"חייב סיוע": זעקת האב שבנו הקצין התאבד

יהודה יצחק, אבין של דותן ז"ל, לא הוכר כאב שכול - ותוקף את משרד הביטחון

צילום אילוסטרציה, צילום: דו"צ

"אם הייתי יכול, הייתי מעביר את הקבר של הבן שלי מהחלקה הצבאית לחלקה אזרחית. אני רוצה שיסירו את המצבה של צה"ל, עם השם שלו והדרגה, ואשים מצבה רגילה. אני אכתוב עליה 'כאן נהרג יהודי יקר בשם דותן יצחק, שהלך לעולמו בנסיבות טרגיות', בלי לציין שהיה סרן ומבלי שיהיה לו שום קשר לצה"ל או למשרד הביטחון".

את הדברים הקשים הללו אומר בגרון ניחר יהודה יצחק, אביו של סרן דותן יצחק ז"ל, שהיה מ"פ טירונים בבית הספר לאיסוף קרבי. באפריל 2017, בעת ששהה בבסיסו בנגב, שם דותן קץ לחייו. מאז הוריו ואחיו מנהלים מאבק כואב מול אגף השיקום במשרד הביטחון בבקשה להכיר בהם כמשפחה שכולה, הזכאית לטיפולים נפשיים. לאחר שנדחו, הגישו ערעור לבית משפט השלום בירושלים, אולם הוא נדחה לפני שלושה שבועות.  

"רוצה שיסירו את המצבה של צה"ל": אילוסטרציה, צילום: גדעון מרקוביץ'

השבוע, לאחר שהבינו כי אין להם יכולת כלכלית לערער שוב, העלה האב פוסט קורע לב ובו כתב כי בית המשפט לא קיבל את טענת המשפחה, שלפיה צה"ל לכאורה הוביל למותו של בנו, לאחר שלא קודם כפי שהובטח לו.

"חמש שנים אחרי שהבן שלי מת, זו תהיה הפעם הראשונה שנעשה לו אזכרה אזרחית", כתב. "בלי דגלים ובלי רב צבאי. ביקשתי מקצינת הנפגעים שלא תתקשר אלינו יותר והודעתי לחיל האיסוף הקרבי שלא ישלחו אף נציג. נהיה רק המשפחה והחברים. דותן היה מ"פ מצטיין, הוא מת במהלך תפקידו בצבא, כשהיה במדי קצין צה"ל ובתוך הבסיס. לנוכח זאת אנחנו מחרימים את יום הזיכרון. מבחינתנו זהו יום שחור".

דותן, בן 27 במותו, אהב את השירות הצבאי. כשבועיים לפני שנטל את חייו קיבל אות הצטיינות על תפקודו ממפקד הבסיס. גיסתו, נטע יצחק, מרחיבה: "חקירת מצ"ח קבעה כי סיבת המוות היא כלכלית, אחרי שדותן רכש דירה. מצידנו הצגנו ראיות שלפיהן דותן היה בדיכאון בגלל שהוחלט להעביר אותו לתפקיד שבעיניו לא היה ראוי".

"לא מאפשרים להכיר במשפחה כשכולה": משרד הביטחון, ארכיון, צילום: גדעון מרקוביץ'

"מחשבות אובדניות"

קולו של יהודה (69), נהג אוטובוס, נשבר. "התפקיד שרצו לתת לו היה כמו לשים את רמבו בגן ילדים", הוא אומר. "בית המשפט קיבל את הגרסה של מצ"ח והרגשתי כמו בווידוא הריגה. רציתי לעשות מה שאיציק סעידיאן עשה. חשבתי שאשרוף את עצמי על הקבר של דותן ואז משהו ישתנה. הנזק הנפשי שלי הוא גם ככה בלתי ניתן לתיקון. מה כבר רציתי? עזרה נפשית אחרי שהבן שלי מת. לצערי, אין לי כסף לערער שוב. גם ככה אנחנו בחובות. משרד הביטחון קרע אותנו לגזרים ובגללם אני מוחק מהלקסיקון את יום הזיכרון. נגיע מוקדם בבוקר, לפני הטקסים הצבאיים".

ממשרד הביטחון נמסר: "סיבות פטירתו של המנוח, למרבה הצער, אינן מאפשרות להכיר במשפחתו לזכויות לפי החוק".

דובר צה"ל: "נוכח טעמים הקשורים בצנעת הפרט, לא נוכל להתייחס לנסיבות פטירתו. יצוין כי במועד פטירתו של דותן ז"ל טרם סוכם תפקידו הבא בצה"ל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר