העוצמתי ביותר אי פעם: כך מסוקים יחלצו מטוסי קרב?

מסוק מתוצרת לוקהיד מרטין-סיקורסקי של המארינס נשא לאחרונה מטוס F-35C במשקל של עשרה טונות • טיסת הניסוי התבצעה בבסיס של כוחות הצי בארה"ב

תיעוד מהתרגיל שבו המסוק נסע את מטוס הקרב, צילום: קירה הלוויק, הצי האמריקאי

מסוק CH-53K מתוצרת לוקהיד מרטין-סיקורסקי חילץ לאחרונה מטוס קרב במסגרת טיסת ניסוי. המסוק הפועל ביחידת ההערכה והניסויים המבצעים של המארינס (VMX-1) נשא משקל כבד בתצורה חיצונית, במהלכה חובר מטוס F-35C באמצעות הוויים החיצוניים של המסוק. 

מטרת הניסוי הייתה לבחון את יכולות המסוק לבצע חילוץ של מטוס ולהעריך את יכולותיו. מטוס ה-F35C שהונף על ידי ה-CH-53K הוא מטוס ניסוי ראשוני שביצע 750 שעות טיסה ב-450 גיחות בין השנים 2016-2010. משקל המטוס במהלך הניסוי, ללא המנוע ומספר מערכות פנימיות וחיצוניות נוספות, היה עשרה טון.

מסוק CH-53K הרים מטוס F-35 במשקל עשרה טון // צילום: הצי האמריקאי

מסוק ה-CH-53K אושר עד כה לנשיאת משקל חיצוני של 12.2 טונות, וצפוי להיות מאושר לנשיאת משקל של 16.3 טון בעתיד.

מסוק ה-CH-53K הוא המסוק העוצמתי ביותר שיוצר אי פעם עבור צבא ארה"ב. מסוקי ה-CH-53K מתוכננים להחליף בהדרגה את מסוקי ה-CH-53D "יסעור" של חיל האוויר, אשר פועלים במגוון משימות כבר מעל 50 שנה וכן את מסוקי ה-CH-53E של המארינס. המסוקים החדשים מביאים עימם יכולות חסרות תקדים, בהן שרידות גבוהה בשדה הקרב, בטיחות, יעילות והפחתת עומס העבודה מצוות האוויר. בנוסף, התמיכה הטכנית במסוק קלה, יעילה וזולה יותר לעומת המסוקים הותיקים.

צוות ניסויי הטיסה בבסיס מפקדת כוחות הצי בפאקס ריבר, ארה"ב, ביצע את הניסוי בשילוב עם מגוון כוחות. זאת לאחר ביצוע הערכת סיכונים, הגדרת מטרות ובחינת תצורת המשקל והאיזון לביצוע הניסוי. המידע שהופק מהניסוי יסייע בפתיחת מעטפות טיסה נוספות למסוק בעתיד.

בגובה אלפי מטרים

נוסף על כך, המסוק השלים את חילוצו של מסוק MH-60S-Knighthawk של הצי, שביצע נחיתה קשה בשטח הררי וגבוה בקליפורניה. המשימה, שארכה כיומיים, הייתה משימתו הראשונה של מסוק ה-CH-53K בכוחות המארינס.

מסוק ה-MH-60S-Knighthawk שקל כשבעה טונות ונמצא על רכס בגובה 12,500 רגל (3,810). המשימה שנדרשה הייתה לשאת אותו משם למרחק של 23 מייל לשדה התעופה בישופ, קליפורניה, להמשך תיקון, ובוצעה בהצלחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר