2021 לא היתה שנה טובה לאנשי החדשות בטלוויזיה, ולא בגלל הקורונה. היא הביאה איתה שיאים שליליים ברייטינג, מהדורות אינסופיות שעוררו את זעמם של הצופים, וגם טשטוש לא מחמיא בין עולמות החדשות והבידור. היא מסתיימת בבשורה שבקרוב יקוצרו המהדורות, בשורה שמשמעותה הפסדים כלכליים גדולים לקשת ולרשת.
בנובמבר עמד ממוצע הרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 על 14.5 אחוז בלבד - הנמוך ביותר זה 20 שנה (ועדיין כמעט פי שניים מזה של חדשות 13, שעומד על 7.6 אחוזים). באוקטובר היה הממוצע 14.7 אחוז, כמו ביוני. אבל בעוד שבחודשי הקיץ ניתן היה להיתלות בתירוץ ש"הצופים יוצאים לבלות" - מתברר שגם בחורף הם לא ממהרים להתכנס סביב מ(ה)דורת השבט, והנתונים צריכים להדאיג מאוד את אנשי החדשות.
פרופ' עקיבא כהן מהחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב מציין שתי סיבות לצפייה הנמוכה. "הראשונה היא מגוון עצום של אלטרנטיבות; והשנייה - שהחדשות היום קצת מייאשות ומכבידות, ולאנשים נמאס מדיווחים על הקורונה. לשמוע לפעמים חצי שעה בערב על קורונה, עם סטטיסטיקות, זה מייגע, ואני מניח שיש אנשים שפשוט אמרו די, לא רוצים לשמוע ולא רוצים לצפות".
למרות ההתנגדות החריפה של קשת ורשת (בדגש על קשת), קבעה הרשות השנייה, ברוב של שישה חברי מועצה מול שני מתנגדים, כי עליהן לקצר את מהדורות החדשות. בעוד כשבועיים וחצי יוקדם סיום המהדורה ל־21:15, ובשלב השני, מ־1 באפריל, היא תסתיים ב־21:00. המשמעות: יותר תכנים לצופים בעלות של מיליוני שקלים, ששני הערוצים ייאלצו להשקיע.
ההחלטה התקבלה בעקבות סקר שהזמינה הרשות, שתוצאותיו לא היו מחמיאות. בין היתר, נמצא כי יש חוסר הלימה בין בומבסטיות הכותרות לתוכן הכתבה, שימוש במניפולציות (במיוחד בחדשות 12) כדי להשאיר צופים, אך בפועל הן מייצרות אכזבה, ו"ניפוח" המייצר מצב של דחק רגשי.
מי שעוד שמחו על ההחלטה, לא פחות מהצופים, הם עובדי חברות החדשות. "אולי יהיה לנו יותר זמן לעבוד על סיפורים, במקום לעבור כל היום מתוכנית לתוכנית ולהגיע בערב למהדורה עם הלשון בחוץ", סיפרה אחת הכתבות. "אם הצופים בבית מאושרים מחצי שעה שקיצצו להם במהדורה, תחשוב מה זה בשבילנו לעבוד על חצי שעה של תוכן, ואיזו הקלה תהיה כשזה יירד".
עוד תופעה שאינה מחמיאה לאנשי החדשות היא הטשטוש בין אנשי החדשות לעולמות הבידור, שהגיע השנה לשיאים חדשים. פרופ' איתמר גרוטו, שהיה אחד המרואיינים הבולטים במהדורות החדשות כשכיהן כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפך לאפון של "הזמר במסכה"; הקולגה שלו, פרופ' עידית מטות מאיכילוב, תפזז בקרוב ברחבה של "רוקדים עם כוכבים". הפרשנית הבכירה רינה מצליח תככב כשחקנית בסדרה "הברווזון המכוער", דנה ויס החליפה את אייל ברקוביץ' לצד אופירה אסייג, כתבות האקסטרים של דני קושמרו הפכו לחלק הגיוני מהליין־אפ, והשאלה הגדולה שמטרידה את מדורי הרכילות היא מה קורה בין ציידת הנוכלים של החדשות, אדוה דדון, ליהודה לוי.
"אני לא בעד הערבוב בין העולמות, אבל זה כבר עניין של טעם", אומר פרופ' כהן. "מה שבעייתי יותר הוא תופעת ה"אינפוטיינמנט" (שילוב של מידע ובידור; ע"ס), תופעה מקובלת שבאה לידי ביטוי בשתי צורות: האחת - נושאים לא רציניים שנכללים בליין־אפ של החדשות, כי במסגרת מהדורה של שעה וחצי מכניסים גם דברים מהסוג הזה; והשנייה - אירוע רציני שמוצג בצורה קלילה ובידורית, בזמן שחדשות הן דבר רציני".
• • •
2021 לא היטיבה גם עם תוכניות הריאליטי הארדקור - "האח הגדול" ו"הישרדות", שתיהן של רשת. תנסו להיזכר מי ניצח בעונה האחרונה של "האח הגדול" וייקח לכם כמה דקות. אגב, העונה האחרונה היתה מהגרועות והמשעממות בתולדות התוכנית, והמנצח היה חבר הכנסת לשעבר אורן חזן.
גם "הישרדות" ירדה ברמתה לעומת העונה הקודמת, שהיתה מוצלחת במיוחד, בכיכובם של אסי בוזגלו, ישראל אוגלבו, ירדן ג'רבי ועידן חביב. העונה המשודרת כיום פחות טובה משמעותית, ורשמה לאחרונה שיא שלילי של 9.7 אחוזים. ברשת יצטרכו לחשוב איך להרים מחדש את העונות הבאות של התוכניות שגם ב־2022 אמורות לשלוט בפריים־טיים של הערוץ.
"מעבר לעובדה שמדובר בשתי תוכניות של רשת, שמראש סובלת מנחיתות מול קשת, אפשר להגיד שיש עוד סיבות לירידה בצפייה", אומר פרופ' מוטי נייגר מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר־אילן. "ברור שקשה לחדש בפורמטים כל כך ותיקים, גם אם המפיקים עושים רבות כדי להפוך את הפורמטים הבינלאומיים לתוכניות ישראליות. אחד המרכיבים הבולטים בניסיון לחדש הוא הבחירה בעונות VIP עם כוכבים, אבל נדמה שהקהל כבר מאס באותן דמויות שוב ושוב על המסך שלו".
"צריך לומר את האמת - 'האח הגדול' פחות טובה מאז שעברה לרשת, וההידרדרות מגמתית", מוסיף גורם בקשת. "יותר מדי פרקים, יותר מדי שידורים, יותר מדי טוויסטים כדי להבטיח פרומו שירעיד את הבית. וואלה, לא תמיד צריך להרעיד את הבית, לא בכוח".
אכן, התופעה המעיקה בטלוויזיה בשנה החולפת היתה מריחת הפרקים - תופעה שהחלה בימי הסגר הראשונים והגיעה לשיאים חדשים בשנה החולפת, על חשבון הצופים בבית ושחיקת המותגים. אם בעבר תוכנית ריאליטי היתה נמשכת 18-12 פרקים, היום ממוצע של עונה אחת עומד על 35 פרקים, לא כולל אינסוף פרקי אודישנים.
"ההוראה ברשת בשנתיים האחרונות היא שעלות פרק לא תעלה על 600 אלף שקלים, ולא משנה מה הפורמט", אומר בכיר בחברה. "בעבר, פרקי 'הישרדות' או 'המירוץ למיליון' נשקו למיליון שקלים לפרק. כדי לעמוד בתקציב מוסיפים פרקים, והמחיר הוא בתוכן.
"כשתוכנית עולה פחות, משתלם לשדר אותה גם במחיר של פחות רייטינג. כל עוד הישרדות עושה 13 אחוז, רשת עדיין מרוויחה על כל שידור ולא מפסידה, וזה הקו המנחה שם - כמה שיותר פרקים בכמה שפחות כסף, ולא משנה איזה תוכן נייצר. גם קשת חטאה בדבר הזה עם נינג'ה ישראל, והעונה הקודמת היתה עמוסת פרקים; הם שילמו הרבה ברייטינג. רק שאצלם ההובלה והמספרים יותר חשובים. יש ערבים שהם מוכנים להפסיד כסף כדי להתעורר בבוקר עם הובלה במספרים. זה משהו שברשת לא יעשו היום.
"פעם, הישרדות היתה שני פרקים בשבוע - בפרק הראשון היה קליימקס של מי השבט שילך למועצה, ובפרק השני הדחה. היום יש לך ארבעה פרקים בשבוע, כששלושת הפרקים הראשונים כמעט לא דחופים לצפייה בזמן אמת, כי אין בהם שום ספוילר, ואז המועצה, שמקבלת פרק נפרד, כל כך ארוכה ונמתחת, שהיא נראית כמעט כמו טוק שואו. אנשים מזפזפים וחוזרים בסוף הפרק רק כדי לראות מי הודח".
בעונה הקודמת זה עבד.
"היה מי שהגה את הרעיון הגאוני לשבוע הישרדות. למה גאוני? בגלל החדשות שהתארכו ומיעוט הפרסומות שנמכרו באותה תקופה, הפרקים של הפריים טיים הפכו להיות 45 דקות. לקחו את הסדרה ופיצלו אותה לארבעה־חמישה פרקים של 45 דקות בשבוע, ומכיוון שכולם גם ככה היו תקועים בבית, כולם היו קהל שבוי. מנגד, קשת לא הצליחה להביא תחרות ראויה, ועד היום זו תקופה טראומטית שם. קשת הגיעה לא מוכנה לקרב המגפה, וזה חיזק את הישרדות.
"העונה הקודמת היתה טובה, הקאסט היה חזק, אבל המריחה אותה מריחה, והעריכה - רחוקה מלהיות מהודקת. למרות זאת, זה עבד. בזמן שקשת התכוננו לגל השני של הקורונה עם כל המותגים שלהם, רשת החליטה שזה הסוס המנצח שלה. הטיעונים אז היו 'כשיש תחרות טובה, רשת מנצחת', ו'הישרדות היא המותג הכי חזק', וככה הלכו לעוד עונה.
"אבל קשת ליקקה את הפצעים והתחמשה היטב, והעונה החדשה של הישרדות הוצבה מול תחרות אמיתית. הצופים כבר לא היו כלואים בבית ולא הסכימו לקבל כל דבר. כשרשת שחזרה את שבוע ההישרדות, קשת למדה לקח ושידרה את 'הזמר במסכה' כמעט ללא פיצולי פרקים. הם הבינו שמה שאנשים הסכימו לספוג בעונה הראשונה של התוכנית, בתקופת הסגר (חשיפה בכל שני פרקים ופרק עם שלושה שירים בלבד), הם לא יקבלו בימים רגילים".
פרופ' נייגר מוסיף: "ריאליטי כמו 'הזמר במסכה' נישא על כנפי קשת החזקה, ומעבר לכך, יש בו סוג של חידוש וקרנבל, שאין בתוכניות הריאליטי הוותיקות. הגיבורים האמיתיים של התוכנית הם הפאנל והמנחה המשעשעים, ביחד עם הדמויות הצבעוניות, שמבליחות לרגע אחד של שיר ונעלמות. הפרקים מבטיחים ומקיימים הדחות, והקהל יודע למה לצפות, ולא נתקל פתאום בספיישל נמרח או בפרק שלם מלא חיבוטי נפש.
"אולי הפתרון הוא לחזור קצת לגיבורים אלמונים, שהופכים לברבורים על המסך שלנו. הקסם הזה של הריאליטי תמיד עובד".
• • •
מי שיכולים להיות מרוצים השנה, מלבד יוצרי "טהרן" ותאגיד כאן, שזכו בפרס האמי הבינלאומי, הם מפיקי "הזמר במסכה", תוכנית הטלוויזיה הנצפית ב־2021, עם ממוצע של 20.6 אחוז ושיא צפייה של 27.5 אחוז בגמר, בשבת שעברה.
לעומת זאת, קשת תידרש לעבוד קשה כדי להחזיר את אמון הצופים ב"חתונה ממבט ראשון". העונה הרביעית של תוכנית השידוכים רשמה השנה שיא שלילי של 18.1 אחוז, לעומת 22.1 אחוז בעונה שעברה, בגלל שתי בעיות מרכזיות: מריחתה על 31 פרקים, מספר שיא (לעומת 27 פרקים בעונה שעברה ו־11 בעונה הראשונה); והעובדה שאף אחד מהזוגות לא שרד במציאות.
"מזלם שבאמצע העונה היתה החתונה של ניר והגר מהעונה הקודמת, אבל כמה כבר אפשר לסחוב על אדים של חתונה אחת", אומר בכיר בתעשייה. "מצד שני, מי שחושב שהם באים לשדך ולעשות טוב לעולם, לא מבין טלוויזיה". העונה הזו, כקודמותיה, ספגה ביקורת על חוסר הגיוון במשתתפים. לקח לא מעט זמן להפנים את הביקורת, אבל בעונה הבאה של התוכנית תראו על המסך זוג גייז.
"צריך לומר שההשוואה בין 'הזמר במסכה' לבין תוכניות כמו 'האח הגדול', 'הישרדות', ו'חתונמי' לא הוגנת בבסיסה. שלוש האחרונות הן עלילתיות, ודורשות מהצופים להגיע בכל פרק ולהתמיד בסיפור. אתה לא יכול להגיע לפרק אחד משום מקום וליהנות. ב'הזמר במסכה' כל פרק עומד בפני עצמו, ולא צריך שום מידע מוקדם כדי ליהנות ממנו.
"נוסף על כך, ב'הזמר במסכה' יש קתרזיס כמעט בסוף כל פרק - יש חשיפה. זה הופך את זה למשהו שחייבים לצרוך בלייב, כדי שלא יהרסו לך מחר בברזייה במשרד. וזה עבד מצוין".
erans@israelhayom.co.il
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו