שעות של שהייה באוויר ויכולות חימוש מתקדמות: הכירו את הכטב"מים של צה"ל

נראים תמימים - אולם פגיעתם יכולה להיות קשה ויעילה גם ככלי לחימה, לא רק ככלי לאיסוף מודיעין • סקירה של המעופפים ששינו בשנים האחרונות את המערכה

כבר מתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת ישראל מפעילה כלי-טייס בלתי מאויישים (כטב"מ) כמסייעים ללחימה בשטח ובאיסוף מודיעין, ושמה הולך לפניה כחלוצה של ממש בתחום. הפעילות התפתחה עם השנים ויצרה אמצעי שאינו מהווה כלי להשגת מודיעין בלבד, אלא גם ממש מאפשר צורת לחימה חדשה בזירות הלחימה השונות, בין היתר כאמצעי לפגיעה במטרות שונות באופן כירורגי, מבלי לסכן את חיילי צה"ל.

דוגמאות לפעילות לוחמה זו נראו במבצעים הקודמים של צה"ל באיו"ש וברצועת עזה, וכיום משתתפים כלים מסוג זה גם בלחימה נגד כוחות חמאס בדרום ונגד כוחות חיזבאללה בצפון.

שותף פעיל במערכה. כטב"מ. צילום: ארכיון, צילום: אי.אף.פי

לפניכם סקירה של חלק מכלי הלחימה המשוכללים הללו, המסייעים בצורה משמעותית לכוחותינו - יש לציין כי חלק מהכלים פותחו על-ידי התעשיות הביטחוניות של ישראל, אולם טרם נרכשו על-ידי צה"ל.

הרמס-450 - 'זיק'

כלי-טייס טקטי המשמש לשהייה ממושכת באוויר. הכלי מיועד לדרגי האוגדה והגיס לשימוש במשימות תקיפה, סיור ואיסוף מודיעין. הכלי יכול לשאת מטען ייעודי במשקל 150 ק"ג, ולשהות באוויר במשך 20 שעות בגובה של עד 18,000 רגל. אופן הטיסה העיקרי של המערכת הוא אוטונומי, ללא צורך בהטסה פעילה, אך ניתן להטיס את המערכת גם באופן ידני.

ניתן לצייד אותו בטילי אוויר-קרקע, במטען ייעודי אלקטרו-אופטי/תת-אדום ובמערכת מכ"ם מִפְתָּח סינתטי (SAR), המאפשרים הפקת הדמאות גם בשעות הלילה ובמזג-אוויר גרוע. מלבד מערכות לאיסוף מודיעין חוזי, ניתן לצייד את הרמס-450 גם במערכות לאיסוף מודיעין אותות (סיגינט).
הכלי נמצא בשירות צה"ל ומכונה שם 'זיק'.

הרמס-900 - 'כוכב'

כלי טקטי לשהייה ממושכת באוויר. מיועד לשימוש מבצעי במסגרת דרגי החטיבה והגיס, בעיקר עבור משימות סיור ואיסוף מודיעין, אך גם למשימות תקיפה. הכלי מסוגל לשאת מטע"ד (מטען ייעודי) למשימות שונות, וניתן לציידו בין היתר מטע"ד אלקטרו-אופטי לצילום יום ולילה, מטע"ד מכ"ם מטיפוס SAR, ציין לייזר, מתקנים למשימות מודיעין אותות (SIGINT) וחימוש למבצעי תקיפה וסיכול ממוקד.

הרמס-900 מהווה הרחבה ושיפור של הרמס-450 והוא מכיל מערכות רבות של הדגם המוקדם, נמצא בשירות זרוע האוויר והחלל של צה"ל וכינויו המבצעי 'כוכב'.

הרמס-180

כטב"מ טקטי המיועד לדרגי הגדוד והחטיבה. כלי הטייס יכול לשאת מטען ייעודי במשקל 32 ק"ג, ולשהות באוויר יותר מ-10 שעות בגובה של עד 15,000 רגל. עם המטענים הייעודיים שהרמס-180 יכול לשאת נמנים חיישן אלקטרו-אופטי/תת-אדום לתצפית ביום ובלילה עם ציין לייזר, וציוד ממסר לקשר טקטי. באופן רשמי לא ידוע האם צה"ל מפעיל את כלי הטיס הזה.

הרמס-1500

כטב"מ המיועד לדרגי הגיס והפיקוד. מוגדר כ-MALE - Medium Altitude Long Endurance (רום בינוני, שהייה ממושכת), הכלי הגדול ביותר במשפחת כטב"מי 'הרמס'. מסוגל לשאת מטען ייעודי (מטע"ד) במשקל 350 ק"ג, ולשהות באוויר יותר מ-24 שעות בגובה של עד 30,000 רגל. עם המטענים הייעודיים שהרמס-1500 יכול לשאת נמנים חיישן אלקטרו-אופטי/תת-אדום לתצפית ביום ובלילה, מכ"ם מִפְתָּח סינתטי (SAR), ציוד ממסר ואחרים.

על-פי פרסומים שונים הלקוחות של הרמס-1500 הם דרום-אפריקה, ארגנטינה וסינגפור, וכן גם גופי מדע אזרחיים.

הרון-1 - 'שובל'/'מחץ-1'

במהלך ניסויי הטיסה בוצעה טיסה רצופה של 52 שעות, אך זמן השהייה הריאלי באוויר בתצורה מבצעית קטן יותר, בשל משקל המטען. יכול לשאת מגוון מטענים ייעודיים: חיישן אלקטרו-אופטי, מכ"ם מִפְתָּח סינתטי (SAR), מכ"ם סיור ימי (MPR), ציוד לאיסוף מודיעין אותות, ציוד לממסר ואחרים. מסוגל להפעיל ארבעה חיישנים בו-זמנית.

הרון-MK2

מבוסס על הרון-1 ובעל מבנה גוף רחב וחזק יותר, דבר המאפשר לו לשאת יותר משקל מבלי שינוי במשקל העצמי שלו. בעל מנוע ויכולת תעופה משופרים ויכולת איסוף מודיעין מנגד (Standoff Capability) - כלומר יכולת איסוף מודיעין על מטרה ממרחק רב, הודות ליכולתו לשאת סנסורים גדולים ומשופרים.

הרון-TP - 'איתן'

(ידוע גם כ-הרון-2, ו-'מחץ-2') - כלי-טייס מאוייש מרחוק (כטמ"ם). מבנה ה'איתן' דומה לזה של הרון-1, אך גדול ממנו פי ארבעה. על-פי הירחון הצבאי 'ג'יינס הוא בעל יכולת תקיפה מן האוויר והשמדת טילים בליסטיים בשלב ההאצה.

סקיילרק-1 - 'רוכב שמיים'

כטמ"ם טקטי למשימות סיור ואיסוף מודיעין בטווח קצר ("מעבר לגבעה"). את הסקיילרק-1 יכול לשגר אדם בודד ידנית. כלי הטייס מסוגל לטוס באופן אוטונומי ולשדר למפעילו בזמן אמת את התמונה המתקבלת בחיישנו, שיכול להיות חיישן CCD לצילום ביום או חיישן תת-אדום לצילום בלילה. נמצא בשימוש כוחות היבשה של צה"ל, ומכונה בשם 'רוכב שמיים'.

סקיילרק-2

צילום: ארכיון,

כלי-טייס טקטי למשימות סיור ואיסוף מודיעין. סקיילרק-2 הוא גרסה מוגדלת מימדים ומשופרת יכולות של המיני-מל"ט סקיילרק-1.מונע על-ידי מנוע חשמלי ובכך מאפשר ביצוע משימה באופן חשאי. יכול לטוס באופן אוטונומי לפי נתיב טיסה שהוגדר לו מראש, ולשדר למפעיליו בזמן אמת את הנתונים, תמונת וידאו ונתוני מערכת הנקלטים בחיישניו. החיישנים בהם מצוייד סקיילרק-2 הם חיישן CCD לצילום ביום וחיישן תת-אדום לצילום בלילה, וכמו כן חיישני הכלי המאפשרים את ביצוע הטיסה באופן אוטונומי. בנוסף, מצויד בציין-לייזר היכול לשמש לציון מטרות עבור נשק מונחה לייזר.
טווח הפעולה של המערכת הוא כ-50 ק"מ והיא נועדה לשרת את רמת החטיבה. כיום באופן רשמי הכלי מצוי בשימוש צבא קוריאה הדרומית.

אורביטר-4 - 'ניצוץ'

צילום: ארכיון,

כלי טקטי ממשפחת אורביטר, בעל יכולת נשיאת של שני מטע"דים בו-זמנית. בעל יכולת לשהות באוויר כ-25 שעות ברציפות. מימדיו הקטנים יחסית (מוטת כנף של 5.4 מטרים) מקשים על האיתור והיירוט שלו מעל שטח עוין. יכול לשאת בו-זמנית שילוב של מטע"ד אלקטרו-אופטי עם מכ"ם SAR, מכ"ם סיור ימי MPR או סנסורים נוספים, דבר המרחיב את יכולות ה-ISTAR שלו. מהווה חלק ממערך "ענני סערה" אשר עתיד לקום בצה"ל ומשותף לזרוע האוויר ולזרוע היבשה. בצה"ל מכונה הכטב"ם בשם 'ניצוץ'.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר