הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
ימי הקורונה גרמו לכלכלות העולם להרים את בלם היד בתחומים רבים, בהם גם תחום הרכב. יבואני הרכב נאלצו לעצור במהלך חד ומהיר את אופרציית המכירה הפרונטלית, אך פיתחו יצירתיות רבה, ופתרונות אד-הוק החלו להופיע; התעשייה עברה לפתרונות של מכירה מקוונת, נסיעות מבחן עם כללי בידוד מחמירים, הצעות גמישות למימון, דחיית תשלומים, אפשרויות ביטול עסקאות והחזרת כלי הרכב במקרה של פיטורים אצל הרוכש ועוד.
חלק מהיבואנים מיהרו להציע גרסאות זולות יותר ומאובזרות פחות לרכביהם, וזאת כדי להציג מחירונים נמוכים יותר של דגמיהם, על מנת לנסות ולהנגיש אותם לקהל הרוכשים גם בעת הקשה. המצב הכלכלי הוביל גם את הרוכשים לעשות חושבים מחדש.
פיטורים נרחבים, חופשות ללא תשלום ועתיד כלכלי לוט בערפל הפכו לנחלתם של מיליוני עובדים בישראל. בעקבות זאת, רבים החלו לשאול את עצמם שאלות קשות בכל מה שקשור לרכבם ולאחזקתו. במקרה שבו הרכב ניתן ממקום העבודה, שווי השימוש ועלותו החודשית הפכומעמסה של ממש, במיוחד בימים שבהם השימוש ברכב הופחת עד מאוד, במיוחד בימי ההגבלות והסגר. במקרה אחר, שבו הרכב הוא בבעלות פרטית, סט השיקולים לקבלת החלטה בהחלפתו השתנו מאוד.
שיקולי ערך לעלות, צריכת דלק, עלויות אחזקה וביטוח הפכו משמעותיים מתמיד עבור הרוכש, וכאן פסי הניקל שבשכבה הקדמית של הדאצ'יה סנדרו מתחילים לבהוק.
צילום : טל אבן
קצת כמו פעם
דאצ'יה, מותג הרכב הרומני, שנכנס תחת חסות רנו הצרפתית לפני למעלה מ- 20 שנה, חזר עם שיווק סדיר לישראל בתחילת שנת 2015, והיה מזוהה אז בעיקר עם הדאסטר, רכב השטח המסוקס של היצרן. מאז הושקו דגמים נוספים, ביניהם הסנדרו שבגרסתו הידנית, ובמחיר של 58,900 שקלים, קיבל את התואר החברתי "הרכב החדש הזול בישראל".
הסנדרו מבוסס על דגם ותיק של אחיו מבית הרנו קלאו, והדבר אומנם מבשר כי לא מדובר בטכנולוגיה החדישה ביותר, עם זאת, מדובר בטכנולוגיה שהוכיחה עצמה ושאפשר לסמוך על אמינותה. וכן, הדבר מאפשר חיסכון בעלויות מחקר ופיתוח, המוביל בין היתר להצמדת תג מחיר מפתה למפרט החלון של הרכב.
כשניגשים לסנדרו, מגלים רכב נאה בעל עיצוב זורם ומודרני למדי. פנסי החזית מחולקים, חלקו התחתון של הפגוש שבו משולבים פנסי ערפל גדולים המעוטרים בכרום, פנסים מעניינים מאחור עם "חלוקה קובייתית" וממדים נדיבים באופן יחסי לסגמנט, נותנים כולם תחושה מכובדת ורחוקה ממראה של רכב זול. אפילו חיפויי צלחות הפלסטיק של הגלגלים הולמים את הרכב, ואינם "צועקים זול".
כמה אלמנטים כאן שייכים אומנם לרכבים מפעם, כמו כפתור עגול לפתיחת תא המטען עם חריץ למפתח לטובת נעילה לצד ידיות חיצוניות הפותחות את הדלתות בהרמה ולא במשיכה, אך הדבר גרם לי איזשהו עונג נוסטלגי, שקשה באמת להסבירו. "ככה זה היה פעם", חשבתי לעצמי, והאמת, העניין הציף בקרבי געגוע.
כשנכנסים לרכב מגלים, כי לצד העיצוב החיצוני, גם בעיצוב הפנימי והחשיבה היא פונקציונלית ופרקטית בעיקרה, כזו שאינה באה להתייפייף או להתנחמד יתר על המידה. היא באה לתת את הדברים כפי שהם,straight forward ובעיקר ללכת בקו אחד עם ההיגיון הפיננסי של הרוכש, שאכן קיבל תמורה נאותה לכספו.
מתיישבים במושב הנהג המרווח, שלאחר כיוונון מתגלה כנוח ומזמין. הכפתורים של ההגה, העטוי עור, אינם רבים, ובשני צדדיו כפתורים המטפלים בבקרת השיוט, כשהפעלתה מתבצעת על ידי כפתור (המפעיל גם את הגבלת המהירות) הממוקם בחלק התחתון של הקונסולה המרכזית, שם גם נמצאים, כמעט בהיחבא, כפתורי תפעול החלונות האחוריים וגם זה השולט בפעולת מערכת ה"עצור/סע".
כמו פעם, כבר אמרנו?
השליטה ברדיו, בעוצמת השמע ובקבלת/ ניתוק שיחה מהבלוטות', נמצאים ביחידת שליטה נפרדת שמאחורי ההגה, בחלקו הימני. היחידה הזו, לצד מחשב דרך המצוי בלוח המחוונים, בעל חיווי כתום וותיק למראה, מזכיר את "הקשר הצרפתי" של הרכב, ולא רק את כלי רכב של רנו מהעבר, אלא גם של קבוצת פיז'ו-סיטרואן.
כאן מגלים כמה אלמנטים נוספים המוכרים לנו מהרנו קלאו, כמו ידיות איתות וחלקים בקונסולה המרכזית (תפעול בקרת האקלים למשל), לצד מסך אינטואיטיבי למדי הכולל גם מצלמת רוורס. החומרים פלסטיים בעיקרם, אינם מרגישים מתות חכמים או מתחכמים, אך כן מרגישים איכותיים ועמידים ברובם, כשמחד מכסה תא הכפפות מרגיש קליל משהו, מאידך שימוש בפלסטיק מבריק בקונסולה המרכזית מוסיף הרבה חן למראה תא הנהג.
הרכב, שמגיע ברמת גימור אחידה (המכונה Laureate), מכיל אבזור שחלקו אף מפתיע, לאור מחירו הנמוך: בנוסף למסך 7",
בקרת השיוט ובקרת האקלים שהוזכרו, נמצא כאן גם מערכת עצור/סע, תאורת יום לד המשולבת בפנסים הראשיים, ותמיכה באנדרואיד אוטו ובאפל קארפליי למכשירים הסלולריים המתקדמים.
מערכות בטיחות תקניות מקוריות אינן קיימות ברכב, אך לצד ארבע כריות אוויר, הרכב מצויד במערכת Movon מבית אדי מערכות, שלצד התרעה על סטייה מנתיב, התקרבות מסוכנת לרכב, סכנת התנגשות בהולכי רגל וברוכבי דו גלגלי, המערכת
יודעת גם לתזכר את הנהג בעת כיבוי המנוע שלא ישאיר ילדים ברכב ללא השגחה.
צילום : טל אבן
ממדי הרכב נדיבים לסגמנט הסופר מיני, עם אורך של 4.057 מ', רוחב 1.799 מ' וגובה בן 1.523 מ'. בסיס הגלגלים עומד על 2.589 מ'.
ישיבה ברכב מגלה מרווח גדול ונוחות רבה, הן במושבים הקדמיים והן במושב האחורי, גם לשלושה ילדים. גובה הרכב ובסיס הגלגלים מאפשרים לשני מבוגרים (גם אם יושב ביניהם ילד) להתרווח במושב האחורי, מבלי שתקרת הרכב או המושבים מלפנים גורמים לצפיפות או לאי נוחות. תא המטען גדול ועמוק (320 ל') בף ההטענה בו נוח, כשמתחת לרצפתו אף מסתתר גלגל חלופי בגודל מלא.
הקסם שבפשטות
מניעים (עם מפתח ממש וללא קיפול) מנוע 1.0 ליטר אטמוספריי בעל 3 צילינדרים ו - 12 שסתומים, המפיק 73 כ"ס ב- 6300 סל"ד סופר גבוהים, ובעל מומנט של 9.6 קג"מ שמגיע בשיאו ב - 3500 סל"ד. אל היד נוםלת ידית הילוכים ידנית בת חמש מהירויות קדמיות. תפעולה קל ומדויק, כמו תפעול דוושת המצבר. יוצאים לדרך.
ובכן, עם 73 כוחות סו, ללא מגרש טורבו ונתון רשמי של 15.1 דניות מאפס למאה קמ"ש, אין כאן ציפייה לנהיגה ספורטיבית, להגה שנהנה להשחיז פניות ולשלדה שנהנית להעביר משקל של המרכב מפנייה לפנייה בכביש מתפתל. ובשל כך,
כשמלכתחילה מצפים למוד נהיגה רגוע שמאפיין נהיגה מנהלתית, הסנדרו יכול לצלוח ערים סואנות ולשייט בכבישים מהירים בנינוחות ובנוחות רבה.
צילום : טל אבן
המתלים ברכב מכוילים על הצד היותר רך של הסקאלה, מה שתורם לנוחות טובה בעיר ומחוצה לה. את המבחן סיים הסנדרו עם צריכת דלק ממוצעת של 13.2 ק"מ לליטר, כשנהיגה רגועה ומתונה יכולה להניב תוצאות טובות אף יותר, לכיוון ה - 15 ק"מ לכל ליטר בנזין.
בסנדרו יש אלמנטים רבים הלקוחים מעולם הרכב של הדור הקודם בתעשייה. הוא לא מתוחכם ולא מתחכם, הוא לא מנסה לייצר גימיקים ו"אפקטים של וואו". הסנדרו בא לעבוד. הוא פרקטי ומציע מרווח נדיב, הרבה מעבר למתחרים קטנים ויקרים ממנו. לקוחות הסנדרו יודעים בדיוק את מה שהם מחפשים ברכב. הם יעדיפו ערך לכסף, שאין שני לו, בתור הרכב החדש הזול בישראל; הם לא מחפשים בהכרח איכות יוצאת דופן, הנאה חריגה מנהיגה חדש במחיר של משומש, ולקבל ממנו שקט תפעולי באמצעות אחריות יבואן, שאינה קיימת כבר ברוב כלי הרכב המשומשים שעלותם דומה.
הלקוחות יעדיפו תחזוקה וביטוח זולים ומשתלמים, ויעדיפו אותם על פני אבזור ופינוקים שאינם בהכרח שימושיים מבחינתם. לקוחות הסנדרו רוצים רכב פרקטי וכלכלי. הם רואים בפשטות ובחוסר התחכום שלו יתרון גדול. כי זה מה שפשוט מתקלקל פחות. וכן, הם רוצים רכב שניתן, בפחות מ- 60,000 שקל, להתחדש בו ולקלף ממושביו את הניילונים.
הסנדרו, נכון לעכשיו, הוא היחידי שמציע את האפשרות הזו בשוק הרכב הישראלי.
הופק ע"י מחלקת מוספים מיוחדים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו