידע מודיעיני רב וכן גם לשים את היד על טיל הקורנט המתקדם ביותר שהיה קיים אז. טיל שהיה נחשב במערב לאימת חיילות השריון.

הפעילויות האלו של היחידה, הם אחד הפרסומים הבודדים בתקשורת של הבלנ"מ. עובדה זו נובעת מחשאיות רבה שבה פועלת היחידה וזאת בשיתוף עם שאר הכוחות המיוחדים של צה"ל ושירות הביטחון הכללי, לא פעם בזירות מרוחקות משמעותית מגבול המדינה.

פעילות צה"ל בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

למעשה, מבחינת המידע עליה, היתה בנל"מ שקופה ולא ידועה כלל כאשר רק ב-2009 היא נחשפה לראשונה.

כך או כך, היכולות של הבלנ"מ, מסבירות מדוע חלק משמעותי מהקצינים והלוחמים שיצאו מהיחידה משרתים בתפקידי מפתח ביחידות מיוחדות אחרות בצבא. כמו יחידות מיוחדות אחרות בצה"ל ובמערכת הביטחון, היחידה פתוחה לגיוסן גם של לוחמות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר