מפקד חיל האוויר על השעייתו של הטייס בדרגת אל"מ: "לא היה גלוי איתי ויצר חוסר אמון"

אלוף-משנה גלעד פלד, עד לאחרונה מפקד בסיס רמת דוד, הושעה עד להודעה חדשה אחרי שלטענת מפקד חיל האוויר "חצה את הגבול" במחאה נגד הרפורמה המשפטית • "אני לא נתתי לו סמכות לאגד משרתי מילואים", הדגיש מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר • פלד בהתבטאות מפתיעה: "המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים"

אל"מ ג' שהודח מתפקידו בחיל האוויר (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, החליט להשעות ממילואים את מפקד בסיס רמת דוד עד לפני כמה חודשים, אלוף משנה גלעד פלד, ש"תיאם וסינכרן אי התייצבות של אנשי מילואים לטייסות" ולא שיתף בכך את אלוף בר ששוחח איתו פעמיים לפני ההדחה.

"ההבנה הזו התגלתה לי דרך מפקדי הטייסות והיחידות. כשהבנתי שלא כל התמונה נפרשה לי בארבע עיניים של גלעד מולי, החלטתי כתוצאה מחוסר אמון להשעות אותו משירות מילואים", אמר אלוף בר.

אלוף משנה ג' היה ממובילי מחאת הטייסים בימים האחרונים, ויש שטוענים שהוא אף יזם אותה ושוחח באופן אישי עם לא מעט טייסים במילואים על-מנת לגרום להם לאיים כי יסרבו פקודה אם המהפכה המשפטית תעבור.

גלעד פלד, צילום: דובר צה"ל

אלוף משנה גלעד, טייס קרב עתיר זכויות, היה אמור להתמנות לראש להק אוויר בחיל האוויר ולקבל דרגת תא"ל, אלא שבשנה שעברה הוא הודיע על רצונו לפרוש מצה"ל ולא לקבל את הדרגה והתפקיד. הוא סיים את תפקידו בבסיס רמת דוד כמתוכנן, ולתפקיד מונה לבסוף ת' שהועלה לדרגת תת-אלוף.

אלוף משנה ג' היה בקשר גם עם המילואימניקים של טייסת 69, ש-37 מקציני המילואים שלה הודיעו כי אינם מתכוונים להגיע ליום מילואים שנקבע להם השבוע. לבסוף הגיעו אתמול אנשי צוות האוויר לשיח פיקודי עם מפקד חיל האוויר ועם מפקד בסיס חצרים, אם כי לא יצאו לטיסת האימונים שתוכננה להם.

מח"א תומר בר, צילום: יוסי זליגר

"אני מכיר את גלעד הרבה שנים. אני מכבד אותו, אני המפקד שלו. ההשעיה שלו היא עד להודעה חדשה", אמר אלוף בר. "לראייתי, גלעד תאם וסנכרן אי התייצבות של אנשי מילואים לטייסות. כשאני ניסיתי לברר איתו פעמיים לפני השעייתו, הוא לא פרס לי את התמונה הרחבה. ההבנה הזו התגלתה לי דרך מפקדי הטייסות והיחידות, פורום המפקדים. כשהתמונה הזו התגלתה, החלטתי כתוצאה מחוסר אמון להשעות אותו משירות המילואים".

"הייתי חייב לעצור"

לפי מפקד חיל האוויר, "גלעד, להבנתי, לקח לעצמו סמכויות בשמו אל מול משרתי החיל. אני לא נתתי לו סמכות לאגד משרתי מילואים. זה לא חשוב אם זה מרצון טוב, זה פורם לי את ציר הפיקוד הכל-כך מזוקק בחיל, ואני גלה את זה בדפוסים שונים, ואת זה הייתי חייב לעצור". עוד ציין כי מדובר בהחלטה אישית שלו, ולא כתוצאה ממערכת לחצים כזו או אחרת. "לגלעד זכות ערעור מול הרמטכ"ל. אי אפשר לסנכרן פעולות כאלה ולקטוע לי את שרשרת הפיקוד הכל-כך חזקה שיש לי בחיל האוויר. הוא לא היה גלוי איתי ויצר חוסר אמון".

מפקד חיל האוויר תומר בר, צילום: דובר צה"ל

עוד ציין אלוף בר כי בין 10 ל-15 אנשי מילואים ניגשו בתקופה האחרונה למפקדם הישיר וביקשו ממנו בעת הזו לא להגיע לטייסת ולשרת. "התקיים שיח בין המפקד הישיר לאיר המילואים, וזה בסדר. נקטנו בגישה של הכנה והבנה, לפני כן ניסיון שכנוע".

מפקד חדש לבסיס חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

"החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה"

גלעד אמר ל"ישראל היום" כי "לא עודדתי אף אחד לא להגיע למילואים, להיפך. אין אדם שעודדתי אותו לא להגיע למילואים. בזכות הפעילות שלנו נמנעו מקרי אי התייצבות, אנשים שאמרו שלא יגיעו בשבוע הבא. תתקשרי למי שאת רוצה מחיל האוויר, אין אחד שיגיד גלעד אמר לי אל תתייצב".

בין היתר, שלח לחבריו בחיל האוויר מכתב: "ראשית, תודה על התמיכה והאהבה הרבה בשעה שאינה קלה עבורי. ולעניין עצמו, בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים.

"לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו. השלכות החקיקה הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת. במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סופסוף מוצפים מעלה".

עוד ציין כי "קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה.

"אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי. אני פונה לכל אחד מכם ומבקש שיעביר לחבריו - נשבענו להגן על מדינת ישראל הדמוקרטית ועל ערכי צה"ל שבין השאר באים להגן על הדמוקרטיה הישראלית. נשבענו כך ואנו נחושים לעמוד בשבועתנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר