מעלי גפן טעימים ועד קינוח לבנוני קלאסי: הקסם הקולינרי של עכו

המלבי של זנאב. עכו | צילום: מאיה דרין

אמנות מקומית, אירוח קולינרי ומתוקים מעולים • האטרקציות שמומלץ לדגום בטיול הבא בעכו

עכו היא החוויה הקרובה ביותר ליוון על אדמת ישראל. הסמטאות הצרות של העיר העתיקה, אוויר הים המלוח הנישא באוויר, חזיתות הבתים משובצות האבן ומקושתות החלונות - ומעל הכל תחושה מבורכת של זרות אתנית. בנסיעתי האחרונה לבירת הגליל המערבי מצאתי חוט נשי מקשר, טעים ומלהיב.

בית הפרפר - בית אל פראשה

בית אל פראשה (הפרפר) הוא אחד המעוזים החשובים ביותר בעכו, והגעתי אליו דרך עמותת "זמן גליל מערבי". בית עכואי עותמאני עתיק ששופץ בכישרון רב לחלל אירוח קולינרי. נשות אל פראשה מזמינות את האורחים להכיר את המטבח המקומי המסורתי והנהדר, דרך מפגשים בחלל הסדנאות במקום. במטבח הבהיר והיפה, שקירותיו אבן ותקרתו גבוהה, הן מדגימות ומלמדות את רזי המתכונים המסורתיים.

בית אלפראשה. עכו, צילום: מאיה דרין

בבית הפרפר, שהוקם על ידי נשים, בהשראת נשים ולמען נשים, פגשתי את נורה ומנאר כורדי, אם ובתה. הבת מנהלת את תחום הסדנאות והאירוח, והאם מעבירה סדנאות בישול. כך מגשימות השתיים חלום על מקום שבו נשים מקומיות ישתפו את אהבתן למאכלים המקומיים עם אורחים מישראל ומהעולם. באמצעות המפגשים עם נשות עכו זוכים המבקרים להכיר את הרב־תרבותיות שהופכת את עכו לעיר מגוונת, חמה וייחודית.

מלבד מטבח הסדנאות יש בקומה הראשונה שני חדרי אירוח מרווחים ומעוצבים לעילא, ובקומה העליונה ממוקמת מרפסת גדולה שמשקיפה אל הים. זהו מקום שכולו קסם מקומי, ומומלץ לנוח בו, לשאוף אוויר טוב ולספוג את האווירה של עיר ים־תיכונית עתיקה.

המתוקים של זנאב

אל המלבייה הקטנה והחדשה בשוק של עכו ליווה אותי שף חמודי עוקלה, ממסעדת הרוּף־טופ המקומית "סאמה". חמודי חי ונושם את עכו העתיקה, ומכיר כל פירור טעים שכדאי לזלול בה. אחד מהם הוא הקיוסק המתוק של זנאב. אצל זנאב נהנים ממלבי, מחלבה ביתית ומהקינוח "לילות ביירות". אלה הם הכוכבים של המקום הכי ססגוני בשוק.

זנאב הנהדרת מחייכת חיוך גדול ומגישה בחן את יצירותיה המתוקות. הן מעודנות, אווריריות, חפות מעודף סוכר - ועל כן טעמיהן מדויקים ונפלאים. ההמלצה שלי היא להצטייד בחברים שמבינים עניין וטעם, ולחוות יחדיו את כל מה שיש לזנאב להציע. אני מבטיחה שלמחרת תחזרו לסיבוב טעימות נוסף. מניסיון.

זנאב מכינה לילות בירות. עכו, צילום: מאיה דרין

חומוס אל עבד אבו חמיד

החומוסייה הכחולה שמשקיפה אל המגדלור, אל החומות ואל הים הפתוח היא מעוז מוכר בקרב חובבי אוכל, ובכל ביקור מחדש ברור מדוע זה כך. ערין אבו חמיד קראה למסעדה על שם אביה, עבד, וכאן, בהיכל הכחול למשעי, היא מבשלת לנו כמו היינו אורחים בביתה.

ערין מתמחה במנות חומוס שונות המתובלות בשפע התבלינים של מרואן, בעלה, שלו חנות התבלינים הידועה והטובה ביותר בשוק. החומוס של ערין אינו חלק ומשחתי, והוא מתהדר בטעם מובהק של גרגירי חומוס מבושלים ומעט מאוד טחינה. מלבד מנות החומוס אפשר לטעום גם תבשילים ביתיים בשפע.

חומוס אל עבד אבו חמיד. עכו, צילום: מאיה דרין

ארט 192

"ארט 192" היא גלריה שיתופית בפאתי השוק, לא רחוק מחאן אל עומדן, שממוקמת בתוך מבנה מרהיב לשימור מהתקופה העותמאנית. נשות הגלריה פועלות כקולקטיב גלילי מקומי יוצר, והן מציגות את עבודותיהן בחלל אחד. לכל אמנית מיקום ואזור תצוגה משלה, והמבקרים מוזמנים להתרשם מהמוצג כמכלול - או באופן פרטני. אפשר למצוא כאן תכשיטים, כלי קרמיקה, עבודות טקסטיל, עבודות זכוכית, ועוד. במקום יש גם סדנאות, הרצאות ומפגשים עם האמניות עצמן.

השוק בעכו, צילום: מאיה דרין

ואם כבר ביקרתם בעכו יותר מפעם אחת, ודאי זכיתם לסייר באולמות האבירים המרהיבים ביופיים וטיילתם במנהרת הטמפלרים המרשימה. אך האם יצא לכם לטייל לאורך רצועת הים המערבית והאינסופית של העיר, זאת שלא צופה אל מפרץ חיפה, אלא פתוחה אל הכחול הגדול? ובכן, קחו לעצמכם כמה דקות של שיטוט והתבוננות מבעד לחומות העיר העתיקה אל מרחבי הים התיכון. מצאו ספסל בצידו הדרומי של המסלול, ממש בסמוך למגדלור - והנה לכם שורה ראשונה למול שקיעה מלאה ויפהפייה.

חומות העיר העתיקה. עכו, צילום: מאיה דרין
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר