אחד האתגרים המשמעותיים ביותר מבחינת חילות ים רבים הוא פעילות עם רחפנים וכטב"מים שיוצאים וחוזרים לספינה באופן סדיר ומבצעי.
מרבית מערכות הרחפנים דורשות מטיס מיומן מאוד להמראה, נחיתה והפעלה מסיפון כלי השיט, דבר שהגביל כמעט לחלוטין את אפשרויות שימוש רציף בכטב"מים ורחפנים מספינות, זאת בגלל הקושי לאייש ולהכשיר מטיסים מיומנים, שצריכים להיות נוכחים 24/7 במשימות ימיות.
אם לא די בכך, רחפנים חשופים לשיבושי GPS, ללוחמה אלקטרונית ולתנאי מזג אוויר קשים. במצבים של גלים גבוהים וברוח צד, למשל, גם מפעיל מיומן יתקשה להנחית רחפן על ספינה.
סטארט-אפ ישראלי בשם "וונדר רובוטיקס" הצליח לפתח יכולות ימיות למערכת טכנולוגית ייחודית בשם Wonderland, שלדברי החברה פותרת את הבעיה. המערכת החדשה מספקת לרחפן נתוני מיקום , ניהוג ובקרה חסינה ויכולת קבלת החלטות עצמאית בזמן אמת, כך שכלי הטיס יכול לזהות את מצב הספינה גם בים סוער, לגבור על שיבושים אלקטרוניים ולבצע נחיתה מדויקת ובטוחה.
בימים אלה מנהלת החברה מו"מ מול כמה חילות ים ומקיימת סדרת ניסויים והדגמות במתארי ים שונים ועל ספינות בגדלים שונים, עד לשילוב הגרסה הימית במערכות סדרתיות ברחפנים מבצעיים של חילות ים.
בשנתיים האחרונות חוותה הזירה הימית הבינלאומית הסלמה חדה, עם מתקפות חוזרות ונשנות של המורדים החות'ים בתימן על ספינות סוחר ונתיבי שיט מרכזיים. אירועים אלה המחישו עד כמה פגיעים עורקי המסחר העולמיים לאיומים מהאוויר ומהחוף, והציפו את הצורך הדחוף ביכולת הגנה עצמאית וגמישה מצד חילות הים.
כעת, עם התקדמות הטכנולוגיה האוטונומית, מתאפשרת הפעלה פשוטה וישירה של רחפנים מכלי השיט עצמם, ללא תלות במטיס ייעודי מיומן ויקר, וללא סיכון נוסף לצוות.
וונדר רובוטיקס כבר פועלת בכמה זירות ביטחוניות בעולם, בהן ארה"ב וסינגפור. עידן שמעון, מנכ”ל ומייסד-שותף של החברה אומר, כי "היכולת לנחות בבטחה על ספינה בתנאי ים קשים היא מהפכה טכנולוגית אמיתית. המערכת שלנו מביאה לחיל הים יתרון מבצעי ברור - רחפנים שפועלים כאילו היה להם טייס אנושי מנוסה על הסיפון, גם בלי GPS ובלי תקשורת".
הפיבוט לעולם רחפני התקיפה
במקביל להצלחה בעולם הנחיתות האוטונומיות, שוקדת החברה גם על פיתוח אסטרטגי לעולם רחפני התקיפה. מערכת OptiPilot - "טייס AI" שמגיע בערכה שניתן להרכיב על רחפני FPV וכך להפוך אותם לאוטונומיים לחלוטין: ללא GPS, ללא תקשורת וללא תלות במיומנות המפעיל.
כך, כל חייל פשוט בשטח יכול להפעיל רחפן מדויק וקטלני, שימשיך לפעול גם תחת חסימות ושיבושים אלקטרוניים.
הפתרון יכול להיות רלוונטי לזירות רבות. באוקראינה, לדוגמה, מופעלים מדי יום אלפי רחפני FPV, אך שיעור הפגיעות המדויקות שלהם עומד על פחות מ-10%. OptiPilot נותן מענה ישיר לפער זה, עם יכולת ניווט, עקיבה וזיהוי מטרות מבוססת ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית.
גם מערכת זו כבר נבחנת על ידי כמה יחידות צבאיות ואף עברה הערכה מבצעית על ידי התעשייה האווירית, במסגרת מכרז משמעותי לצה”ל, ונבחרה להיות חלק מהמענה הטכני של אלתא מערכות, חברת-בת של התעשייה האווירית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
