מהלך אסטרטגי משמעותי בצה"ל מגיע אל הדרום: אגף התקשוב וההגנה בסייבר עובר למתקנים חדשים באזור הנגב, במהלך שמטרתו לחזק את הנוכחות הביטחונית והטכנולוגית בדרום ולהמשיך לקדם את תחום הסייבר הלאומי. המעבר מציב את הדרום במרכז העשייה הטכנולוגית של צה"ל, ומביא עמו בשורה חינוכית וכלכלית רחבת היקף.
במקביל למעבר הפיזי של האגף, משרד הביטחון, מערכת החינוך וצה"ל מקדמים תוכניות ייחודיות בבתי הספר בדרום - מחטיבות הביניים ועד לתיכונים. התוכניות כוללות: הרחבות לימוד במדעי המחשב וסייבר, פתיחת מגמות חדשות והעמקת לימודי תכנות, רשתות ואבטחת מידע. כבר היום יש מגמות טכנולוגיות בכל התיכונים בעיר באר שבע, באופקים, בנתיבות, בירוחם, בדימונה, באשקלון, בקריית גת, באילת וגם ברשויות הקטנות יותר.
המטרה של צה"ל ברורה - להגיע לכל כיתה ולכל מורה שפוגש תלמיד שרוצה להשתלב בטכנולוגיה ולא יודע למי לפנות ולתווך את המידע לכמה שיותר תלמידים. מדובר בתהליך שקרה בשנים האחרונות וכיום כולם משלבים כוחות על מנת שכל ילד במדינת ישראל ובטח בפריפריה יוכל להשתלב באגף הסייבר והתקשוב.
המטרה המרכזית של היוזמות היא לאפשר לתלמידי הדרום להגיע לשירות הצבאי כשהם בעלי ידע, מיומנויות וכלים מתקדמים. כך יוכלו להשתלב בקלות רבה יותר בתפקידי מפתח באגף התקשוב וההגנה בסייבר - תחומים הנחשבים כיום לבעלי תרומה קריטית לביטחון המדינה. מעבר לכך, הידע שירכשו התלמידים ילווה אותם גם בחיים האזרחיים: מקצועות הסייבר, התוכנה והטכנולוגיה נחשבים כיום למנוע צמיחה מרכזי במשק הישראלי, והכשרה מוקדמת פותחת דלתות לעולם ההיי-טק.
אתי יהודאי היא יועצת ענייני חינוך מטעם מנהלת המעבר דרומה שרואה חשיבות רבה בפיתוח תוכניות טכנולוגיות במיוחד בפריפריה. יהודאי נולדה וגדלה בבאר שבע וכיום היא תושבת ברקן, נשואה+4. בעברה אותרה כילדה מחוננת בהעדר בתי ספר טכנולוגים בבאר שבע, נאלצה לעזוב את ביתה וללמוד בפנימיית בויאר בירושלים.
בדיעבד היא הבינה שאף ילד לא צריך לצאת מהבית כדי ללמוד ברמה גבוהה יותר. במשך 19 שנה יהודאי עבדה במערכת החינוך כמחנכת וכמורה למתמטיקה והעבירה למורים סדנאות בסמינרים בנושא לקויות למידה. כיום היא אמונה על הקשר בין מנהלת המעבר דרומה למשרד החינוך ליחידות הטכנולוגיות כשהמטרה שלה ברורה: להגיע למקסימום אפשרויות ומיונים לכל תלמיד מכל מקום.
"אנחנו יוצרים כל הזמן את הקשר בין תלמידים במערכת החינוך לבין תהליך המיונים ליחידות הצבאיות. אנחנו שמים דגש להגדיל את שוויון ההזדמנויות, להגדיל את החשיפה של המקצועות הטכנולוגיים לתלמידים ובכך להגדיל את הסיכויים שלהם להתקבל ליחידות האלה", אומרת יהודאי. "רוב הפער במחוז דרום בעצם יושב לא על כמות המצטיינים והמצויינים ולא על כמות המוחות הגדולים, אלא הפער הוא נטו במודעות ובחשיפה למידע.
"המטרה היא למצות את הפוטנציאל של התלמידים ולהכווין אותם כמה שניתן לשירות משמעותי בצה"ל. לצה"ל יש מספיק אנשים טכנולוגים, מספיק כוח אדם טכנולוגי שמגיע למיונים ועושה אותם אבל התפקיד שלנו הוא הרחבת שוויון ההזדמנויות ככל שניתן והפוקוס זאת המהות".
לדבריה, בתהליך המיון ללימודים הם לא מבטיחים גיוס לשום יחידה והתלמידים מהפריפריה ומהדרום עוברים תהליך מיון רגיל כמו שעובר כל מלש"ב בצה"ל. "כל התלמידים, כל המלש"בים שנחשפים לתוכנית שלנו עוברים את אותו תהליך כמו כל הארץ, לא משנה אם מגיעים מפריפריה או ממקום אחר. אבל צה"ל באמת רוצה לצמצם את הפער. הנתונים הצה"לים מראים שילדי הפריפריה מגיעים פחות למיונים".
"הנקודה היא שילדי הפריפריה פחות מגיעים למקצועות הטכנולוגים כי אנחנו מבינים שהם פחות יודעים ומכירים את האפשרויות שיש. יש להם פחות סיפורי נרטיב דומים, יש להם פחות קרובים בתאים המשפחתיים שלהם או בשכונה, בעיר או באזור. ילדים תמיד רוצים להידמות למישהו הם מכירים, המטרה שלנו זה להכווין אותם. אנחנו רוצים אותם בלוחמה בדיוק כמו שאנחנו רוצים אותם בטכנולוגיה".
"מערכת החינוך בדרום היא אחת ממשתפות הפעולה הגדולות שנתקלתי בהם, יש שם שחקני נשמה שם, הם עובדים בזה מאוד חזק, כיום יש שיתוף פעולה עם המעבר של היחידות הטכנולוגיות דרומה והרצון וההבנה שככל שנפגיש את הילדים עם הסיפורים - זה מה שיעשה את השינוי. בשנים האחרונות מחוז דרום משלב זרועות באמת בצורה יוצאת דופן ומשקיע המון אנרגיות בלקדם ככל שניתן את הדבר הזה. אנחנו כבר רואים את השינוי אנחנו כבר רואים את ההכפלה של הנתונים בשלוש שנים שאנחנו עובדים בזה".
סמל זיו מזור הוא תוכניתן בצוות סייבר בענף DNA ביחידת שחר. מזור, בן 20 שגדל במעלה אדומים, גדל ללא הכלים והסביבה הלימודית שמאפשרת תפקידים טכנולוגיים רבים. אבל בזכות הנחישות שלו והיותו סקרן עם רצון ללמוד ולהתפתח בתחום המחשבים הוא החליט לחקור את הנושא באמצעות הספרים והאינטרנט של תוכנית מגשימים.
כשמזור התגייס הוא ידע שהוא רוצה לשרת ביחידות הטכנולוגיות. לימים הוא נעשה מדריך בתוכנית החשובה ובהמשך הוא הגה בעצמו תוכנית מיוחדת לחזק את הקשר בין התלמידים והמנטורים והחשיפה שלהם למידע ולאפשרויות העומדות בפניהם. התוכנית שפועלת כבר בשני בתי ספר בעיר באר שבע מאפשרת לתלמידים לקבל כמה שיותר מידע על מנת להשתלב ביחידות הטכנולוגיות ובצוותי הסייבר של צה"ל. בקרוב תתרחב התוכנית לבתי ספר נוספים.
"כילד שגדל בפריפריה התעניינתי בנושא המחשבים, אבל לא היה לי ממי לקבל מידע, מה אני יכול לעשות וצריך לעשות כדי להגיע ליחידה מסוימת בצבא. המידע לא היה מונגש. אם אין לך דוד שמשרת ב-8200 או אבא שעובד בהייטק, אין לך איך להגיע למידע ולהבין מה חשוב. בכיתה י' שמעתי על תוכנית מגשימים שמפתחת את התחום הטכנולוגי.
"התחלתי לקרוא את הספרים של 'מגשימים' ולהתעדכן לבד, בהמשך ניסיתי להתמיין ועברתי את המבחנים באחד המסלולים והצלחתי להגיע למסלול של תכנות". מזור מספר שזה לא היה לו פשוט. לא היו לו הרגלי למידה הוא נאלץ לחרוש את הספרים לבד כי לא היה מי שיכוון אותו.
"הרבה מהתלמידים בכלל לא מרשים לעצמם לחשוב שהם יכולים להגיע למקום כזה, בגלל שהם לא גדלו בסביבה המתאימה, בגלל שהם חושבים שאין להם קשרים והם לא טובים מספיק. כיום התוכנית שאני חלק מהמפתחים שלה, מלווה תלמידים במשך שנה מתחילת כיתה יב' ועד סוף הפרויקט. הם עוברים תהליך של התפתחות אישית מעבר לפרויקט עצמו. המידע שמצוי ברשתות לא מספיק והם צריכים את התהליך של ההתפתחות האישית והליווי הצמוד על מנת להגיע להבנה שהם מסוגלים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו