F-35 | צילום: דובר צה"ל

מומחים על קרקוע מטוסי ה-F-35: "הבדיקות יסתיימו בתוך ימים אחדים - לא לוקחים סיכונים במקרים כאלו"

"נדיר שהפריט הזה יגרום לבעיה אמיתית בזמן תעופה, אך לא לוקחים סיכונים", אומר האלוף במיל' עמוס ידלין • כל מטוסי ה"אדיר" יעברו בדיקות מקיפות בטרם ישובו לפעילות מבצעית

מטוסי F-35 קורקעו לטיסות אימונים: ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, מסביר ביחס לתקלה שבעקבותיה קורקעו מטוסי האדיר ה-F35 כי מדובר בהליך שגרתי רגיל מאד שאינו פוגע בכשירות המבצעית של חיל האוויר.

"ראשית אני מדבר על נהלים בחיל האוויר הישראלי, כשאנחנו קונים מטוס מחברה אמריקאית יש לנו את היתרון מהעובדה שעוד מדינות קונות את המטוס וטסות אתו וכך הן מעבירות מידע וגם תקלות. מי שדיווח הפעם על התקלה זו לא החברה אלא המנהלת של מטוסי ה-F35 בפנטגון. ה-F35 מוחזק על ידי שמונה מדינות שקיבלו מידע על התקלה, שהיא פריט בכיסא המפלט. נדיר שהפריט הזה יגרום לבעיה אמיתית בזמן תעופה, אך לא לוקחים סיכונים ומשבתים את טיסות האימון על מנת לעבור בין המטוסים ולבדוק שהכל תקין".

כאמור, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, קיים  אמש (שבת) הערכת מצב ייעודית בעקבות מידע שהגיע מארה״ב לפיו, נמצא פגם במנגנון ההפלטה במושבי הטייס במטוסי F-35 והוא יקורקע לטיסות אימונים. לפי הודעת דובר צה"ל, יצרן המטוסים הנחה כי על מנת להבטיח את תקינותם של מושבי המפלט, נדרשת בדיקה אשר מבטיחה את תקינות הרכיב. בסיום הערכת המצב הורה מפקד חיל האוויר על בדיקת כלל סד״כ מטוסי ה״אדיר״ לפני טיסה ראשונה. מדובר בתהליך שיבוצע על ידי הצוותים הטכניים ועתיד להסתיים בימים הקרובים.

תיעוד ראשון מסוגו: F-35 משגר טיל בעל יכולת גרעינית

אירוע נדיר שקרה בעבר

תא"ל (מיל') נחמיה דגן מחיל האוויר מסביר כי אלו תקלות נדירות שלא קורות כל שנה אבל הן קיימות וקרו כבר בעבר במסוקים ובמטוסים. לדבריו "צריך להגיד ללא קשר ל-F35 שדברים כאלו קורים והם קורים במסוקים אפאצ'י או במטוסי ה-F, אבל זה לא קורה כל חודש ולא כל שנה.

"אם יש תאונה או איזה איש אחזקה מגלה תקלה במטוס או במסוק אז עובר מיד מידע למפעל המייצר, שם בוחנים את התקלה ומעבירים גם את המידע הלאה. זה היתרון בכך שהמון מדינות מטפלות במטוס או במסוק, המידע עובר בין כולם וכולם לומדים על תקלות ובעיות וכל שכן על תאונות מטוס, מכולם. המפעל מחליט לא פעם מה רמת התקלה וכמה היא קריטית וכשיש לו סיבה הוא נותן הוראת קרקוע לכלי בכל העולם עד שמתקנים אותו. עם זאת לא מדובר במשהו שקורה כל חודש או כל שנה".

מומחה המטוסים, אהרון לפידות, מסביר שקרקועים יש תמיד אך לא תמיד מפרסמים אותם בכלל. לדבריו "מדובר באירוע לא יוצא דופן, שקורה אחת לכמה זמן. למעשה אין מטוס שלא גילו בו בעיות טכניות. זה קורה פעם בשנה או פעמיים בשנה. בדרך כלל הקרקוע נעשה כדי לתת לטייס תחושה טובה של מוגנות בטיסה שהוא יכול לסמוך על המטוס שלו". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו