צפו בתיעוד: מסוק העתיד של ישראל בפעולה

החברה המייצרת את כלי הטייס, "לוקהיד מרטין", מעריכה כי שני המסוקים הראשונים לא יגיעו ארצה לפני שנת 2026, בעוד שמסוקי היסעור הקיימים צפויים לצאת משירות בשנת 2025 • כפי שפורסם ב"ישראל היום", חיל האוויר התריע שבשל העיכוב ישראל עלולה להישאר ללא מסוקי יסעור

מסוק "סופר יסעור" בפעולה // צילום: לוקהיד מרטין

כשברקע החשש הכבד מכך שישראל תישאר ללא מסוקי יסעור במשך יותר משנה, בישראל מנסים להקדים ככל הניתן את הגעת מסוקי ה"סופר יסעור" ארצה. נכון לעת הזו, בחברה המייצרת את המסוק, "לוקהיד מרטין", מעריכים כי שני המסוקים הראשונים לא יגיעו ארצה לפני שנת 2026, בעוד שמסוקי היסעור הקיימים צפויים לצאת משירות בשנת 2025.

כפי שפרסמנו ב"ישראל היום" בחודש נובמבר האחרון, בחיל האוויר הישראלי מעריכים כי כבר בעוד כשלוש שנים יכולה ישראל להישאר ללא מסוקי יסעור, וזאת נוכח העיכוב המיותר בחתימה על עסקת המסוקים.

מסוקי סופר יסעור - לא יגיעו לפני 2026, צילום: לוקהיד מרטין

נזכיר כי חרף ההתרעות החוזרות ונשנות של חיל האוויר הישראלי, חוסר המשילות במדינת ישראל בשנים האחרונות הביא לעיכוב ההחלטה על רכש המסוקים. ועדת השרים להצטיידות אישרה את תכנית הרכש של חיל האוויר רק בפברואר אשתקד, באיחור של שנתיים ואף יותר, וכמה ימים לאחר מכן הודיע שר הביטחון, בני גנץ, כי בחר ב"סופר יסעור" מדגם CH-53K על פני הצ'ינוק מתוצרת חברת בואינג, שהתחרה מולו על תואר המסוק החדש של חיל האוויר הישראלי.

"סופר יסעור" שם זמני בלבד, צילום: לוקהיד מרטין

אך בכך לא תם המסע. ישראל אמנם בחרה מסוק והתחייבה על רכישת 12 מסוקים עם אופציה לשישה נוספים, אך טרם נחתם ההסכם על תצורתו הישראלית של המסוק. כלומר, ישראל טרם הודיעה אילו שינויים בכוונתה להכניס למסוק על-מנת להפכו לישראלי, "כחול" בעגה המקצועית, ועובדה זו מעכבת גם היא את הגעת המסוקים ארצה. במערכת הביטחון עושים מאמצים להשלים את העבודה בנושא בהקדם האפשרי, וההערכה היא שההסכם ייחתם עד סוף השנה הנוכחית.  

ה"סופר יסעור", שם זמני בלבד, הוא המסוק המערבי המתקדם והכבד בעולם. בביקור במסוק בתערוכת ILA בברלין ניתן לראות בבירור כי המסוק גדול משמעותית ממסוקי היסעור הישנים של חיל האוויר הישראלי. המסוק החדש יכול לטוס כ-850 ק"מ לפני תדלוק אווירי, לשאת כ-18 טונות (פי שלושה מהיסעורים הישנים), עשרות חיילים וכלי רכב, וכן להרים כלי רכב משוריינים בשלושה מתלים המשתלשלים מבטנו. המסוק החדיש הוא "פליי ביי וייר", ויכול לטוס במהירות רבה של כ-340 קמ"ש, בתנאי מזג אוויר ואפילו אבק.

"יותקנו מערכות ישראליות", צילום: לוקהיד מרטין

עד עתה נמסרו לחיל האוויר האמריקני שישה מסוקי יסעור חדישים, והשביעי בדרך. במקור, המסוק נבנה עבור המארינס, חיל הנחתים האמריקני. בישראל כאמור החליטו לקנות  12 מסוקים מסוג זה, עם אופציה לשישה נוספים. נכון לעת הזו, מחירו של מסוק הוא כ-100 מיליון דולר עוד לפני התקנת המערכות הישראליות עליו. לשם השוואה, מטוס קרב חמקן מסוג F-35 עולה כ-20 מיליון דולר פחות (מחירו מוערך כעת בכ-77.9 מיליון דולרים).

לאחרונה החליטו הגרמנים (לא באופן סופי עדיין) לבחור את מסוקי צ'ינוק של חברת בואינג על פני מסוקי ה"סופר יסעור" של חברת לוקהיד מרטין. בישראל מאוד מוטרדים מכך – גם כיוון שהמשמעות היא שמחיר המסוק ככל הנראה לא יירד אם ישראל תבחר לממש את האופציה לרכישת שישה מסוקים חדשים, וגם משום שלחיל האוויר הישראלי לא תהיה מדינה קרובה המצויידת במסוק דומה לאימונים משותפים.

אך הבעיה הגדולה היא, כאמור, לוח הזמנים שיביא לידי כך שחיל האוויר הישראלי עשוי להישאר בלי מסוקי יסעור למשך כשנה לפחות, שכן גם לאחר הגעת ראשוני מסוקי היסעור החדשים ארצה, הם עוד יצטרכו לעבור תהליך לא קצר של "מיבצוע".

כתבת "ישראל היום" במסוק הסופר יסעור,

בחיל האוויר מעוניינים להקדים את הגעתם של מסוקי היסעור החדשים, אך משיחות עם בכירי "לוקהיד מרטין" בימים האחרונים עולה כי הם סבורים שהדבר אינו אפשרי. נכון לעת הזו, ישראל כאמור חתמה עקרונית בלבד על רכישת מסוקי ה"סופר יסעור" בתצורתם ה"ירוקה", קרי, האמריקנית, אך טרם חתמה על המסמך ובו מפורטים השינויים שישראל מעוניינת להכניס למסוק על מנת שניתן יהיה להתקין עליו את המערכות הישראליות. במערכת הביטחון הישראלית מנסים להקדים ככל הניתן את החתימה על הגרסה ה"כחולה", הישראלית, של המסוק, ומנסים גם להפעיל לחצים במטרה לצמצם את לוחות הזמנים ולהקדים את הגעת מסוקי ה"סופר יסעור" ארצה.

מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, תא"ל (במיל') יהושע (שיקי) שני, אמר לכתבים בברלין: "יתקינו במסוק מערכות ישראליות. זה תהליך ארוך, גם כספית הוא לא פשוט, וגם האינטגרציה לא פשוטה. אבל בסוף, כמו עם ההרקולס בזמנו, הוא יהפוך להיות מסוק ישראלי בכל דבר". לדבריו, "אין שום דבר שמתקרב לקרסוליו של המסוק הזה בעולם. זה המסוק היחידי שעונה לצרכים של חיל האוויר. הוא לא בר תחרות". עוד ציין תא"ל (במיל') שני: "חיל האוויר הישראלי יקבל אותו בשנת 2025 כמסוק 'ירוק', הוא יהיה שייך לחיל האוויר. הוא עדיין לא ינחת בארץ, הוא ינחת רק שנה לאחר מכן, ואז יהיה תהליך של קליטה. הוא לא יהיה מבצעי לפני עוד חמש שנים".

תא"ל שני ציין כי חברת סיקורסקי תעשה הכל כדי לספק לחיל האוויר הישראלי חלקי חילוף במטרה להאריך את חיי המסוקים הישנים עד להגעת המסוקים החדשים. נזכיר כי מסוקי היסעור הקיימים מלווים את צה"ל יותר מ-50 שנה, מאז ימי מלחמת ההתשה באין ספור מבצעים מעבר לקווי האויב. אך כידוע, המסוקים היו מעורבים בשורה של תאונות קשות, בראשון אסון המסוקים בשנת 1997, וכן אסון היסעור ברומניה. בנובמבר 2019 נמנע אסון כבד לאחר שמסוק יסעור נחת נחיתת אונס ביהודה ושומרון בעקבות תקלה טכנית, כשבבטנו עשרות לוחמי יחידת העילית שלדג. ניתן רק לקוות שההחלטה המאוחרת על רכישת מסוקי יסעור, והארכת חיי המסוקים בני היותר מ-50 שנה, לא תעלה בחיי אדם נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר