"מה שנראה כאן הוא פיצוץ 'עדין', יש גם הרבה יותר גדולים" | צילום: אורן כהן

עולים למצדה: הצצה נדירה ליחידת העילית של שב"ס - שמפקדה ישיא משואה

הם משתלשלים מחבלים ופורצים דרך סורגים, מנהלים במהירות ובדיוק אירועי חילוץ בני ערובה, פושטים על תאים של אסירים מסוכנים ומבצעים מעצרי מבוקשים • גם ב־7 באוקטובר לחמו בגבורה כדי להציל חיים ולהדוף את מחבלי חמאס • רגע לפני שמפקדם, סגן־גונדר ד', ישיא משואה ביום העצמאות, הוא והצלם אורן כהן, שמלווה את הלוחמים בשנה האחרונה, מעניקים הצצה נדירה לפעילות המבצעית ולאימוני מצדה - יחידת העילית של שירות בתי הסוהר

בספטמבר האחרון ציינה מצדה, יחידת העילית של שירות בתי הסוהר, 20 שנה להקמתה. כעת, לאחר שלוחמיה לקחו חלק נרחב בקרבות 7 באוקטובר, נבחר מפקדם, סגן־גונדר ד', להשיא משואה ביום העצמאות.

רגע לפני, ד' וצלם "ישראל היום" אורן כהן, שמלווה את הלוחמים בשנה האחרונה באופן צמוד, מספקים הצצה נדירה לפעילותה של אחת מהיחידות הייחודיות והמסקרנות בישראל.

הצצה נדירה לפעילות יחידת מצדה - יחידת העילית של שירות בתי הסוהר // צילום: אורן כהן

"אני משרת במצדה 11 שנים, בשלוש האחרונות כמפקד", מספר ד' (47), נשוי ואב לחמישה ששירת בעברו גם כמסתערב. "אנחנו מוגדרים כיחידה מטכ"לית שמטרתה חילוץ בני ערובה במתארי כליאה. הייעוד השני שלנו הוא טיפול במתארי קיצון - למשל, הפרות סדר בהיקפים גדולים. נוסף על כך, כחלק מהמלחמה בפשיעה המאורגנת ובטרור, היחידה מבצעת זה 20 שנה גם מעצרים בגזרת איו"ש.

"אנחנו יחידה קטנה שמצליחה לשמור על המשפחתיות שלה. המשפט 'נלחמים כתף אל כתף' מקבל אצלנו משמעות מיוחדת, כי כשנכנסים שישה או שמונה לוחמים לתא קטן של שמונה אסירים, עם מיטות וריהוט, אתה מרגיש את החבר שלך בגוף.

"לוחם שמגיע אלינו מרגיש ויודע שהוא נמצא ברמה המקצועית הכי גבוהה בארגון כך ששימור האנשים, בשילוב מעטפת והכשרות כמובן, הוא לאורך זמן, ונוצר מצב שבו היחידה מתבגרת יחד. הוותק הממוצע אצלנו הוא עשר שנים. אנחנו צריכים אנשים בוגרים עם שילוב של ניסיון, יכולת מחשבה וניתוח מהירים, דיוק ושיקול דעת. מאז כניסת מ"מ נציב בתי הסוהר גונדר קובי יעקובי לתפקידו, אנחנו מרגישים העצמה ארגונית בכלל ואצלנו ביחידה בפרט. אנו זוכים לרוח גבית גדולה, שמתבטאת בהרחבת הפעילות שלנו ובהוספת תקנים ליחידה".

"המשפט 'נלחמים כתף אל כתף' מקבל אצלנו משמעות מיוחדת". סגן-גונדר ד', מפקד מצדה,

7 באוקטובר, רצה הגורל, הוא גם יום הולדתו של ד'. "מה שדרך אותי באותו הבוקר היה לראות טנדר של מחבלים בשדרות. חצי יום, מה שעבר לי בראש היה להגיע לטנדר הזה. כשחיבקתי את הילדים והאישה לפני שיצאתי מהבית ממש נפרדתי מהם, ואני לא יודע להסביר את זה, כי אני עושה פעילות בשגרה, יורים עלי ועוד, אבל באותו הבוקר נפרדתי מהמשפחה כאילו אני רואה אותם בפעם האחרונה. בדיעבד, כשדיברתי עם היסטוריון של צה"ל, הוא אמר לי שאני לא המפקד היחיד שהרגיש ככה.

"מבחינת היחידה, מהר מאוד הבנו שצריך להקפיץ את כולם מהבתים. הכנתי את הלוחמים להקפצה ואכן קיבלתי אישור להקפיץ אותם לדרום. נסענו במהירות לכיוון שדרות ועוטף עזה. אני הייתי עם שמונה לוחמים בקרבות בתחנת המשטרה בשדרות ובקיבוץ עלומים, וצוותים אחרים של היחידה השתתפו בכל הגזרות, למשל בקיבוץ רעים ובמסיבת נובה. הצלנו פצועים רבים, לחמנו וחיסלנו מחבלים ולקחנו חלק פעיל מאוד באותה שבת שחורה".

מבט מלמעלה

"אחד מהמקצועות הייעודיים הוא נושא הלחימה מלמעלה, למשל בסנפלינג", צילום: אורן כהן

"יחידת השתלטות בנויה ממקצועות ייעודיים", מסביר מפקד מצדה, סגן־גונדר ד'. "המקצועות הללו נועדו כדי לתת מענה ללחימה במתארים רבים. אחד מהמקצועות הייעודיים הוא נושא הלחימה מלמעלה, למשל בסנפלינג. היכולת להגיע מלמעלה מעניקה לנו יתרון".

זמן אוויר

"אין הרבה יחידות שמוסמכות לבצע גלישה כזו ממסוק, אבל אנחנו מבצעים אותה כחלק משיתוף הפעולה עם צה"ל וחיל האוויר בשגרה ובחירום", צילום: אורן כהן

"אין הרבה יחידות שמוסמכות לבצע גלישה כזו ממסוק, אבל אנחנו מבצעים אותה כחלק משיתוף הפעולה עם צה"ל וחיל האוויר בשגרה ובחירום. כמו כן, אנחנו משתפים פעולה עם חיל הים כשצריך. למשל, באירוע המרמרה שבו השתתפנו".

להביט לנוחבות בעיניים

"פריצה לתא שבו מחבלי נוחבה שלקחו חלק ב־7 באוקטובר"., צילום: אורן כהן

"הפעילויות השוטפות של היחידה בתוך מתקני הכליאה נגזרות ממדיניות נחושה של הפעלתנו מול הפשיעה הפלילית ומול מחבלי ארגוני הטרור שנמצאים בכלא. כאן, למשל, נראית פריצה לתא שבו מחבלי נוחבה שלקחו חלק ב־7 באוקטובר".

"הפעילויות השוטפות של היחידה בתוך מתקני הכליאה נגזרות ממדיניות נחושה של הפעלתנו מול הפשיעה הפלילית ומול מחבלי ארגוני הטרור שנמצאים בכלא", צילום: אורן כהן

מאחורי הסורגים

"הסורג הזה הוא מכשול שאנחנו חייבים לדעת לחיות איתו - ואותו", צילום: אורן כהן

"הלוחמים שלנו מיומנים בלחימה דרך סורג. מדובר במתאר מורכב, והסורג הזה הוא מכשול שאנחנו חייבים לדעת לחיות איתו - ואותו. אנחנו יחידה המתמחה במתארי כליאה, בדגש על סורגים, מבנים כבדים ועוד, וזה עולם ומלואו".

אש עליכם

"מה שנראה כאן הוא פיצוץ 'עדין', יש גם הרבה יותר גדולים", צילום: אורן כהן

"אחד מהמקצועות הייעודיים שהיחידה בונה ומכשירה הוא מקצוע הפריצה, על כל יכולותיו והאתגרים שהוא מספק. הפורצים שלנו משתמשים באמצעים שונים ובחומרי נפץ, שמאפשרים לנו לשמור על יתרון יחסי. מה שנראה כאן הוא פיצוץ 'עדין', יש גם הרבה יותר גדולים".

הקש בגג

"אנחנו יכולים להגיע מהגג, מהחלון או מכל מקום שאנחנו רוצים", צילום: אורן כהן

"אנחנו פועלים בסביבות ובמתארים שמוכרים לנו לחלוטין, כך שהשליטה שלנו בשטח היא יתרון ענק עבורנו. אנחנו יכולים להגיע מהגג, מהחלון או מכל מקום שאנחנו רוצים".

לוחמים על ארבע

"כל כלבן הוא חלק אורגני מהכוח הלוחם", צילום: אורן כהן

"בין כל הקנים שבתמונה, אפשר לראות גם לוחם שאליו צמוד כלב. יש לנו כלבי תקיפה וכלבנים שעוברים הכשרה בצה"ל, ואז מוכשרים גם אצלנו ביחידה ועוברים מסלול ייחודי לנו. כל כלבן הוא חלק אורגני מהכוח הלוחם".

נייחים וניידים

"לחימה במתארים צפופים שמחייבת מגע זה עם זה ויש בה הרבה ערבות הדדית", צילום: אורן כהן

"יחידת מצדה אחראית על לחימה במתקני כליאה נייחים וגם ניידים, כמו המתקן הזה, שהוא למעשה אוטובוס של שירות בתי הסוהר. התמונה הזו מראה היטב את הפעילות כתף אל כתף, עם לחימה
במתארים צפופים שמחייבת מגע זה עם זה ויש בה הרבה ערבות הדדית".

פקודת מעצר

"הלוחמים שלנו מיומנים בעבודה גם מחוץ לכלא", צילום: אורן כהן

"מאז הקמתה עוסקת מצדה בשיתוף צה"ל גם במעצרי מבוקשים בגזרת יהודה ושומרון, וכאן אנחנו בדרכנו הלילית לבצע אחד מהם. הלוחמים שלנו מיומנים בעבודה גם מחוץ לכלא".

נקודת ציון

"יודעים לעבוד בכל מתאר, יום ולילה, ולעבור במהירות וביעילות ממתאר למתאר", צילום: אורן כהן

"אנחנו מיומנים גם בלחימה חשוכה, למשל כאשר נופל החשמל לפתע. אנחנו יודעים לעבוד בכל מתאר, יום ולילה, ולעבור במהירות וביעילות ממתאר למתאר".

נותנים מענה

"מצדה היא יחידה שהוקמה כדי לתת מענה למקרי קיצון שהתרחשו בתוך מתקני כליאה, שכן עד 2003 בשב"ס הסתמכו על יחידות חיצוניות", צילום: אורן כהן

"מצדה היא יחידה שהוקמה כדי לתת מענה למקרי קיצון שהתרחשו בתוך מתקני כליאה, שכן עד 2003 בשב"ס הסתמכו על יחידות חיצוניות. כעת, אנחנו מי שמטפלים בכל האירועים הללו".

נקודת פריצה

"הפורצים הם אלה שפותחים את דרכנו להגיע עד לאויב", צילום: אורן כהן

"פורצי היחידה מתמחים באובייקטים מורכבים, ורמת המיגון שלהם גבוהה מאוד. יכולת ההתמודדות עם אובייקטים כאלה שמורה רק ליחידת מצדה, והפורצים הם אלה שפותחים את דרכנו להגיע עד לאויב".

חמוש במצלמה

הצלם אורן כהן: "מצדה היא יחידה קטנה עם לב ענק", צילום: אורן כהן

"כמו בסיפור מצדה, מדובר ביחידה של חומות, שמירה והגנה", מספר הצלם אורן כהן, שנראה כאן במרכז התמונה חמוש במצלמה ומתעד את הלוחמים צמוד, כתף אל כתף. "לאחר תקופה ארוכה זכיתי להכיר משפחה של לוחמים אמיצים, מאוחדים ומקצועיים. יחידה קטנה עם לב ענק. זאת ההזדמנות להביע את תודתי העמוקה לכל הלוחמים ולמפקד היחידה ד' על העבודה המשותפת, לילות כימים, למען ביטחון מדינת ישראל. אני גאה בכם, ואין ראויים מכם להשיא משואה ביום העצמאות, המשיכו בעשייה הברוכה".

ביקור השר

כחלק מהרפורמה שהוביל המשרד בשירות בתי הסוהר מאז כניסתו לתפקיד, ועם מינויו של מ"מ נציב בתי הסוהר גונדר קובי יעקובי, נוספו תקציבים משמעותיים ותקנים רבים ליחידת מצדה, חוד החנית של שב"ס, צילום: אורן כהן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ביקר השבוע באימון שערכו לוחמי מצדה - יחידת העילית של שירות בתי הסוהר. כחלק מהרפורמה שהוביל המשרד בשירות בתי הסוהר מאז כניסתו לתפקיד, ועם מינויו של מ"מ נציב בתי הסוהר גונדר קובי יעקובי, נוספו תקציבים משמעותיים ותקנים רבים ליחידת מצדה, חוד החנית של שב"ס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר