נוסטלגיה בלב ים: כשהסירה "ישראלה" יצאה להקיף את הגלובוס

השבוע לפני 70 שנה נמל תל אביב המה אדם, כששישה מלחים צעירים יצאו ל"מסע ימי מסביב לעולם" על סירת מפרש קטנה • התכנון המקורי היה לבצע לשוט בימים במשך שנה וחצי - מה קרה בפועל?

צוות "ישראלה" עם מלחים ישראלים באיטליה, 1953. צילום: על פי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

התרגשות רבה נרשמה בנמל תל אביב ב־15 ביולי 1953, כשהמונים הגיעו לצפות בהכנות האחרונות של שישה צעירים סביב סירת מפרש קטנה, שהיתה אמורה לצאת באותו ערב למסע ימי מסביב לעולם.

מפקד הסירה היה מקס גלאזנר, יליד גרמניה בן 26 מחיפה, שנחשב למבוגר שבחבורה. הוא היה הנשוי היחיד, ואב לילד. יתר חברי הצוות היו בשנות ה־20 המוקדמות יותר לחייהם.

האימונים למסע החלו שנתיים קודם, אחרי שהשישה קיבלו את הסירה כמתנה מעולה שהגיע מאנגליה, שם היא שימשה לו יאכטה פרטית. הסירה שקלה כשבע טונות, אורכה היה עשרה מטרים ורוחבה כשלושה. נוסף על המפרש, נכלל גם מנוע דיזל שהפיק 15 כוחות סוס, כגיבוי, והוא יכול היה להניע את הסירה במהירות של 11 ק"מ בשעה.

המסע חובק הגלובוס הצית את דמיונם של צעירים רבים בישראל. השבועון "העולם הזה" קיבל בתמורה לתשלום של 700 דולר את הבלעדיות לפרסום רשמי המסע, שהועברו לארץ באלחוט ונקלטו על ידי אלחוטן מקצועי שהתנדב למשימה.

במסיבת עיתונאים מאולתרת שנערכה בנמל, לפני היציאה לדרך, חשף מפקד הסירה כי שמה יהיה "ישראלה". הוא הוסיף ש"המסלול המתוכנן יהיה לאורך חופי הים התיכון, משם לדרום אפריקה, והלאה לדרום אמריקה. ייקח לנו שנה וחצי של הפלגה עד שנשוב הביתה".

בסופו של דבר, חזרה "ישראלה" לארץ אחרי שישה חודשים. "הספיק לנו", ענו הספנים הצעירים לשאלות העיתונאים הרבים, שהמתינו להם בשובם בנמל תל אביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר