שישה בעקבות אחד: מאבק רותח על ראשות עיריית בית שאן

בית שאן. עיר עם 19 אלף תושבים שמתנהגת כמו בניין משותף בפריפריה | צילום: גיל אליהו / ג'יני

שישה מועמדים ינסו לכבוש את כיסאו של ז'קי לוי, איש הליכוד וראש העיר הנצחי של בית שאן, שאחרי 15 שנה בתפקיד עדיין מבטיח להפוך אותה לעיר מרכזית בישראל • ביניהם גם ראש העיר לשעבר, ושחקן הכדורגל המיתולוגי לשעבר, איתן טייב ולראשונה - גם אישה, אושרת בראל • לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר, אייל לוי ביקר בעיר שבה כולם מכירים את כולם, חייבים לכולם וקרובים של כולם - וכולם לא מבינים למה תנופת הפיתוח מדלגת מעליהם שוב ושוב כבר שנים, בדרכה לעפולה

בחזונו של ראש עיריית בית שאן, ז'קי לוי, בתוך כמה שנים העיר שלו תהפוך לאחת המרכזיות במדינה. אם רק תעברו ליד שולחן השרטוט שלו תמצאו, למשל, שהרכבת תעצור בתחנה המקומית בדרכה למדינות המפרץ, האמפיתיאטרון בגן הלאומי יעבור בגודלו את זה של קיסריה, נחל האסי יזרום ברחובות ממש כפי שהסן עובר לא הרחק ממגדל אייפל, שלא לדבר על בריכת שחייה עירונית ועל היכל תרבות לתפארת. אמור מעתה: בית שאן תהיה פנינה תיירותית של ממש.

"כאן נולדתי, כאן אני מגדל את ילדיי, ובעת הזו אין מישהו שיכול להחליף אותי בראשות העיר", לוי משוכנע. "זה נשמע שחצני, אבל העובדות מדברות בעד עצמן. היו כמה שנים שבהן הוחלפתי, ועד היום אני מתקן את הטעויות שנעשו ומשלם את מחירן הכבד. כשהייתי סגן שר, תשאל את ראש הממשלה, הוא הציע לי תפקיד שר, ואמרתי לו שאני חוזר לבית שאן. מקומי היה מובטח, אני שם דבר בליכוד, וחזרתי מבחירה, למרות שמשפחתי התנגדה. חזרתי כי אני מאמין שבתקופה הזו אעשה את המהפך שהעיר זקוקה לו ואשאיר פה חותם לתקופה ארוכה. בית שאן תהיה במקום אחר, תזכור את השיחה".

גן עדן במוקד המריבה: נחל האסי ממבט הרחפן // צילום: גיל קרמר

יש רק עניין פרוצדורלי פעוט שמפריד בין לוי להגשמת חזונו - ב־31 באוקטובר יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, ונכון לעכשיו רצים מולו שישה מועמדים, מספר שעוד עשוי לגדול, ובהם רפי בן שטרית, שניצח אותו ב־2013 והפסיד לו חמש שנים מאוחר יותר.

"ריבוי מתמודדים אומר שרבים חושבים שהם מתאימים לתפקיד ולא שבעי רצון מראש העיר הנוכחי", מסביר בן שטרית. "כשהתמודדתי מולו ב־2013, הייתי מתמודד יחיד. וב־2018 כשהתמודדתי הוא התמודד לבד מולי. כעת יש שבעה או שמונה מועמדים, כבר הפסקתי לספור. בכל בוקר אני מתעורר למועמד חדש. אנשים רוצים לראות שינוי, ואני מתכונן לקרב חיי. להיות או לחדול. או שהעיר הופכת להיות מודרנית ומתקדמת, או שהיא ממשיכה לדשדש במי אפסיים".

לוי בגן הלאומי בבית שאן. מבטיח שהמקום יהיה פתוח גם בלילות ויביא מיליון מבקרים בשנה, צילום: גיל אליהו / ג'יני

לוי (62), בנו של שר החוץ המיתולוגי דוד לוי ואחיה של אורלי לוי־אבקסיס, לא מתרגש, לפחות כלפי חוץ. "אני הכי רגוע בעולם", הוא מחייך בלשכתו. "טוב שיש הרבה מועמדים, זה רק מראה שבית שאן נמצאת במקום אחר. לפני כן אף אחד לא רצה להתמודד. אם הבאתי אותה למצב כזה, אני גאה. אני גם רוצה הרבה מתמודדים שלא יגידו: 'היית רק אתה, לא היתה ברירה'. אני רוצה שתהיה ברירה. שיבואו אנשים ויציגו מה שהם מסוגלים. חלק מהם גידלתי והם החליטו להתמודד. את כולם קידמתי, כשאף אחד לא קידם אותי. זה ההבדל".

אתה מרגיש שזו תקיעת סכין?

"אתה מכיר מצב בפוליטיקה הישראלית שהכל הולך חלק, כולם מחזירים לך טובה? איך אמר פעם מישהו: 'בפוליטיקה אין אתיקה'. אז להפסיק לקדם אנשים כי מחר הם עלולים לבגוד? חכה לתוצאות ותרים לי טלפון אם צדקתי".

"אנחנו קודם כל משפחה"

בית שאן היא עיר שחיים בה יותר מ־19 אלף תושבים, אך מתנהגת כמו בניין משותף בפריפריה; כולם מכירים את כולם, אם מקשרי משפחה, חברים מהשכונה, מבית הכנסת, או ההיא שלמדה עם אחותך. אז ככה איתן טייב, שרץ לתפקיד הבכיר, היה בעברו קפטן הפועל בית שאן ונחשב במשך שנים לאחד ממקורביו של לוי. ובטח כשאחיו שוקי היה יד ימינו של ראש העיר.

כשרפי בן שטרית נבחר לתפקיד רם המעלה ב־2013 הוא מינה את איתן טייב למאמן קבוצת הכדורגל המקומית. אמנם הצהיר שלא מדובר בצעד פוליטי, אבל מבחינת ז'קי לוי זו היתה עריקה לשורות האויב. הקשר עם איתן נותק, וגם שוקי עזב אותו והיום משמש עוזרו של חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, שאיך לא - הוא בן דודתו של ז'קי לוי.

"אין ב־30 השנים האחרונות ראש עיר שהותיר חותם בבית שאן, אין איזו מזרקה מיוחדת. מזל שאת ה'דרים' (מכון כושר, א"ל) לקח יזם ועשה ממנו משהו", טייב אמר בשידור שעלה בעמוד הפייסבוק שלו. "אין משהו שאתה יכול להגיד שהעירייה עשתה טוב לעיר, אז נוכיח לכולם שאנחנו כן נעשה דברים טובים ונרים את העיר".

את לוי המילים האלה לא מפחידות. "חיים ביבס הוא כמו אח", אמר על החיבור שנרקם. "אנחנו קודם כל משפחה ומשתפים פעולה. זו גאווה ששוקי עובד אצלו, אחרי שהיה איתי במשך שנים. אם הוא לקח אותו, זה סימן טוב. תבין, חלק מאלה שרצים נגדי, אני אשמח שבעתיד הם יהיו חברי מועצה. אני לא שומר טינה".

איתן טייב נמצא ביניהם?

"אני לא נכנס לשמות, רואה איפה הבעיה שלך? אני מדבר על אנשים איכותיים שאשמח שיהיו חברי מועצה".

השרוכים של איתן טייב

ואיתן טייב (52) כבר חזק בקמפיין. מחוץ לבית שאן שחקן העבר נחשב במשך שנים לשנוי במחלוקת, זכר לחלקו ב"משחק השרוכים" המפורסם שהתקיים במאי 1998, אז הפועל בית שאן לא ממש התאמצה במשחקה מול בית"ר ירושלים, שניצחה אותה וזכתה באליפות על חשבון הפועל ת"א.

טייב, אגב, היה מי שקשר את שרוכיו במהלך המשחק ועל שמו קרויה הפרשה. אוהדי הפועל ת"א הוציאו בזמנו אלבום שירים "חברים שרים טייב". ואיך נאמר? השורה "אז בוא נחנוק את איתן טייב ונקבור אותו מהר שלא יקרה דבר כזה יותר" היא לא השורה הכי אלימה שתמצאו בו.

בבית שאן, לעומת זאת, טייב היה ונשאר מותג, ויצא לדרך עם כיפה שחורה לראשו וברכות מרבנים. העיר כבר מרושתת בשלטי תמיכה בו, התלויים על מרפסות הבתים. יש כאלה שחושבים שהוא התחיל מוקדם מדי את המרוץ ולכן מאבד מעט גובה, כמו בכמה סקרים שהופיעו לאחרונה. טייב - חזק ברשתות החברתיות - אמר בשידוריו לתושבים: "אתמול התפרסם סקר ואמרתי לכל חבריי לא להשתתף בחגיגה, כי בסקר משתתפים קרוב ל־400 איש שהם לא מקומיים", הזהיר.

שלט חוצות של המועמד איתן טייב. היה במשך שנים מקורב של לוי, ואחיו, שוקי, היה יד ימינו, צילום: גיל אליהו / ג'יני

"אנשים מנסים לגנוב דעת, אז אל תתייחסו למה שנאמר שם. רק בתוך העיר יש לנו קרוב ל־200 שלטים, אז תכפילו 200 שלטים בשניים ותבינו מה המעמד שלנו. אנחנו ממשיכים קדימה, ותזכרו דבר אחד - הסקר האמיתי הוא ביום הבוחר. מנסים פה להריץ איזה מועמד, לייצר מצב כדי לערער אותי, אז אין סיכוי בעולם. מי שמכיר אותי יודע שהשם שלי 'איתן' - ואיתן זה 'חזק', הולך עד הניצחון. אל תתייחסו לסקרים השטותיים האלה".

טייב התייחס, בין היתר, לסקרים שבהם נראה כי למתמודד נועם ג'ומעה יש סיכוי טוב לתת פייט לז'קי לוי. נועם הוא הצדיק המקומי, ולא בכדי. לא מזמן ביקר בבית שאן חיים אתגר, מכתיר הצדיקים הרשמי, וזיכה אותו בתואר המחייב. ג'ומעה עובד מאז השתחרר מהצבא בחנות המחשבים "יואל מחשבים", שהקים אביו, אבל אותו מכירים בבית שאן כאיש של התנדבות וגמילות חסדים. ז'קי לוי בעצמו העניק לנועם את תואר יקיר העיר וחיזק את מעמדו בקהילה.

המועמד איתן טייב לתושבים: "זכרו דבר אחד - הסקר האמיתי הוא ביום הבוחר. מנסים פה להריץ איזה מועמד, לייצר מצב כדי לערער אותי. אין סיכוי בעולם. השם שלי 'איתן', ואיתן זה 'חזק', הולך עד הניצחון. אל תתייחסו לסקרים השטותיים"


"בית שאן מפרגנת, והיום מפרגנים לנועם ג'ומעה", כתב ראש העיר בעמוד הפייסבוק. "איש מחשבים, אבל קודם כל יזם חברתי וקהילתי. נועם הוא בולדוזר של התנדבות כבר שנים, והיכן שיש פעילות חברתית - תראו אותו", הוא הוסיף. "נועם הוא סמל לבית שאן היפה, מסבירת הפנים והמתנדבת".

מי שמריץ את נועם הוא אביו, יואל, מחנות המחשבים המשפחתית, ומי שסייע בעבר לא מעט לז'קי לוי. ככה זה כשכולם מכירים את כולם. "ראש העיר הוא ידיד טוב, אבל לכל אחד יש את היום שבו יצטרך לתת לצעירים להתקדם כדי להריץ את העיר קדימה, כמו שבבאר שבע עושה זאת רוביק דנילוביץ', או טל אוחנה בירוחם", מסביר האב.

"בהתחלה התנגדתי שנועם ייכנס לפוליטיקה. אמרתי לו, 'מה שאתה עושה כעת זה הדבר הטוב ביותר לתושבי העיר', אבל היה עליו לחץ גדול מחברים ומכרים, שראו אותו כאחד ממובילי העיר. הוא התלבט, ובסוף שכנע אותי כשאמר 'אני אשנה את הפוליטיקה'. מאז אני אחריו באש ובמים. נכנסים אלי לעסק אנשים שאף פעם לא דיברתי איתם ומבקשים שלא יישבר וילך עד הסוף. הם רואים בו מושיע".

לנהל עיר זה לא משחק ילדים.

"אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל הייתי מגדיר את הבן שלי 'הפנים היפות של בית שאן'. ראית את 'יצאת צדיק'? בחור צנוע, עניו. אילו היה יודע שיש תוכנית, הוא לא היה מגיע. היום הוא מוכן להראות לילדים בבית שאן 'חבר'ה, גם אתם יכולים לשאוף ולהצליח'. היתרון של הבן שלי שהוא חושב מחוץ לקופסה. הוא בן 43, אבל מה שאנשים לא עשו ב־100 שנים הוא הספיק לעשות בשנים האלה".

את המועמד נועם ג'ומעה מ"יצאת צדיק" מריץ אביו, יואל מחנות המחשבים המשפחתית. "בהתחלה התנגדתי שנועם ייכנס לפוליטיקה. הוא התלבט ובסוף שכנע אותי כשאמר: 'אני אשנה את הפוליטיקה'. מאז אני אחריו באש ובמים. אנשים רואים בו מושיע"


ויש גם אישה מתמודדת

וכן, בין המתמודדים יש גם אישה - אושרת בראל. נשואה ואם לשלושה, בעלת תואר שני במינהל עסקים וכיום עמיתה בתוכנית מנדל למנהיגות. אביה, אהוד אביטן, נהרג בנובמבר 2002 בפיגוע שהיה בסניף הליכוד בבית שאן, ובו נפצע גם ז'קי לוי.

"קיבלתי הצעות כמעט מכל המועמדים להתחבר אליהם, ומיותר לציין שסירבתי", אושרת מעדכנת. "יש פה הזדמנות להיות האישה הראשונה שמתמודדת, נהיית ראש עיר ופותחת פתח לנשות בית שאן לחלום הכי רחוק במציאות שמנסים לצייר כבלתי אפשרית. עשיתי סיבוב של שלושה חודשים בארץ. נפגשתי עם יועץ פוליטי שעשה לי כאב בטן ואמרתי שאני לא צריכה מישהו שיכיר לי מה שקרא או למד, אני צריכה לשמוע נשים ששילמו מחיר במעבר לעולם הפוליטיקה. צריכה להבין אם אני בנויה לכך. פגשתי את טל אוחנה בירוחם ואת עליזה בלוך בבית שמש. עשיתי קורס של ראשי רשויות. למדתי מה שאני צריכה לדעת ברמת הקמפיין. יש לי ביטחון, ארגז הכלים שלי מוכן, ואני תלמידה טובה שלומדת תוך כדי תנועה".

למה את צריכה את זה?

"בגלל הרצון להעביר את בית שאן מעיירה לעיר. העובדה שהיא מוגדרת כעיר כבר 20 שנה לא הופכת אותה לכזו. הגיע הזמן למצות את הפוטנציאל. יש פה הון אנושי, משאבי טבע. צריך להוציא את בית שאן מהתקיעות, ויש בה הכל חוץ ממנהיגות. אז להישאר עם אותה הנהגה ולצפות לתוצאות אחרות? אני מנסה למצוא את המילים כדי לא ליפול בלשוני".

המועמדת אושרת בראל: "העובדה שבית שאן מוגדרת כעיר כבר 20 שנה לא הופכת אותה לכזאת. יש פה הון אנושי ומשאבי טבע. צריך להוציא את בית שאן מהתקיעות. יש בה הכל חוץ ממנהיגות. אני מנסה למצוא את המילים כדי לא ליפול בלשוני"


רוב האוכלוסייה בעיר מסורתית, ובמסגרת המאבק היה מי שהפיץ על בראל שהיא משתייכת לזרם הרפורמי. הרב הראשי של העיר, יוסף יצחק לסרי, מיהר להוציא הבהרה שפורסמה גם בתקשורת המקומית: "לצערנו הרב, נפוצה שמועה על אחת המועמדות, תושבת בית שאן, אושרת בראל, שהיא חס וחלילה רפורמית! דברים אלה הם הוצאת שם רע ואין בהם שום אמת!". הרב גם מיהר להדגיש: "הבהרה זו אין בה עמדה או בחירה במי להצביע".

השוק בבית שאן. "עדיף סוס מנצח מחמורים שמשתרכים אחריו", צילום: גיל אליהו / ג'יני

ז'קי מכיר היטב את אושרת ואת נועם וגם את יתר השאפתנים שמנסים לנשלו. "איך הם רוצים להיות ראשי עיר כשאפילו את המינימום הם לא יודעים? הייתי מכבד את המועמדים אם היו צוברים ניסיון. תיכנסו להיות חברי מועצה, תוכיחו שאתם יכולים להתמודד עם החלטות. אני אומר לך שאת חלק מהם גידלתי. אין קיצורי דרך".

מתמודד נגדך גם ראש העיר לשעבר, רפי בן שטרית. גם הוא חסר ניסיון?

"בשונה מאחרים, אני לא יכול להגיד שהוא לא צבר ניסיון, רק שאני חושב שאני קצת יותר טוב כי אני יודע מה אני שווה. אני גם לעולם לא התכחשתי להפסד ולקחתי אותו כבית ספר לחיים. בפוליטיקה מי שנכנס צריך לדעת שכמו שהוא ירוויח - הוא צריך לדעת להפסיד. פוליטיקה היא לא תעודת ביטוח".

כשנתניהו הבטיח מנהרה

במקרה של ז'קי זה לא כל כך נכון. בית שאן היא עיר ליכוד מובהקת. בבחירות האחרונות לכנסת זכתה מפלגת השלטון ב־47.9% מקולות הבוחרים, 4,984 פתקי מחל מול 336 שהעדיפו את בני גנץ או 326 שהלכו עם יאיר לפיד ומפלגת יש עתיד. ש"ס היתה המפלגה השנייה בגודלה, עם 2,601 קולות.

ב־2013 מספרים שז'קי לוי הפסיד לבן שטרית לא מעט מכיוון שנרדם בשמירה. הסקרים ניבאו לו ניצחון - ובסוף הפסיד את הכיסא בגלל הפרש של 97 קולות.

לפני חמש שנים כבר לא נתן לאף אחד לערער על עליונותו ועל קשריו. לפני הבחירות הגיעה לעיר שיירה ארוכה של בכירי המפלגה, ושלושה שבועות לפני שעת השי"ן הגיע רה"מ בנימין נתניהו לאולמי "אצולת העמק", ובעודו עומד ליד המועמד הבהיר לאולם הגדוש: "אני הולך לעשות שינוי קטן ברכבת. כרגע צריך לנסוע לחיפה, נכון? עולים למעלה, אחרי זה צריך להחליף, אתם מכירים את זה. אנחנו הולכים לבנות מנהרה. נקצר את כל הכיוון הזה. כמו בוואדי מילק. פשוט חותכים, לא צריך את כל הסיבוב. ישר לתל אביב, ישר לירושלים. יש רק תנאי אחד קטן־קטן - ז'קי לוי ראש העיר. ז'קי לוי ראש העיר. זה הכל".

מאוחר יותר יצאה הבהרה שראש הממשלה קצת התבדח, אבל זה לא שינה את העובדה שאת הבחירות לוי לקח בהליכה. "אחת הסיבות שבגללן הפסדתי זו אותה רכבת של שרי הליכוד שהגיעה לעיר, כולל רה"מ נתניהו, שממש התחנן לתושבים 'תצביעו לז'קי כדי שאבנה לכם רכבת לתל אביב'", מספר בן שטרית. "מההבטחות נשארו אבק, אוויר חם וחמסין. ז'קי אמר 'הממשלה מאחוריי. רק אבחר - ובית שאן תהיה שווייץ של המזרח התיכון' ומה קרה? אפס אחד גדול. העיר נמצאת במצב הקשה בתולדותיה".

אבל זו עדיין עיר של מפלגת שלטון.

בן שטרית: "דנילוביץ' בבאר שבע לא נחשד כליכודניק, וגם סימון אלפסי ביקנעם - ודווקא הם הצליחו למנף את עירם ולהעיף אותה גבוה. עובדה שראש עיר, ביביסט מוצהר, לא מצליח לקדם את בית שאן. הבטחות של רכבות וחלליות ומנחתי מסוקים כל אחד יכול למכור. את ממשלת הליכוד בית שאן לא מעניינת, כי היא אלקטורט מובטח. עיר ימנית, שמרנית, מסורתית, דתית. 95%-90% יצביעו לביבי ולשותפיו, אז למה להשקיע?"

המועמד רפי בן שטרית: "אחת הסיבות שבגללן הפסדתי ב־2018 היתה רכבת של שרי ליכוד, כולל רה"מ נתניהו, שהגיע לכאן והתחנן לתושבים 'תצביעו לז'קי כדי שאבנה לכם רכבת לתל אביב'. מכל ההבטחות נשארו אוויר חם וחמסין. אפס אחד גדול"


לוי, כצפוי, דוחה את הדברים. "ראש עיריית עפולה אמר משפט יפה כשנשאל אם הרכבת תגיע לעירו. הוא אמר: 'אם ז'קי לוי יהיה ראש עיריית בית שאן, היא תגיע לעפולה, כי היא תגיע אליו'. הבאתי את הרכבת לעיר עם רה"מ נתניהו וישראל כ"ץ. כשרצו להפסיק את הפרויקט נלחמתי, ובפגישה שהיתה בכנסת, כשראש אגף התקציבים אמר 'רכבת לבית שאן היא לא כלכלית', עניתי: 'לא כלכלי להחזיק פריפריה. תעשו פינוי־בינוי'. יודע למה הרכבת לא הגיעה לטבריה? תקרא לזה מה שאתה רוצה, אבל זו היכולת שלי לחבר את כל הגורמים".

אבל לתל אביב הרכבת שיוצאת מבית שאן כנראה לא תגיע.

"אני ראש עיריית בית שאן, אני לא מתעסק בכל הארץ".

אבל הקשרים עם המפלגה עוזרים?

"היתרון שלי נחלק לשניים - ניסיון עצום וקשרים אישיים שפיתחתי. זו לא בושה, זה לא מינוס. צריך יכולת להביא משאבים ולדעת להוביל דברים משלב הרעיון לביצוע. מעטים האנשים שאני מכיר, מבלי להשתחצן, שמבינים בזה. לא רבים שוחים בתוכניות, הרי לא כל אחד מהנדס. למה אני אומר? בבית שאן ראש העיר הוא גם יו"ר ועדת תכנון ובנייה, בחוסר הבנה אתה גורם נזקים. אתה יכול לקבל החלטות שלא בהכרח מתאימות להתפתחות העיר.

"כשחזרתי לתפקיד, בית שאן היתה במצב שבו היא מיצתה את הקרקעות שלה. באפס עימות עם המועצה האזורית עמק המעיינות קיבלתי 5,000 דונם. יודע מה זה? 4,000 יחידות דיור. כשאני וראש מועצת עמק המעיינות באנו לחתום על ההסכם, אריה דרעי אמר 'תעברו בין הרשויות האחרות ותשכנעו אותן לחתום בלי מלחמה'. הבאתי את זה באהבה, בחיבוק".

שוב, קשרים.

"היכל התרבות הוא משימה שאני הולך עליה בכל הכוח. הוצאתי מקק"ל 40 מיליון שקלים להחזיר את מי נחל האסי לבית שאן, אני שואל אותך שאלה פשוטה - קק"ל כל החיים קיימת, מדוע קודמיי לא חשבו להביא את זה ואני כן? חבריי היום שולטים בקק"ל, זה מינוס או פלוס? אני נוגע בדברים שאף אחד לא העז לגעת בהם, לא כי לא חלמו עליהם אלא כי לא האמינו שאפשר להגשים אותם. למדתי מאבא שלי דבר שלקחתי אותו כחוק בחיי: 'תחלום הכי גבוה, ולאן שתגיע השגת יותר מאשר חלמת נמוך'. זה אני. במשרדי הממשלה לפעמים רבים איתי, 'מה אתה בא עם תוכניות כאלה? תתחיל בקטן'. אני משתולל בגדול".

בית שאן היא עיר ליכודית, ממילא יצביעו להם.

"אתה לא מכיר אותי. אני לא נותן הנחה לאף שר. אני יודע להילחם, אני יודע להגיע למשרדים כי הייתי שם. אנשים באוצר מחזיקים ממני עד היום, מכירים אותי. כשאני אומר משהו, אני מתכוון לבצע".

ראש העיר ז'קי לוי: "כשהייתי סגן שר, ראש הממשלה הציע לי תפקיד שר ואמרתי לו שאני חוזר לבית שאן. אני שם דבר בליכוד, וחזרתי מבחירה. אני מאמין שבתקופה הזו אעשה את המהפך שהעיר זקוקה לו. בית שאן תהיה במקום אחר, תזכור את השיחה"


לוי לקח אותנו לגן הלאומי בבית שאן, מהפנינים המרהיבות בארץ, שעליו הוא בונה הרים וגבעות. מדרחוב שיחבר בין העיר החדשה לעתיקה, אמפי שיארח את מיטב האמנים, מקום שיהיה פתוח בלילות וימשוך מיליון תיירים בשנה.

"כשבאתי למדינה עם התוכנית רבו איתי, ובסוף כולם אימצו אותה", הוא מתגאה. "האתר בבית שאן צריך לפעול בלילה, למה? בית שאן חמה ביום ואין סיכוי שתייר ייהנה. כיום עוברים כאן 250 אלף מבקרים בשנה, נוגעים ובורחים. באתי עם תוכנית שעלתה בדמים, רבתי עם כולם עד שאושרה. תיירות לילה מביאה מסעדות טובות, לינה, תרבות ופעילות לילה, ותכניס כסף. התושבים יוכלו סוף־סוף להתפרנס מהתיירות. זה בביצוע, מאושר".

הבעיה שלא כולם טסים לשחקים עם תוכניותיו של ראש העיר. בלה פסקה־אופיר, מילדיה הראשונים של בית שאן, המחזיקה גלריה מקומית, אומרת: "המלך ז'קי סוף־סוף התעורר. אני מתעסקת בתיירות ו־20 שנה אני מחכה לתיירים, אז שלא יבלבלו את המוח. יש פה פוטנציאל - המים שבעמק, העתיקות - אבל אין אנשים, תסתכלו מסביב, לא באים לכאן".

פסקה־אופיר. שמעה את כל ההבטחות, צילום: גיל אליהו / ג'יני

גם המועמדים האחרים לא מתרשמים מהתוכניות השאפתניות של לוי. "אני באה מעולמות הניהול ועומדת מולו במבחן התוצאה. לא מסתכלת על מה שמכניסים, אלא על מה שיוצא", אומרת בראל, "בית שאן בכל המדדים, במקרה הטוב, נשארת במקום, כשהעולם דוהר קדימה. תסתכל על עפולה, על המועצה האזורית השכנה עמק המעיינות - אותם תנאים גיאוגרפיים, אבל היתה שם הבנה שבסוף בפריפריה גיאוגרפית וחברתית ההשקעה חייבת להיות בחינוך ובקהילה. אנשים לא עוברים לבית שאן בגלל ג'וב החלומות, אלא כי יש חיי קהילה טובים, חינוך מעולה. אלה הדברים שמצמיחים מקום, ולא מבנים. צריך להוציא את בית שאן מהתקיעות שלה".

אם יש משהו שמוציא את לוי משלוותו, אלה המילים האלה. "חלק גדול מהסטיגמה זה דעות קדומות והמתמודדים שמלכלכים על 'עיר תקועה'. תושב שלא רוצה לראות את מה שקורה יוצא בכותרות בעיתונות הארצית. גם במלחמות שניהלתי מול משרדי הממשלה השתדלתי לא להעלות את בית שאן לכותרות, לא לצאת להפגנות. עשיתי מלחמות יחיד. פעם שבתתי בלשכת שר הפנים לבד עד שהתייאש ממני. לא מוכן בשביל טובות אישיות להבעיר את העיר וליצור כותרות שליליות".

אומרים שלא רוצים מבנים, רוצים שינוי.

"בהישגי בגרויות עברנו את האזור, זה מבנה? הרי חינוך הוא אחד העוגנים להביא משפחות חזקות. אם בית שאן תהפוך למה שאני מוביל, למיליון מבקרים בשנה, זה עוד מבנה? זה משהו שבית שאן לא התמודדה איתו בחיים. הבאת המים לתוך העיר, זה עוד משהו?"

בלה פסקה־אופיר, תושבת ותיקה המנהלת גלריה מקומית: "אני מתעסקת בתיירות וכבר 20 שנה אני מחכה לתיירים, אז שלא יבלבלו את המוח. יש פה פוטנציאל - המים שבעמק, העתיקות - אבל אין אנשים. תסתכלו מסביב, הם לא באים"


הבעיה של לוי שגם אנשים שעד לא מזמן הלכו איתו מראים לו כעת את הגב, אחד מהם הוא מוריס מיארה, שהיה סגן ראש העיר ובבחירות האחרונות גם סייע לו להיבחר. "אחרי שניצחנו ישבנו במסעדה מדי יום שישי", מיארה מספר. "ביום שישי הראשון ז'קי בא ואמר 'הבאתי היכל תרבות'. פרסמתי את הידיעה בכל הקבוצות שלי. שבוע לאחר מכן 'הבאתי חדר מיון קדמי'. אחרי חמש שנים אין לא היכל תרבות ולא חדר מיון קדמי. ז'קי לא יזכה עוד פעם, אני מבטיח לך".

במהלך השנים שעברו מאז בחירות 2018 עבר חתול שחור בין מיארה, אושיה מוכרת בבית שאן, לראש העיר. בישיבת מועצה שהתקיימה בפברואר השנה לוי החליף את שני אנשי מפלגת הבית היהודי - מיארה, שהיה יו"ר ועדת מכרזים, ורונן גרשום, שהחזיק את תיק החינוך. היום גרשום הוא מתמודד נוסף על התפקיד.

נראה שאנשים בעיר אינם ששים לדבר נגד לוי. לא רק בגלל כבוד, אלא כי זו עיר שבה לא מעט מתנהל על בסיס קשרים, חברות ומשפחה. איתן טייב אמר באחד משידוריו "נעשה הכל כדי להחליף את השלטון בלי פחד. יש אנשים שחושבים שהדבר היקר הזה שייך רק להם, אז פה אני מודיע שאתמודד עד הסוף ואנצח. לא אתייחס לגידופים ולשטויות, אני לא נמצא בליגה הזו, ורק בגלל שאני לא מדבר לשון הרע אז יש הצלחה מסחררת. תתכוננו, המנגנון יתחיל להשמיץ, עוד מעט ילכלך".

גם בראל מכירה את החשש שעליו טייב דיבר. "שלא יזדהו איתי פומבית ושלא יתלו שלטים שלי", היא אומרת. "זו חברה שחוששת וזה עצוב, אבל אני מתמודדת בתנאים שיש לי. זו עיר שבה כולם מכירים את כולם, יש הרבה 'לא נעים' והכרת הטוב. אלה דברים שצריך לפרק בתפיסה ולהבין שבאנו לשרת ציבור. בכל פעם כשמדברים איתי על כתר ועל כס מלוכה, אני מזדעזעת".

כרגע כל אחד מהמועמדים שרץ נגד ראש העיר משוכנע שביכולתו לנצח את מי שב־20 השנים האחרונות שלט ב־15 מהן. "אין פה שום דבר אישי", מבהיר גרשום. "ראינו ששום דבר לא זז. שבענו מהבטחות. כל הערים מתקדמות ומתפתחות, ולתושבי בית שאן מגיע יותר".

בעיר יודעים שריבוי מתמודדים יפעל לטובת לוי, המחזיק גוש יציב של תומכים, כמו שמעון בן שטרית, ירקן מהשוק המקומי. "עדיף סוס מנצח מחמורים שמשתרכים אחריו. אין לשאר המתמודדים רקורד לנהל בית שימוש, אז עיר כזו? רק מי שיש לו ביצים יכול. קל להגיד שראש העיר לא טוב, ששום דבר לא מתקדם, אבל תסתכל על המאמצים שהבן אדם עושה. הוא לא צריך להזמין פגישה, הוא דופק בדלת ונכנס. מה הם יכולים להבטיח? מה, הם קוסמים?" שואל בן שטרית.

ואילו עמרם ביטון מהמושבה מנחמיה הסמוכה, שבדיוק קנה שם פירות, אומר: "הלוואי שאנחנו נהיה יום אחד כמו בית שאן".

תעודת זהות - בית שאן

נוסדה:

1949

תושבים:

19,185

שטח:

11,020 דונם

אשכול סוציו־אקונומי:

5 (מתוך 10)

תוצאות בחירות ארציות: (1 בנובמבר 2022):

הליכוד - 47.9%

ש"ס - 25% הציונות הדתית ועוצמה יהודית - 16.1%

המחנה הממלכתי - 3.2%

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר