בשבוע שעבר פרסמנו כאן את הכתבה "שטח הפקר", שתיארה את המסע שערכנו לאורך גדר הביטחון המופקרת של מדינת ישראל. בעקבות הכתבה הגיעו למערכת "שישבת" עשרות פניות מאזרחים שמתגוררים על קו התפר, שביקשו להביע זעזוע מהמצב ולשתף בתחושות הקשות שהם חשים.
המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים, ביום ראשון השבוע, היה שוהה בלתי חוקי, שנכנס לתחומי ישראל דרך פִרצה בגדר. למחרת התרחש פיגוע דריסה במעבר תאנים, מעבר רשמי עם עמדת בידוק. בישיבה של שוטרי מג"ב באזור מעבר גלבוע הובא סיכום האירועים של השבוע האחרון בגזרה:
• פרצה חדשה במוקייבלה, עשרות נכנסים כל יום.
• שתי התפרצויות לבתים בגן נר.
• התפרצות לבית בניר יפה.
• גניבת טרקטורון ממושב אדירים.
• גניבת ג'יפ ממושב אדירים.
• ניסיון גניבה של שני טרקטורונים מכפר יחזקאל.
• גניבת ריינג'ר מקיבוץ חפציבה.
• גניבת טרקטור מאיגום כלים ליד מושב מלאה בשטח.
בתום הישיבה הופץ מסמך שבו נאמר:
"אנו מבקשים להעביר בקבוצות ביישובים -
"רכבים, בדגש על רכבי שטח, קלאב קאר, טרקטורים - להתקין אמצעי מסירת מיקום, לנעול את הרכבים ולא להשאיר חפצים יקרי ערך בתוך הרכב. להשתדל להשאיר רכבים במקומות מפוקחים, ואם ניתן, לנעול בשרשרת. לא להשאיר מפתחות בסוויץ'. רכבי שטח לחסום באמצעות רכבים אחרים.
"בתים - יש לנעול דלתות וחלונות. אם אפשר - להתקין מצלמות. מי שמחזיק נשק ברישיון מתבקש לשאת אותו עימו בעת יציאה מהבית. כמו כן, לא להשאיר סכומי כסף גדולים בבית.
"כמובן על כל אדם או רכב חשוד לעדכן ישירות את מוקד 100".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, רם בן ברק, אמר לנו השבוע: "ההזנחה בקו התפר היא מצב שאי אפשר להשלים איתו. המצב קטסטרופלי. אני אזמן דיון בפורום מנכ"לים, כדי להבין מה אפשר לעשות ולבנות תוכנית רב־שנתית לטיפול בנושא. אנחנו צריכים לתקן הזנחה רבת שנים ולהחזיר את הביטחון לתושבים.
"אני מצטער שלא עשיתי את הדברים לפני אישור התקציב, אבל מבטיח לדרוש מהממשלה תוכנית מאושרת תקציב. השינוי ידרוש לפחות חמש שנים ויכלול את השלמת הגדר, למרות ההתנגדות הפוליטית. נבנה גדר בטון - כל גדר אחרת היא חסרת משמעות, תמיד יפרצו אותה, חבל על הכסף. את נושא גבולות המדינה נקבע בעתיד, ואם יהיה צורך לפרק גדר, היא תפורק. בנוסף, אנחנו צריכים לחזק את המשטרה".
• • •
ש' (37), תושב כפר סבא, כתב לנו: "אני משרת מדי שנה במילואים ביחידת שריון במוצב מול טול כרם, ומעולם לא ראיתי מצב כזה. אני מזועזע.
"אנחנו מחזיקים כאן את הקו במשך שלושה שבועות. כבר מהרגע שהמח"ט בא ונתן לנו את הגדרת המשימה, נראה היה שעושים מאיתנו בדיחה. אמרו לנו, 'איפה שאתם נמצאים, שלא יעברו פלשתינים', אבל מימינך ומשמאלך עוברים חופשי, ואתה לא יכול לעשות כלום. זה כמו לשים אצבע בסכר שבור.
"בפרצות יש ממש אוטוסטרדה של שב"חים. כשמישהו עובר בגדר, התצפיתנית מחויבת להודיע על זה בקשר. הקשר נשמע כמו מלמול אחד ארוך, כי כל רגע עובר מישהו. אי אפשר להבין מילה ממה שהיא אומרת. ואם אנחנו עומדים עם הרכב הצבאי בשטח, אנחנו יוצרים פקק, והפלשתינים שחוצים מתחילים להתעצבן עלינו, 'מה אתה עוצר לי את הדרך באמצע הבוקר'.
"זה לא הצבא שאני מכיר, לא מהסדיר ולא מהמילואים. מה אנחנו עושים כאן בכלל? אין לנו שום הרתעה. מאכזב, מוריד את המוטיבציה של החיילים, שעוזבים עבודה ומשפחות. למה שהם יגיעו למילואים בפעם הבאה?
"זה ביזיון גדול למדינת ישראל, הרגשה של תבוסתנות, כי לא רוצים לעשות עם זה משהו. המג"ד אמר לנו: 'מה אתם חושבים, שראש הממשלה לא היה פה? שר הביטחון? כולם היו. הם מעדיפים לא לעשות שום דבר'.
"אז אם רוצים לתת להם לעבור - שיעשו את זה בצורה מסודרת, ויעבירו אותם עם בקרה. הצורה שבה זה מתנהל היא פשוט ביזיון. רכבים עוברים בלי בידוק ומבריחים מה שהם רוצים. קשה לתאר. אחר כך מתפלאים שיש נשק במגזר הערבי".
רועי סער, יו״ר הוועד המקומי בכפר סירקין שבמועצה האזורית דרום השרון, אמר לנו: "נאמר בכתבה שהפרצות בגדר משמשות 'גדר נושמת' לצורך ׳הורדת לחץ׳. לשב"כ זה נוח, אבל אנחנו, התושבים, חיים את היומיום - אובדן תחושת ביטחון, אובדן אמון במערכות האכיפה והמשפט. כשמתחילים לקבל תגובות כאלו מתושבים נורמטיביים - משלמי מיסים, משרתים במילואים, שילדיהם עושים שנות שירות ושירות קרבי, זה מדאיג״.
ליאורה אלחנטי, יו״ר הוועד במושב נווה ימין שבמועצת דרום השרון, מספרת כי "למרות פניות למשרד לביטחון הפנים, דחו אותנו על הסף לגבי מימון של גדר הביטחון במושב. המועצה נאלצה לממן מכיסה גדר חדשה, תאורת ביטחון ומצלמות, במקום להשתמש בכסף לצרכים אזרחיים שוטפים.
"עדיין לא הקצו לנו איש ביטחון מטעם מג"ב, למרות הבטחות חוזרות ונשנות. בינתיים הפריצות ממשיכות, ורק לאחרונה נגנבו מהמושב כלים חקלאיים, שאותרו אחר כך מעבר לקו הירוק. זה, נוסף על רכבים, אופניים חשמליים, כבשים, ועוד".
יונית לוי מהיישוב מתן כתבה לנו: "לא באנו לגור כאן כדי לחיות בחרדה יומיומית בגלל חוסר הגנה מטעם המדינה על אזרחיה. יש לפעול לגיוס ולתקצוב מחודש של כיתות הכוננות, שפוזרו מתישהו לפני כמה שנים. יש לדאוג שבכל יישוב יוגדר תקן של רבש"צ או קב"ט, לפי קריטריונים ברורים ואחידים. צריך להקים רשת תקשורת נפרדת ליישובי קו התפר, שבה הזרמת מידע שוטף לאורך היישובים צמודי הגדר.
"אנחנו דורשים שאחת לחודש או לרבעון תתקיים פגישה של כל גורמי הביטחון, שבה ינותחו מקרים שמתרחשים לאורך קו התפר ויוצגו הלקחים בפורום רבש"צים/קב"טים".
"מצב האין־גדר סמוך ליישובי קו התפר במועצה האזורית מטה יהודה הוא בלתי אפשרי", אומר ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה. ויזל דחף להקמת פורום של 15 ראשי מועצות של קו התפר, שמשלבים כוחות במאבק על ביטחון התושבים.
"המדינה מפקירה את ביטחון התושבים", הוא אומר. "מדי לילה חווים תושבים לאורך קו התפר פריצות לבתים, גניבות רכוש ותחושה של חוסר ביטחון. המצב שנוצר הוא המשך לחוסר משילות מוחלט בתחום הביטחון בישראל״.
• • •
לדברי יוחאי דמארי, ראש המועצה האזורית הר חברון, "מעברי הגבול הרשמיים הוקמו לפני 25 שנה ותוכננו לכמות קטנה של אוכלוסייה. התשתיות לא מצליחות להעביר את כמות האוכלוסייה שעוברת היום. זה כמו סיר לחץ. מצד אחד, הקבינט המדיני־ביטחוני החליט להגדיל את מספר העובדים מיהודה ושומרון בעשרה אחוזים - נכון להיום, כמעט 100 אלף פועלים - וזה הולך לגדול מדי שנה בעשרה אחוזים. אין שום התאמה של התשתיות, הכבישים, המעברים. נוצר כאוס אחד גדול.
"מעבר מיתר נבנה עבור 500 כלי רכב ו־3,000 פועלים, והיום עוברים בו 7,000 כלי רכב, 1,200 משאיות ויותר מ־12 אלף פועלים מדי יום. זה כאוס. אין חניה, אין תחבורה ציבורית מסודרת, אין כבישים מתאימים. כל שני וחמישי יש כאן תאונות דרכים.
"כשאין דין אין דיין, והרבה פועלים חוקיים מעדיפים לעבור בפרצות הסמוכות למעבר מיתר בצורה לא חוקית. נוסף עליהם, נכנסים גם אנשים למטרות לא חוקיות. צריך להשקיע כאן הרבה כסף כדי לסדר את המעברים".
נדב אברהמוב מהיישוב סוסיא כתב לנו: "בכל פעם שאנחנו נוסעים על הכביש ליד הפרצות בגדר ההפרדה, אנחנו מתמלאים בכעס ובגיחוך. באין מפריע עומדים עשרות רכבים של מסיעי שב"חים בצד אחד של הגדר, בצד השני השב"חים, ובאמצע הגדר הפרוצה, שדרכה הם עוברים.
"איך יכול להיות שמדינת ישראל מאפשרת לתופעה הזו להתקיים? מה הבעיה לעצור את זה? למה לא נותנים דו"חות למסיעי השב"חים, שמחנים את הרכבים בשוליים ומסכנים את התנועה? מחכים לתאונת דרכים? לפיגוע, חלילה? אי אפשר להבין את אוזלת היד מול ההפקרות המתמשכת הזאת".
shishabat@israelhayom.co.il
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו