אחרי מאות ימי לחימה בדרום ובצפון, מפקדים וחיילים ששמו את חייהם ואת עסקיהם בהמתנה - עם החזרה לשגרה, הם נאבקים לנצח את המערכה הכלכלית. כאן נכנס לתמונה ShoppingIL של גוגל, אירוע הקניות המקוונות הגדול בישראל, שמתקיים היום (רביעי) ומחר, 5-6.11.2025.
האירוע, שהפך למסורת שנתית נועד לקדם את המסחר הדיגיטלי המקומי. השנה, על רקע המלחמה, הימים הללו מקבלים משמעות לאומית עמוקה הרבה יותר.
אלפי מילואימניקים בעלי עסקים, יזמים שנאלצו להקפיא את הייצור, לנהל מלאי מתוך שינה בין משמרות, ולספוג נזקים שקשה לכמת, מחכים כעת לתמיכה של הצרכן הישראלי. עבור רבים מהם, ימי המכירות הללו, ובכלל המודעות הציבורית, מהווים הזדמנות קריטית לשיקום כלכלי. זה מאפשר להם למלא את הקופות הריקות, לשחרר סחורות שנצברו, ובעיקר, להחזיק את הראש מעל המים כדי שהחלומות העסקיים שלהם, שאותם הקפיאו למען המדינה, לא יתמוססו. השנה, התמיכה בהם היא צו 8 לצרכן הישראלי. דגמנו מספר עסקים קטנים בבעלות מילואימניקים המשתתפים השנה:
טינטה
המותג "טינטה" (דיו בספרדית) הוקם על ידי החברים שגב מזרחי ואיתי אילי (בני 25 מראשל"צ) ב-7 באוקטובר 2023, כשרעיון ישן למיזם אופנה התממש על רקע רצון לעשות שינוי מסלול קריירה בצל המלחמה.
איתי מספר: "מטעמי דת אני לא מקעקע על גופי קעקועים קבועים אך האמנות הזו מדהימה בעיניי וחשבנו כיצד בכל זאת ניתן ליהנות מהאמנות של הקעקועים, וכך הבנו שאנו צריכים לייצר "קעקוע זמני על בגד", הדפסת סקיצות מקוריות של אמנים מקעקעים ישראלים על פריטי לבוש, המאפשרת לאנשים לשלב אמנות על גופם גם אם הם נמנעים מקעקוע קבוע".
שגב ואיתי ניהלו את "טינטה" במקביל לשירות מילואים ארוך. שגב בקרקל ואיתי משרת בתפקיד פיקודי. בשל המלחמה וימי מילואים רבים, התקדמות העסק הייתה איטית, אך למרות האתגרים המשיכו להפתיע עם קולקציות חדשות ("דרופים").
שגב משתף: "אחד הפרויקטים המרגשים שלנו היה יצירת חולצה הנושאת קעקוע שעיצבתי לזכר חברתנו האהובה עמית להב ז"ל, שנרצחה בנובה. מחצית מההכנסות תרמנו לשורדי נובה".
הם יזמו פרויקטים נוספים לזכרה יחד עם חברתם דורון, שורדת נובה ושותפה ליצירה. בימים אלה משיקים קולקציית חורף, הכוללת ג'ינסים וג'קטים. כעסק צעיר, הם ממשיכים להילחם על מקומם בשוק, כאשר כל פריט שנמכר הוא אישור לכך שהם הצליחו להעביר את האמנות והאסתטיקה שהם אוהבים לקהל הרחב.
משק מוזס
משק מוזס הוא בית בד בוטיק ייחודי הממוקם בכפר רתמים שברמת הנגב, שהוקם על ידי האגרונום אליצור מוזס ואשתו בשנת 2013. המשק מתמקד בגידול וייצור שמן חוחובה טהור ואיכותי בכבישה קרה. היתרון המובהק של המשק הוא סביבתו: אקלים הנגב המדברי וקרקע הלס המקומית אידיאליים לצמח החוחובה, ומאפשרים אסיף ממוכן ללא מגע יד אדם.
לאחר שנים של מכירת גרעינים כחומר גלם, הפך המשק בשנת 2020 לבית בד בוטיק המייצר שמן באופן עצמאי, והרחיב את פעילותו למוצרי קוסמטיקה טבעיים. כיום, אליצור מתפרנס אך ורק ממכירות המשק, ומטפח גם מטע ארגן חדש, מתוך חזון של תמיכה מתמדת בחקלאות ובהתיישבות הישראלית בנגב.
ב-7 באוקטובר, עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", סיפור המשק קיבל תפנית דרמטית. אליצור מיהר עם תושבים נוספים לחסום צירים חיוניים סמוך לכפר, ולאחר מכן התגייס לשירות מילואים ממושך. במהלך אחת ההיתקלויות, נפצע מכדור בידו. למרות הפציעה, חזר לפעילות צבאית כשבוע לאחר מכן, עם תפרים, וזאת מתוך תחושת מחויבות עמוקה.
בשיחה הוא מציין: "הפציעה הייתה אירוע קשה, אבל תחושת השליחות והצורך להגן על הבית חזקה יותר. לא יכולתי להישאר בצד כשהחברים שלי שם".
עת לדעת
דן דויטש, מנחה קבוצות וסדנאות מקצרין, נשוי ואב לשישה, מפעיל כבר שבע שנים את העסק החינוכי "עת לדעת". במהלך השנים הרחיב דויטש את הפעילות ומזה כשנה וחצי הוא משווק ערכות קלפים מודפסות ומיוצרות 100% בישראל, שנועדו לשפר את התקשורת, ההיכרות ההדדית והצחוק בין בני משפחה, חברים וקולגות.
אולם, המחויבות הלאומית גבתה מחיר כבד: "אני משרת במילואים למעלה מ-350 ימים, וזה מחיר שגובה כמעט השבתה מוחלטת של העסק שבניתי במשך שבע שנים. אבדן לקוחות ארוכי-טווח וקושי לתכנן עבודה מראש פגעו קשות בהכנסות, וזה מאבק יומיומי לנהל משפחה בקצרין במקביל לשירות אינטנסיבי בחזית.
"מטרת הקלפים שאני מוכר באתר היא לחבר בין אנשים ואני יודע, מניסיוני בכובע הטיפולי שלי, כמה זה חשוב", מספר דן, "על רקע המצב יש לכך ערך כה חשוב, לדבר על הדברים, לעבד מחשבות ואף לצחוק. אני מקווה שהלקוחות יחברו אלינו מחדש ויעזרו לנו לשקם את 'עת לדעת'".
Tickless
אהרון לאוטמן, איש מילואים ותיק בוגר 8200 שהתנדב לשירות פעיל על אף גילו (41), שירת למעלה מ-100 ימים ובצל המלחמה הקים את Tickless מתוך חיפוש אחר טכנולוגיה פרקטית ואהבה לכלבים.
מדובר במכשיר אולטרסאוני קטן המפיק גלי קול בתדר נמוך, שאינו נשמע לבני אדם או לכלבים, אך משבש את יכולת ההתמצאות של קרציות ופרעושים ומבריח אותם. המכשיר, שאושרה יעילותו במחקר באיטליה, מהווה אלטרנטיבה ירוקה לקולרים כימיים הפוגעים בבעלי החיים.
"חיפשתי טכנולוגיה מעניינת ופרקטית וראיתי חלל בנושא הדברת מזיקים שאינו מבוסס כימיקלים. הווטרינרים שאנחנו עובדים איתם אוהבים את זה", מספר אהרון. המכשיר, הנמכר גם בגרסת קליפס לבני אדם, יעיל בטווח מטר וחצי.
"את Tickless ניסיתי לשמר במהלך המלחמה ובמאי האחרון התחלנו בהשקה שקטה וראינו שזה עובד יפה, ופתאום קראו לנו ל'עם כלביא'. לאחר מכירת מאות יחידות אונליין, החלטתי "לצאת בכל הכוח והשתתפותי ב-Shopping IL של גוגל נועדה לתת דחיפה משמעותית למותג החדש", מספר אהרון.
SAYSKY
אחרי תקופה ארוכה במילואים, דן שמעוני הרגיש שצריך משהו מרענן - שינוי קצב, אנרגיה חדשה, משהו שיחזיר חיוך ואדרנלין לשגרה. כך נולד הרעיון להביא לישראל את SAYSKY, מותג ריצה דני חדש, מרענן, שובב ושובר שגרה.
שמעוני, לוחם במילואים ששירת תקופות ארוכות בשנתיים האחרונות, החליט להפוך את הניסיון שצבר בעולמות התפעול והאיקומרס לפרויקט תשוקה אישי: ייבוא בלעדי של SAYSKY - מותג ביגוד הריצה המקצועי מדנמרק, הידוע באיכות הגבוהה שלו, בעיצובים יוצאי הדופן ובגישה פילוסופית שמדברת אל הרצים.
"בעולם שבו תאגידי ענק מכתיבים את הקצב מלמעלה, אנחנו באים מהשטח - מחוברים לקהילה ופועלים אחרת: דרך אירועים קהילתיים, שירות אישי, חוויה שהיא הרבה מעבר לקנייה, וחיבור אמיתי לאנשים שרצים בשביל אורך ואיכות חיים - לא בשביל התוצאה.
"בעולם שבו שירות נתפס כעוד מחלקה, אנחנו בוחרים לראות בו את הלב של המותג. כל לקוח הוא חלק מהקהילה שלנו, וכל חוויה איתו היא הזדמנות לייצר רגע של חיבור, לא רק מכירה", מספר שמעוני, "זו השנה הראשונה שלנו ב-Shopping IL של גוגל, והמטרה היא ברורה, להזניק את המותג קדימה, לייצר אימפקט אמיתי, ולהרגיש את החיבוק של הקהילה הישראלית למוצר איכותי שמגיע באהבה".
ביקורים
אייל בוקסבוים (37) מצור הדסה, נשוי+2, לא התכוון להיות איש יין. סיפור האהבה שלו עם הענף החל לפני כ-17 שנה, מיד לאחר השחרור, כשדפק על דלת יקב בנימינה בחיפוש אחר עבודה מגניבה, ומאז התאהב בתחום.
אייל התקדם במהירות מניהול משמרת לילה, דרך ניהול מרכזי מבקרים ויקב-מסעדה, ועד לתפקיד מנכ"ל יקב בוטיק. כיום הוא בעל עסק עצמאי, הקים את חברת "ביקורים - טיולים, תרבות ויין", המציעה סיורי בוטיק ותרבות אזוריים. באתר ניתן למצוא מארזי יינות ופינוקים, סבונים בעבודת יד, עוגיות חמאה ועוד, הכל תנובת גוש עציון.
כמו רבים אחרים, גם אייל, המשמש כמפקד פלוגה במילואים בגדוד 9311, הותיר את החלום העסקי שלו בהמתנה בעקבות מאות ימי מילואים מאז פרוץ המלחמה. "העסק הוקפא לחלוטין, לא יכולתי להמשיך לפתח את 'ביקורים', וגם מהות העסק היא תיירות, מי רצה לטייל בכלל?", מספר בוקסבוים, "אבל היום אני מנסה בכל הכוח לגשר על הפער שנפער, אני מאמין שנצליח".
