1,142 אנשי מילואים מחיל האוויר הודיעו על הפסקת התייצבות, אחד החותמים: "נגייס תומכים נוספים"

לאחר ש-1,142 אנשי מילואים מחיל האוויר הודיעו שיפסיקו להתייצב אם תימשך החקיקה, נווט קרב בהכשרתו התייחס להודעה הדרמטית בראיון ל"ישראל היום" • "זה הקרב המורכב והקשה של חיינו" • בין חותמי המכתב חסר התקדים ישנם 235 טייסי קרב • השר בן גביר: "כל מה שפורסם בסרטון הוא אמת - סרבנות מסוכנת למדינה!" • השר ברקת: "מי שבוחר בסרבנות ומוכן להפקיר את ביטחון מדינת ישראל - לא ראוי ללבוש את מדי צה״ל" • דובר צה"ל: "בודקים את הפרטים ובהתאם יבחנו המשמעויות"

מטוס אדיר של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

טלטלה של ממש בחיל האוויר: 1,142 אנשים מילואים, ביניהם כ-500 טייסים, הודיעו היום (שישי) כי הם ישהו את התנדבותם במילואים בשל המשך החקיקה המשפטית.

"הפסקת ההתנדבות היא קשה לכולנו, אנחנו מבינים שהיא בעייתית והיא צעד קשה ותקדימי. זה הקרב המורכב והקשה של חיינו. אבל מדובר פה על שינוי כללי המשחק בישראל. כשהחלטתי לחתום הייתי עם דמעות בעיניים", כך אמר היום ל"ישראל היום" א', נווט קרב בהכשרתו ואחד ממובילי מחאת הטייסים במיל'.

הסרטון השנוי במחלוקת שהשרים פרסמו // קרדיט: דניאל אדרי

"אנחנו מכירים את האחריות שיש בידינו. הטלפון שלי לא כבה מעולם, וכשקוראים לי אני מגיע, ואפילו חוזר מחו"ל כשצריך".

א' עצמו כבר עבר מזמן את גיל המילואים, אבל בכל זאת מבצע בין 70 ל-90 ימי מילואים בשנה. לדבריו, יש לו אמון מלא במפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, והוא וחבריו פעלו בהתאם לבקשתו של מח"א ועדכנו אותו בצעדיהם. בהתאם לבקשתו של מפקד חיל האוויר, רבים מתוך החותמים על המכתב פנו באופן אישי למפקדי הטייסות שלהם ועדכנו אותן בהחלטותיהם.

"עד אתמול המספרים היו נמוכים יותר, אבל מאתמול יש תנועה של אנשים שרוצים לחתום. גם בדקות האלה הודיעו לי אנשים נוספים שהם רוצים לחתום, ומחר נוציא עדכון למספר החותמים והוא יהיה גבוה יותר", ציין.

לדבריו, בקרב 1,142 החותמים יש שלוש קבוצות עיקריות: הראשונה היא אנשים שכבר הודיעו למפקדי הטייסות שאין בכוונתם עוד להתייצב כבר מעכשיו, רוב החותמים שהצהירו שלא יגיעו ברגע שהחקיקה בנוגע לעילת הסבירות תעבור בתחילת השבוע הבא, וקבוצה נוספת, של כ-20 אחוז מהחותמים, שלא יפסיקו להתנדב רק בשל עילת הסבירות, אלא אם תהליך החקיקה ימשיך.

"זה לא משנה אם רוב המילואימניקים יפסיקו היום או בעוד שבועיים. יש שבר גדול, והוא יורגש משמעותית ביכולת של חיל האוויר לפעול", ציין. "אנחנו לא נוקטים בצעד הזה מתוך איום, אלא פועלים בחרדת קודש. עד עכשיו ביקשנו מאנשים להמתין, העברנו מסרים דרך מח"א והרמטכ"ל. אין לנו אמירה פוליטית, האמירה שלנו היא תגיעו להסכמה רחבה. אנחנו חוששים שהחוק יוביל את ישראל להיות מדינה לא דמוקרטית. אנחנו לא דורשים שהחוק לא יעבור אלא רק שתהיה הסכמה רחבה".

טייסים אילוסטרציה, צילום: עמי שומן

לדבריו, "זה לא העניין של החוק הבודד, שכן השרים אומרים בזה אחר זה שזה רק החוק הראשון, ומדובר ברמף של חוקים. העברנו מסרים ברורים, כולל המספרים, כולל פגישות ושיחות, העברנו וביקשנו תעצרו. מוכנים להיות הסולם שבאמצעותו תרדו מהעץ, תעצרו בבקשה".

"נוצר שבר אמון"

על הסרט המזעזע שפורסם אתמול, ובו נראים טייסי מסוקים לא מחלצים כוח קרקעי כי הוא לא מתנגד לרפורמה, אמר: "הסרט פגע אתמול בהרבה אנשים. רק במבצע האחרון בג'נין היה טייס שחילץ למרות שמטוסו נפגע".

צילום מהסרטון השנוי במחלוקת, צילום: דניאל אדרי

בתשובה לשאלה אם למרות החתימה יגיע למלחמה, אם תהיה, אמר: "אני מניח שרובנו נגיע. אבל נוצר שבר אמון. אם לפני כמה חודשים, כששוחנו עם תומר (בר, ל"ש) והרצי (הלוי) אמרנו שיהיה שבר, עכשיו השבר כבר קיים. והוא פוגע בחיל האוויר. אם אני מקבל פקודה ובכלל תוהה אם היא עברה את כל השרשרת הנדרשת – זה מזעזע. זה פוגע במבצעיות שלי. עד עכשיו ברור לי שכל פקודה עברה את כל השרשרת הנדרשת. אבל השאלה אם נהיה כשירים, אם יהיה לנו אמון במערכת". עוד ציין כי "טייסי קרב לא סתם טסים המון, זה נדרש כדי לשמו על הכשירות. אם תהיה מלחמה עוד חודשיים אני מניח שנגיע, אבל נהיה פחות כשירים".

"חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל, תגרום לאובדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך לסכן את חיי – ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי במילואים", נכתב.

"הגיעו להסכמות רחבות"

בין החותמים ישנם כ-500 טייסים בתוכם 235 טייסי קרב. עוד נכתב במכתב שממוען לחברי כנסת: "הגיעו להסכמות רחבות, חזקו את האמון שלכל חלקי העם במערכת המשפט ושמרו על עצמאותה". 

לאחר ההודעה של אנשי המילואים, השר בן גביר נשמע נחרץ בעמדתו בנוגע לסרטון שפרסם: "1,142 אנשי חיל האוויר הודיעו כעת על סירוב לשרת בצה״ל ואתמול לשמאל הייתה בעייה ששיתפתי את סרטון הסרבנים. כל מה שפורסם בסרטון הוא אמת. סרבנות מסוכנת למדינה!".

 
 

ממחאת המילואימניקים אחים לנשק נמסר: ״כשנשבענו למסור את חיינו למען המדינה לא חשבנו שנגיע ליום שבו החוזה ביננו ובינה יופר. עשרות שנים עזבנו הכל ובאנו בנחישות כדי להגן על ישראל, וכעת אנחנו נלחמים על הדמוקרטיה. הצהרת אחינו הטייסים שתמיד מתייצבים להגנה על אזרחי ישראל היא דגל אדום נוסף בפני הממשלה שמפרקת את הדמוקרטיה הישראלית וצבא העם. עצרו את החקיקה לפני שיהיה מאוחר מדי, כי צבא עם יש רק בדמוקרטיה״.

השר ניר ברקת מהליכוד: ״מי שבוחר בסרבנות ומוכן להפקיר את ביטחון מדינת ישראל - לא ראוי ללבוש את מדי צה״ל. דורות של יהודים חלמו להקים מדינה עצמאית לעם היהודי, עם כוח מגן שימנע שואה נוספת. כקצין בצנחנים שנפצע בקרבות, איבד חברים לנשק וכמי שאיבד בני משפחה בשואה - אלה שמסרבים לשרת מפקירים את ביטחון מדינת העם היהודי מול אויבינו! לשרת את מדינת ישראל ולהבטיח את ביטחונה זו זכות. שום ויכוח פוליטי לא יכול להצדיק מעשה לא מוסרי כזה. מותר למחות, מותר לא להסכים פוליטית - אסור להפקיר את ביטחון ישראל״.

השר לשעבר, ח״כ מתן כהנא, בפנייה ללוחמי חיל האוויר: "אחיי לוחמי חיל האוויר, אתם טועים. במשך שנים הייתם הראשונים לצאת להגנה על מדינת ישראל במחיר סיכון חייכם, גם תחת ממשלות שחלקתם מאוד על עמדתם. אתם פטריוטים אמיתיים ומגיניה של הארץ. הרפורמה המשפטית אותה מובילה הממשלה בצורה חד צדדית והדרך בה הממשלה מובלת על ידי קיצוניים, אכן מהווה מקור לדאגה עמוקה ומוצדקת מצידכם. יחד עם זאת, פגיעה באחדות השורות ובצה״ל כצבא העם, מסוכנת למדינת ישראל לאין ערוך מהנקודה בה הרפורמה המשפטית נמצאת".

התמקדות בהשלכות

שעות לאחר שפורסם המכתב, הוציא דובר צה"ל הודעה המתייחסת אליו.  "התקבל בצה״ל בשעות האחרונות מכתב החתום על ידי למעלה מ-1,100 שמות הכתובים בראשי תיבות של אנשי מילואים בחיל האוויר. צה״ל בודק את הפרטים ובהתאם יבחן את המשמעויות. צה״ל עוקב באופן רציף אחר המצב, בוחן את הכשירות ומשקף לדרג המדיני את המשמעויות", נכתב בהודעה.

עוד נכתב בהודעה כי "עמדת צה״ל כפי שנקבעה על ידי הרמטכ״ל ופורום המטה הכללי נותרה איתנה: אי-התייצבות לשירות מילואים פוגעת בצה״ל ובביטחון המדינה. בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב. חובתו של צה״ל להמשיך להגן על אזרחי מדינת ישראל".

"השיח הציבורי מסוכן. הוא מפלג את הצבא", כך נשמע אתמול הרמטכ"ל הרצי הלוי בשיחות סגורות. הימים האחרונים היו קשים מאוד לפיקוד הבכיר של צה"ל. במקום לעסוק במבצעים ובאימונים, ההתמקדות העיקרית והכמעט בלעדית היא בהשלכות החקיקה המשפטית על הצבא.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

מלבד זאת, הסרטון המזעזע שהופץ אתמול (חמישי) ומשמיץ את הטייסים שסיכנו לא פעם את חייהם כדי לפנות פצועים משטח האויב, כמו גם הניסיון לשסע ולפלג, ולתקוע טריז בין טייסים לבין אנשי הגף הטכני בחיל האוויר כבר נותן את אותותיו בחיל האוויר, ובצה"ל כולו.

כמי שנושא באחריות על שמירת כשירותו של חיל האוויר למלחמה, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, נראה אתמול מודאג ומוטרד מאוד. בשיחה עם פורום הכתבים הצבאיים, אמר אתמול אלוף בר: "אני חש אחריות כבדה על הכתפיים. העניין שלי הוא בכשירות ולכידות החיל, ובעמידה במשימות הכבדות שמוטלות עליו".

 

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר אטינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר