בינה מלאכותית | צילום: Getty Images

בוט תראה מה פספסת: שלחנו ל-AI שאלות על ישראל - אלה התשובות שקיבלנו

הבינה המלאכותית פרצה לחיינו בסערה, אבל עדיין יש לאן להתקדם • בינתיים החלטנו להשתעשע איתה קצת עם שאלון על תולדות המדינה וצה"ל • והאם היא סבורה שהמדינה עדיין תהיה קיימת בגיל מאה?

נדמה שכבר אין צורך להציג אותה: מאז שפרצה לחיינו, ChatGPT, תוכנת הבינה המלאכותית, עוררה סערה. היו שהספידו את כל מקצועות התוכן בעולם, אחרים שאמרו שכל חיינו ישתנו ללא הכר והיו כאלו שכבר חששו מעליית המכונות כמו בסרטי "שליחות קטלנית". אך לצד כל זאת, אין ספק שמדובר בטכנולוגיה בראשיתה, ויש לא מעט טעויות משעשעות, בתשובות של הבינה המלאכותית – ובעברית פי כמה מאשר באנגלית. 

ולמרות זאת, לכבוד יום ההולדת ה-75 של מדינת ישראל החלטנו לאתגר את הבינה המלאכותית ולשאול אותה שאלות על צה"ל ועל המדינה. מדובר בשאלות שכל תלמיד יודע לענות עליהן, ושהמידע עליהן אינו חדש או לא ידוע. התשובות, איך לומר זאת בעדינות, לא היו מדויקות.

באופן מעניין, בחלק ניכר מהמקרים הבינה המלאכותית התחילה בצורה מדויקת למדי את תשובתה, אך לאחר מכן התבלבלה לחלוטין. כך, למשל, יחידה 669 אכן מתמחה בחילוץ וגם נוסדה ב-1974, אך על אסון מטוס התעופה המסחרי דן אייר שבו נספו 699 בני אדם עדיין לא שמענו. ובכן, לציון יום הולדתה של המדינה – קבלו את השאלות והתשובות. 

מהן מילות ההמנון הישראלי "התקווה"?

מילות ההמנון הישראלי "התקווה" הן:

כֹּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה,

נֶפְשִׁי צָעִירָה וְתִפְאֶרֶת,

לְיִשְׁרָאֵל חַי,

סוֹף לְבַקַּע וּלְחָרֵב,

שְׁלוֹם עַל הָאָרֶץ,

רוּחַ אַחִים נָשְׁבָה,

עַל אַפְרִיקָה וְעַל אַסְיָה.

(הטעות: טוב נו. כבר הבנתם)

מהי שייטת 13?

"שייטת 13" הוא שם לכינוי של יחידת הקומנדו של צה"ל, המכונה גם "שייטת הצנחנים". היחידה פועלת בסיוע חיל האוויר וזוכה להכרה רבה על פעילותה באיסוף מידע ובביצוע משימות צבאיות מורכבות במטרה להגן על ישראל.

(הטעות: שייטת הצנחנים? טוב לדעת)

חיילים של שייטת 13 בתרגיל השתלטות על מאגר הגז תמר, צילום: דובר צה"ל

מהי יחידה 669?

יחידה 669 היא יחידה צבאית סודית של צה"ל המתמחה בחילוץ והצלת אנשים באזורי קרב ובתאונות בכל הגונים. היחידה נוסדה בשנת 1974 וקיבלה את השם על שם המספר 669, המייצג את מספר החיילים שנספו בתאונת הטיס של מטוס התעופה המסחרי דן אייר בשנת 1972, אשר גרמה לפגיעה במטוס וצולל בים התיכון.

(הטעות: יחידה 699 אכן הוקמה בעקבות תאונת טיס, במסגרתה שני מטוסי פנטום התנגשו. שלושה אנשי צוות, אך סגן אהרן-נעם (עמי) ארנון (וייס) שאותר, טבע בעת ניסיונות חילוצו)

מי היה מחייה השפה העברית?

מחייה השפה העברית הוא חיים נחמן ביאליק. ביאליק נחשב לאחד משורשי התנועה להחייאת השפה העברית ולהפעלתה כשפה חיה במדינת ישראל. ביאליק היה משורר, סופר ותיקון ספרי קודש והצטיין בכינון ופרסום שירה עברית חדשה. בין שיריו הידועים נמנים "העם הנושא תורה" ו"כל העולם כולו".

(הטעות: מחייה השפה העברית הוא כמובן אליעזר בן יהודה. אבל אם כבר מתעכבים על דברים – "כל העולם כולו" נכתב על ידי רבי נחמן מאומן, ואם אתם מכירים שיר בשם "העם הנושא תורה" מכתביו של ביאליק - נשמח שתכירו לנו אותו.

מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה, צילום: יעקב בן דב

אתה מכיר את מילות השיר "פשוט שריונר"?

כן, השיר "הוא פשוט שריונר" הוא שיר מאת הזמר עמיר בניון. להלן המילים לשיר:

הוא פשוט שריונר, מתפרץ מהכל, חותם את המזכרות, מפזר את הפלאפון

זה מה שהוא אוהב, זה מה שהוא עושה, איך אפשר לעצור את הזמן

הוא לא פראייר, הוא פשוט חי, בלי מחויבות נולדתי, בלי מחויבות אמות

ככה הוא מרגיש חופשי, ככה הוא מרגיש חי, איך אפשר להגיד לו להפסיק

(הטעות: השיר המפורסם "פשוט שריונר" בוצע על ידי להקת גיסות השריון, והוא בשום פנים ואופן לא כולל את המילים "מפזר את הפלאפון).

מהי סיירת מטכ"ל?

סיירת מטכ"ל היא יחידה סיור מיוחדת של צה"ל, המתפקדת כחילופין ליחידות הסיור הקבועות בכל הגדות והפיקודות בצבא. המטרה של הסיירת היא לתת מענה לדרישות התקפיות מיוחדות של הפיקודות והגדות בצה"ל, ולסייע לפעולות צבאיות בזמן מלחמה או סכסוך. הסיירת מפעילה חיילי מגוון תפקידים, כולל חיילי סיור, נגמ"שים, צל"שים ופיקודנים, המשלבים יכולות קרביות, התנסויות סיור ויכולות מיוחדות בפעולות לילה ותנאים קשים.

(הטעות: סיירת מטכ"ל הינה אחת מ-4 יחידות העילית של צה"ל, שפועלת בין היתר בתחומי המודיעין. היא אינה מחליפה יחידות סיור כלשהן, או פועלת באמצעות נגמ"שים)

אימון של לוחמי סיירת מטכ"ל, שנות השישים, צילום: משה שי

מי היה בנימין זאב הרצל?

בנימין זאב הרצל (1860-1924) היה מנהיג ציוני ומכשיר הוא את התשתית הפוליטית והצבאית של התנועה הציונית בתקופה הראשונה. הוא נחשב לאחד מהמנהיגים הגדולים ביותר בתולדות ישראל וכיהן כנשיא ההסתדרות הציונית וכראש ממשלת ישראל הראשונה. נוסדה על שמו עיר בשם הרצלייה.

(הטעות: הרצל נפטר ב-1904, הוא בוודאי לא היה ראש ממשלת ישראל הראשון ולא הכשיר את התשתית הצבאית של התנועה הציונית – כי לא הייתה כזו)

מהו גדוד קרקל?

גדוד קרקל הוא יחידה מיוחדת בצה"ל שנוסדה בשנת 2000. היחידה מתמחה בפעולות מיוחדות ובצורות קרב מגוונות, ובין היתר מבוצעות על ידה פעולות עמידה בפני טרור, פיקוד ובקרה, סיוע ליחידות צבאיות נוספות במסגרת מבצעים צבאיים, ומשימות סיוע בפני מצבי חירום. החיילים בגדוד קרקל מתאמנים לפעולות ביערות, בשטחי עיר ובמתחמי גוש דן, ומשתתפים במסגרת פעולות הצלה בארץ ובחו"ל. הגדוד קרקל הוא יחידה אטרקטיבית לחיילים בצה"ל ומכניסה את החיילים לסביבה קשה וקרובה למציאות הביטחונית של המדינה.

(הטעות: כבודו של גדוד קרקל, גדוד החי"ר קל הראשון בצה"ל, במקומו מונח, אך לא מדובר ביחידה מיוחדת, אלא בגדוד שעוסק בהגנת גבול הדרום)

באיזה מבצע הירואי השתתף בנימין נתניהו?

בנימין נתניהו השתתף במבצע יונתן (מבצע אפקה) בשנת 1976, המטרת הייתה להשתלט על אוטובוס שנתפס על-ידי מחבלים פלשתינים והובילם לבסיס הטרור הפלסטיני בלבנון. במהלך המבצע נהרג אחיו של בנימין נתניהו, הספר והמנהיג הצבאי יונתן נתניהו.

(הטעות: מבצע יונתן אינו מבצע אפקה, המטרה לא הייתה להשתלט על אוטובוס שנתפס על ידי מחבלים, ובנימין נתניהו לא השתתף במבצע)

היכן נמצאת מערת המכפלה?

מערת המכפלה היא מערה עתיקה הממוקמת במערת הכרמל בישראל. היא מצויה על הצוק הצפוני של ההר וגובלת במערת זוהר המפורסמת.

(הטעות: מערת המכפלה כמובן ממוקמת בחברון)

מערת המכפלה, צילום: קונטקט

תוכל למנות את מלחמות ישראל?

כמובן, הנה רשימת המלחמות בהן השתתפה ישראל:

  1. מלחמת העצמאות (1948-1949)
  2. מבצע קדש (1956)
  3. מלחמת ששת הימים (1967)
  4. מלחמת הצוק איתן (1973)
  5. מבצע אופרה (1976)
  6. מבצע אנטבה (1978)
  7. מבצע ליטני (1982)
  8. מלחמת לבנון הראשונה (1982-1985)
  9. מבצע זעם האל (1988)
  10. מלחמת לבנון השנייה (2006)
  11. עומק צוק איתן (2014)

(הטעות: מלחמת יום הכיפורים ב-1973, ומבצעים אינם מלחמות)

האם מדינת ישראל תהיה קיימת בגיל 100?

זו שאלה קשה לענות עליה בוודאות, משום שיש לא מעט גורמים שעלולים להשפיע על כך. אפשר לציין כי מדינת ישראל היום מתמודדת עם כמה אתגרים חשובים, כמו למשל הסכסוך עם הפלשתינים והאיומים הגואים מצד מדינות כמו איראן. יש גם אתגרים כגון העומס הדמוגרפי והאתגרים הסביבתיים. בכל מקרה, היסטוריה מלמדת כי התקיימות המדינות תלויה במגוון של גורמים פוליטיים, חברתיים, כלכליים וביטחוניים, ולכן אין דרך להבטיח עם מלוא הצדק שמדינת ישראל תהיה קיימת בגיל 100.

(הטעות: מדינת ישראל תהיה פה לנצח, למרות הכל)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו