מוחמד לוטה. "ישראל היא מדינה מדהימה, עם אוכל מצוין" | צילום: אביב חופי

עף עלינו: הבכיר מדובאי שנהנה לגור בארץ

הוא רק בן 29, אוהב את האוכל הישראלי, ומסביר מתי נראה את המטוס הגדול ביותר בעולם מגיע לנתב"ג • ראיון ראשון עם מוחמד לוטה מדובאי, שמנהל מהארץ את אזור ישראל בחברת אמירייטס

לא רבים יודעים, אבל חברת התעופה אמירייטס, אחת משתי חברות הדגל של איחוד האמירויות במפרץ הפרסי, ומי שנחשבת לאחת מחברות התעופה הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם, מפעילה הרבה מאוד טיסות בין יעדים שונים שאינם בהכרח דובאי.

לדוגמה, לאמירייטס יש קו טיסה בין ריו דה ז'נירו שבברזיל לבואנוס איירס שבארגנטינה, ולמעשה, חמישה אחוזים מכלל טיסות החברה פועלות בקווים שכאלה.

שאלנו את מנהל אזור ישראל באמירייטס, מוחמד לוטה (29), יליד דובאי, אם חברתו מתכוונת לבקש מהרשויות בישראל להפעיל טיסות של אמירייטס מישראל ליעדים שונים ברחבי העולם.

"נכון להיום אנחנו מפעילים הרבה טיסות בין מדינות שאינן מאיחוד האמירויות", הוא משיב בראיון ל"ישראל היום" - הראשון שהוא מעניק לכלי תקשורת ישראלי. "יש לנו קו שפועל קרוב לישראל, מיוון לארה"ב, וכך ישראלים יכולים לטוס עם חברת התעופה היוונית הלאומית, אג'יאן, לאתונה - ולהמשיך איתנו משם לניו יורק.

"כרגע כל האפשרויות נמצאות על השולחן. רק התחלנו להפעיל טיסות מישראל, ומובן שאם נעשה שינויים בקווים - הכל יהיה לפי דרישה ובתיאום מלא עם הרשויות של כל המדינות המעורבות. רק עכשיו הכפלנו את מספר הטיסות שלנו מדובאי לישראל, מטיסה אחת לשתי טיסות ביום, ואנחנו פועלים בצורה מבוקרת ומסודרת. מובן שדובאי היא בסיס האם שלנו, ואנחנו מתרכזים בזה".

השפעת הדלק הסילוני

דובאי היא אחד המוקדים הגדולים בעולם ליעדי ביניים (קונקשנס) בזכות אמירייטס. לוטה מגלה, מניסיון החברה, מהם היעדים הפופולריים בקרב נוסעים מישראל: "אנחנו מפעילים כ־620 מושבים בכל יום מישראל לדובאי, וזה רק במטוסים של אמירייטס. גם 'פליי דובאי', שאיתה אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, מפעילה טיסות מישראל, וכך ישראלים רבים טסים איתנו ליעדים שונים ברחבי העולם.

הפיליפינים. "ביקושים גדולים של ישראלים", צילום: משה שי

"כרגע אנחנו רואים ביקושים גדולים מאוד של ישראלים לאוסטרליה, לדרום אפריקה, לפיליפינים ולווייטנאם, ויש גם לא מעט ביקוש ליעדים שונים בדרום אמריקה. אנחנו טסים ל־130 יעדים ברחבי העולם, ויחד עם 'פליי דובאי' לכ־200. אמירייטס חזרה ל־92 אחוזים ממספר היעדים שהיו לה לפני הקורונה. בהערכה גסה, כחצי מהישראלים שטסים איתנו נשארים בדובאי - וכחצי ממשיכים ליעדי המשך ברחבי העולם".

אנחנו רואים שמחירי הטיסות של כל חברות התעופה לדובאי בתקופה הזאת עלו, וקשה למצוא טיסות במחירים נמוכים. אתה צופה שינויים קרובים בעניין הזה?

"יש כמה פרמטרים שמשפיעים על המחיר. זה עניין של היצע וביקוש, ומובן שגם למחירי הדלק הסילוני ולגורמים נוספים יש השפעה. הביקושים לדובאי בתקופה הזאת גבוהים מאוד, ובנוגע לדלק הסילוני, עשינו כמה מהלכים כדי שהשינויים במחירים שלו לא ישפיעו.

"אנחנו תמיד פועלים להנגיש מחירים לצרכן, אבל במקביל צריך לזכור שאנחנו חברה שמשקיעה המון במוצר שלה כדי לאפשר לנוסעים איתנו את החוויה הטובה ביותר. מן הסתם, המחירים בתקופות הפחות מבוקשות יהיו יותר נמוכים, ועכשיו יש עלייה מסוימת שנובעת כאמור מכמה גורמים בו בזמן".

"חלון" בשורה האמצעית

כניסתה של אמירייטס לישראל משפיעה לא מעט על חברות תעופה רבות, ובראשן אל על. לוטה מסביר מהן המטרות של אמירייטס בארץ.

"אנחנו לא באים לפגוע בשום חברת תעופה ולא לקחת מאף אחת. המטרה שלנו היא להגדיל את העוגה ולהגדיל את נפח הפעילות. אנחנו גדלים, למעשה, יחד עם המתחרות שלנו. כחברה, אנחנו מאוד אוהבים תחרות. התחרות גורמת לכולם להשתפר ולהביא מוצר טוב יותר, ואנחנו רואים את זה בהמון שדרוגים ושינויים שהבאנו".

מה, למשל?

"בחלק מהמטוסים שלנו, דוגמת הבואינג 777 גיים צ'יינג'ר, יש חלון למי שיושב באמצע במחלקה הראשונה. כן, זה נשמע מוזר, אבל הכוונה למצלמות מיוחדות שמשדרות את הקורה בחוץ לנוסע שיושב באמצע, כך שהוא רואה בדיוק את מה שרואה הנוסע שיושב ליד החלון. זה פשוט מדהים. בחלק מהמטוסים, כמו האיירבס 380, יש לנו שתי מקלחות שמאפשרות ליושבים במחלקה הראשונה להתקלח, ולנוסעי מחלקת הפרימיום אפילו לשבת בלאונג' במהלך הטיסה. כל הדברים האלה מגיעים כתוצאה מהרצון להיות טובים יותר, עם רעיונות חדשים ומיוחדים".

מטוס איירבאס 380 של אמירייטס. מתי יטוס גם לישראל?, צילום: יח"צ

אחת השאלות שהכי מעניינות את הנוסע הישראלי היא מתי נראה את האיירבס 380, המטוס הגדול בעולם, שקיים בצי של אמירייטס, נוחת בישראל.

"אנחנו תמיד בוחנים את האפשרויות השונות, וגם בנושא הזה. לפעמים אנחנו משנים את סוגי המטוסים, ויש סיכוי שגם האיירבס 380 יופעל בטיסות לישראל במצבים מסוימים, למשל בתקופות של ביקושים גבוהים.

"לפני שהגעתי לישראל עבדתי בנציגויות של אמירייטס בסעודיה, בכווית ולאחרונה בעמאן שבירדן. אמירייטס מפעילה טיסות עם האיירבס 380 שלנו לעמאן, ואם נראה שאפשר לעשות זאת גם בטיסות לישראל, בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות - נעשה את זה".

לסיום, עברת לאחרונה לגור, במסגרת תפקידך, בישראל, בעיר גדולה במרכז הארץ. איך אתה מרגיש כאן?

"במילה אחת - YOFI. ישראל היא מדינה מדהימה, עם אוכל מצוין, ואני מאוד נהנה כאן".