עם בינה מלאכותית ומערכת לאיתור מטרות בזמן אמת: טנק העתיד של צה"ל נחשף

טנק העתיד של צה"ל - "ברק", דגם משודרג של מרכבה סימן 4, ייכנס לפעילות מבצעית • הטנק שודרג במערכות טכנולוגיות חדישות ומכיל מסכי מגע, חיישני הגנה וקסדה מרושתת במצלמות • קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם אבראהים: "פאר התעשייה הישראלית שכולו כחול לבן - מדובר באירוע היסטורי"

גאווה ישראלית תוצרת כחול לבן. טנק הברק. צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל

כולו כחול לבן: לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור, מנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון, זרוע היבשה, חיל השריון וחטיבת "עקבות הברזל" 401 בצה"ל, חושפים לראשונה את טנק העתיד של צה"ל - טנק 'הברק'.

אירוע היסטורי: טנק העתיד של צה"ל נחשף // משרד הביטחון ודובר צה"ל

״כמה סמלי שבימים בהם אנו מציינים חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים, ולקרבות הגבורה שניהלו במהלכה לוחמי השריון בהגנה על ארצנו, אנו מקבלים הוכחה נוספת לרלוונטיות ולעוצמה של הטנק כגורם יסודי ומכריע בתמרון היבשתי." אמר שר הביטחון יואב גלנט.

מכונת לחימה מהמתקדמות בעולם

"בארבעה העשורים האחרונים, טנקי המרכבה היוו את עמוד השדרה של חיל השריון והלחימה ביבשה, היום אנו נכנסים לעידן חדש בשדה הקרב היבשתי, עידן הברק," אמר מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במילואים אייל זמיר. "טנק הברק הינו מכונת הלחימה המתקדמת מסוגה בעולם, שתביא לצה"ל, לזרוע היבשה וללוחמי השריון יכולות אש, בינה מלאכותית, מודיעין, קישוריות בין כלים והגנה אקטיבית, פורצות דרך בשדה הקרב המודרני".

"בשנה שבה אנו מציינים את גבורתם של לוחמי השריון דור ,1973 אשר בלם בגופו את המתקפות של צבאות ערב, הפגין גבורה ורוח לחימה ראויה לציון, זהו אירוע היסטורי"

הברק, טנק המערכה הראשון של צה"ל מדור 5 פותח על ידי מנת"ק במשרד הביטחון, בשיתוף עם מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה וחיל השריון. בטנק משולבות מערכות של חברות אלביט מערכות, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקרית שמונה ועד מצפה רמון. טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים (52) שבחטיבת עקבות הברזל (401) ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון ולמערכות נשק להכרעה בתמרון.

בצה"ל, חושפים לראשונה את טנק העתיד של צה"ל- טנק 'הברק', צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל
יכולות חישה ועיבוד קדמי מבוססות בינה מלאכותית. טנק הברק, צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל
לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור, טנק הברק נחשף, צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל

יכולות החשיפה, התפעול והעיבוד בברק יהוו מהפכה של ממש בשדה הקרב. המפקד יצויד בקסדת לחימה מפיתוח 'אלביט מערכות', בדומה לקסדות טייסים, שתציג על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה.

אירוע היסטורי

המערכת תאפשר סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש ואיתור מטרות בזמן אמת בסיוע יכולות בינה מלאכותית. לכך יתווספו כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית ולילה מתקדמות, עם צלב נטו משופר. יכולות חדשות שיאפשרו לצוות הטנק לחימה במדפים סגורים, במיגון טוב יותר לאורך כל הלחימה, בין השאר בזכות מערכת ההגנה המתקדמת 'מעיל רוח' מתוצרת רפאל, שתפקידה להתמודד עם טילי הנ"ט. גם יכולות האש של הטנק עברו שדרוג משמעותי.

ברק – טנק העתיד של צה"ל,
טנק העתיד של צה"ל - טנק הברק, צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל
לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור: בצה"ל, חושפים לראשונה את טנק העתיד של צה"ל, צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל

קצין שריון ראשי, תא"ל הישאם אבראהים, מסר: "ימים ספורים לפני השנה החדשה, ובשנת ה-50 לציון מלחמת יום הכיפורים, חיל השריון מצטייד בטנק ה'ברק', שהינו פאר התעשייה הישראלית. טנק שכולו כחול לבן. בעיניי זה הרבה יותר ממרגש, בשנה שבה אנו מציינים את גבורתם של לוחמי השריון דור ,1973 אשר בלם בגופו את המתקפות של צבאות ערב, הפגין גבורה ורוח לחימה ראויה לציון, זהו אירוע היסטורי".

"טנק ה'ברק' מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך," סיכם. "שילוב טכנולוגיות אלו עם איכות אנשינו, לוחמי חיל השריון, יביא ליתרון אדיר בעליונות היבשתית, ובהכרעת אויבנו במערכות הבאות. אני גאה על הזכות להיות בראש החיל ברגע היסטורי כזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר