ח"כ יואב קיש: "פריימריז בליכוד? נתניהו ינצח בפער גדול"

על חלוקת הנציגויות בוועדות הכנסת: "הקואליציה יצרה רוב של 72 נציגים בוועדת הכנסת; לא היה דבר כזה מעולם; אלקין מרסק את הדמוקרטיה " • על החברים שעזבו ל"תקווה חדשה": "הפצע כואב מדי" • ח"כ יואב קיש סוגר שבוע, ואומר: "צריך להפחית כניסות ויציאות מנתב"ג; זה צריך להיות טיפול ארוך טווח"

"אם הממשלה תיפול, זה רק בגלל קיצונים משמאל". קיש, השבוע // צילום: אורן בן חקון

החדשה המרעישה של השבוע היא אולי מינוי אבתיסאם מראענה לנציגת מפלגת העבודה בוועדת החוץ והביטחון, אך ח"כ יואב קיש מהליכוד מבקש להצביע דווקא על התמונה הרחבה שרומסת, לדבריו, את הדמוקרטיה. נסער, הוא אומד בלשכתו את החלוקה היחסית החדשה בין קואליציה לאופוזיציה בוועדות הכנסת השונות, חלוקה שעליה אחראי לא אחר מאשר עמיתו לשעבר, שר השיכון כיום, זאב אלקין: "בוועדות החשובות, ועדת הכנסת וועדת הכספים, חילקו נציגויות באופן לא יחסי. הרי מדובר בקואליציה של 62 מול 58, על פי היחסיות הזאת אמורה היתה להיות נציגות החברים בוועדות. אבל בוועדת הכנסת, לדוגמה, יש חלוקה של תשעה חברים לקואליציה מול שישה בלבד לאופוזיציה, כלומר אם נעשה חשבון", הוא אומר וסוכם את המספרים, "הם יצרו לעצמם רוב של 72 מול 48 בוועדה הכנסת, הוועדה הכי חשובה של הכנסת!".
בהמלצת הוועדה המסדרת הופץ השבוע לוח הרכב הוועדות הקבועות, ובו פרט חדש נוסף. "מכתיבים אפילו את האופן שבו האופוזיציה תחלק את חבריה בתוך עצמה", קיש מוסיף, "זאת התערבות שלא היתה מעולם. ותראי את האבסורד, הליכוד עם 30 מנדטים וימינה עם שבעה מנדטים ביום טוב, זוכות באותו ייצוג בוועדת הכנסת. אבל את הרוב בוועדה לקידום מעמד האישה ואת הרוב בוועדת המדע והטכנולוגיה, השאירו לנו. אין שם אפילו נציג אחד לימינה ולתקווה חדשה".

אדרבה, תוכלו להעביר החלטות משמעותיות בתחומים חדשים.
"אנחנו לא נוכל. כי רק ועדת הכנסת מחליטה מה מגיע לדיון בוועדות האלה. הם למעשה רוקנו אותן מתוכן. ואם יגיע חוק חשוב באמת הקשור לוועדות הללו, הם יעבירו אותו לוועדות שבהן יש להם נציגות".

וזה לא חוקי?
"התנהלות הכנסת היא תקנונית, זה נוהל ונוהג. ומה שקורה כאן עכשיו לא נעשה מעולם באף כנסת. כח"כ, הקואליציה מעקרת את היכולת שלי לעשות עבודה פרלמנטרית שאליה נבחרתי לפי הייצוג היחסי, על ידי הציבור. זה הנזק הכי גדול שעשו לפרלמנט אי פעם".

אולי זה קשור לרמת השיח שבו אתם נוקטים וחוסר שיתוף הפעולה שלכם?
"אני מסכים שלאחר הקמת הממשלה השיח נהיה אגרסיבי ובוטה, זו תוצאה של השבר במחנה הימין, אבל אני לא מוכן לקבל הטפות מוסר מהצד השני אחרי התנהלות של שבירת אמון ובגידה בערכים. אנחנו צריכים לפעול עניינית וכך אנחנו עושים. אני מזכיר לך את השיח שהיה על בני גנץ, כיצד דיברו עליו אנשים ממפלגות שמאל שנמצאים היום בממשלה".

המתקפות מקרבות את הליכוד חזרה לשלטון?
"להערכתי זה לא ימשיך כך, גם לי השיח הזה חורה. אני כואב אותו ולפעמים גם אני משתמש במילים קשות. בכל מקרה, אי אפשר להתעלם מהדורסנות של הקואליציה שהשיח שלה משווק בתקשורת באופן אוהד. שיח אינו תירוץ לרמיסת שלטון העם, ועל כך יש לי טענות קשות כלפי אלקין כי הוא זה שמנהל את הבית הזה, והוא צריך להבין שזה גם יתהפך עליו. הוא עושה נזק ארוך טווח לדמוקרטיה הישראלית".

לא שיקר. גדעון סער // צילום: אורן בן חקון, אורן בן חקון

אילו עוד נזקים פרלמנטריים אתה מזהה?
"השתוללות החוק הנורבגי, שהליכוד הסכים להכניס בכנסת הקודמת בשביל כחול לבן. אנחנו, עם 32 מנדטים, השתמשנו באחד או שניים, וכיום סיעת תקווה חדשה עם שישה מנדטים וארבעה שרים - משתמשת בשלושה שריונים נורבגיים. מסתובבים בכנסת עשרים חברי כנסת נורבגים חדשים. לצערי יש לכך השלכות, למשל, אומרים לי באופוזיציה: 'כשאנחנו נחזור לשלטון, מה שהם עושים נעשה להם פי עשרה'".

"לנו כואב יותר"

אין ספק שקיים בזבוז בכספי בציבור, אבל כיצד משפיע החוק הנורבגי על עבודת הכנסת?
"כשיש פיליבסטרים במליאה, בדרך כלל זה כלי ללחוץ על שרים. עכשיו זה לא מעניין אותם, הם יכולים ללכת לישון. יש להם חיילים שאומרים תודה שבכלל הגיעו לכנסת, נורבגים שבכלל לא יודעים איך המשכן עובד. צריך לחזור לשפיות, אלקין מרסק את הדמוקרטיה. אני מודאג גם מממשלה שנסמכת על קולות אנטי־ציוניים וכל דבר שהיא רוצה לעשות היא חייבת את האישור של המפלגה האנטי־ציונית רע"מ שנמצאת בקואליציה".

אבל כשמועלה חוק האזרחות אתה מצביע עם מפלגה אנטי־ציונית כמו "הרשימת המשותפת".
"כי החוק של איילת שקד היה מבוסס על סיכומים עם מרצ ורע"מ".

שקד הכחישה את הסיכומים.
"אם היא תביא שוב את החוק ככתבו וכלשונו והם יבואו איתנו לחוק ההגירה - נצביע בעדו".

יש שיח על החוק בין האופוזיציה לבין שקד?
"אני לא מכיר כזה".

אתה לא מצטער שהתנגדת?
"לא. מצבה הביטחוני של ישראל יותר טוב אחרי שהחוק נפל. כל בקשה עכשיו צריכה להיבחן פרטנית ע"י משרד הפנים, לקבל חוות דעת משב"כ ולחכות להחלטה".

נשמע כמו הרבה טרחה למערכת הביטחון, ובעיקר: למה לא דאגתם לחוק קבוע כשהייתם בשלטון?
"לא היה אפשר להעביר אותו לפני שהעברנו את חוק יסוד הלאום שמתבסס עליו, אני מקבל את הביקורת. חבל שלא עשינו".
בשנה וחצי האחרונות, מעיד על עצמו סגן שר הבריאות לשעבר, הוא עובד באופן צמוד עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ונהנה מאמונו. גם בתקופת המו"מ להקמת קואליציה מצא את עצמו מדלג בין לשכת בנט ללשכת נתניהו בניסיונות לאסוף פירורי אמון.
"כשבנט הודיע בשומר החומות שאבד הסיכוי לממשלת שינוי, התקשר אלי בכיר מאוד ב'יש עתיד' ואמר 'תגיד לנתניהו שאנחנו מעבירים דרך עיסאווי פריג' חוק לפיזור הכנסת, אנחנו רוצים ללכת לבחירות, אנחנו לא סומכים על בנט, הוא שיקר לנו. אנחנו רוצים למחוק אותו'. הם היו מוכנים לבלוע את הצפרדעים שלו בשביל ללכת לממשלה. מה ששמעתי מהם אז זה יותר גרוע ממה שאנחנו בליכוד היום אומרים על בנט".

אפילו "יש עתיד" אומרים שבנט העדיף אתכם. מדוע אל גדעון סער ומפלגתו, עצמכם ובשרכם, האשמים המובהקים בכך שאין ממשלת ימין, אתם לא מפנים אש?
"יש לי ביקורת קשה עליהם שהם עזבו את הליכוד, אני מאמין שאת הקרבות אתה יכול לעשות בבית ויש כאן פריימריז וזה לגיטימי להתמודד. אפשר לכעוס עליהם אבל הם לא שיקרו. גדעון מראש אמר 'אתם רוצים נתניהו? אל תצביעו לי'".

למה הפעלת מכבש לחצים על שיקלי כדי שיפיל את חוק האזרחות ולא טרחת לדבר עם שרן השכל או מיכל שיר?
"לא היה אפשרי לדבר על כל הניסיונות שהיו בתקופה שהמנדט היה אצלנו או אצלם. לא ידענו לאן זה הולך, השכל היתה נעולה במחנה שלה. אני לא פוסל בעתיד, אני לא נגד לדבר, אבל כרגע הפצע כואב מדי".

למי הפצע יותר כואב?
"אני חושב שאצלנו. אם היינו מפסידים ליאיר לפיד לא היו צעקות בנאום ההשבעה, הייתי מקבל במאה אחוז את בחירת הציבור. השבר הוא מהקריעה של תקווה חדשה וימינה".

אפשר היה למנות בזמן את בנט וסער לשרים בכירים, ועכשיו היינו במקום אחר.
"גם אם היו טעויות, אף טעות לא מצדיקה למכור את כל העקרונות והאידיאולוגיה ולשים את המפתחות בידיים של רע"מ. אני נכנסתי לפוליטיקה כי הסתכלתי קדימה וחשבתי לאיזו מדינה אני רוצה שהילדים שלי יגדלו וכשאני רואה שהכל מתפרק מול עיניי אני דואג, כשאני מדבר מהפודיום אני מדבר מהלב".

גם אתם רציתם להקים ממשלה שתלויה ברע"מ, זה נמנע בזכות בצלאל סמוטריץ'.
"אנשים לא מבינים מה היה, זה קמפיין של שקרים. בדיעבד טעינו כשנפגשנו איתו, אבל מי יכול היה לחלום שהקואליציה רואה בפגישות ובשיחות שלנו עם עבאס הכשר למכור את כל הערכים? אני לא יודע מה היה קורה אם סמוטריץ' היה אומר שהוא מוכן, אבל ידענו כל הזמן שאם עבאס לא הולך לשמאל אנחנו נקים ממשלת ימין".

בעל הבית. זאב אלקין // צילום: אורן בן חקון,

"יעזבו עם ארבעה מנדטים?"

אז כמה זמן הממשלה תחזיק?
"תקווה חדשה וימינה הן אול־אין. הן לא יפילו את הממשלה על שום נושא, זאת לא ממשלה שאפשר להפיל מימין. עתידם הפוליטי תלוי בקיומה של הממשלה כפי שראינו במו"מ של רע"מ עם בנט, ואני בטוח שיש דברים חמורים בתוך הממשלה שאנחנו לא רואים. אם היא תיפול בסוף, זה רק בגלל קיצונים משמאל".
יואב קיש נכנס לכנסת ישראל ב־2015. עד לפני שנה היה מזוהה עם אנשי גדעון סער, ניהל את המטה שלו בפריימריז וטען שהליכוד צריך להסיק מסקנות לאחר שתי מערכות בחירות שבהן לא הורכבה קואליציה.

תסביר את המהפך שלך מול נתניהו?
"דברים השתנו בקורונה. לא הכרתי אותו טוב לפני כן".

לא הכרת טוב? היית נגדו, הלכת עם גדעון סער.
"הסיבה היחידה שהייתי עם סער היתה חשש שהליכוד יאבד את השלטון, היינו עם 60 בגוש הימין, ירדנו ל־59. תראי, גדעון סער לקח קולות של ליכודניקים והלך עם הקולות האלה לממשלת שמאל. השנאה שלהם לנתניהו גרמה להם ללכת לממשלת שמאל. אני עשיתי פריימריז וקיבלתי את רצון הבוחר".

ובכל זאת, בתחילת הקורונה, רק לפני שנה וחצי, עוד פרגנת לרעיונות של בנט.
"בסך הכל צייצתי בעדו פעם אחת. אני ענייני. כשמישהו עושה מעשה נכון אני מפרגן. שאלו אותי לפני כמה ימים על העובדה שעומדים להגיע חיסונים באחד באוגוסט, אז אמרתי 'כל הכבוד שהם התעשתו'. כרגע יש פה אירוע מטורף, שבדיוק כשמסרנו להם את המושכות זן הדלתא נכנס לישראל. אז קשה להאשים אותם מצד אחד, אבל מצד שני חלף חודש והם לא עשו כלום בנתב"ג. לא נוכל לחיות במציאות של כניסות ויציאות חופשיות כאשר מבחוץ יגיע זן דלתא או אחר שיכול לנצח את החיסון. צריך להפחית משמעותית כניסות ויציאות וזה צריך להיות טיפול ארוך טווח ולא פלסטר".

הבלאגן הקואליציוני מכסה על הבעבוע הפנימי שמתרחש כרגע בליכוד? קרב היורשים בין ישראל כץ לניר ברקת?
"לי זה מאוד פשוט. אם רוצים פריימריז זאת הדרך. אני לא מתעניין בזה אבל אם זה יקרה אני תומך בנתניהו בכל הכוח, והוא ינצח בפער את כל אחד מהשמות שציינת, שיש להם אמביציות כאלה ואחרות, ומנסים להיות על המגרש. הם עושים נזק כשהם מדברים על זה עכשיו. צריך לאחד שורות. נתניהו הוא הגורם שבזכותו האופוזיציה והימין מאוחדים".

לא עדיף לרצות את בעלי היומרות המנהיגותיות?
"כדי שלא יעזבו את הליכוד עם ארבעה מנדטים?", הוא צוחק, "אפילו לא מנדט אחד. ברמה האישית הם לא יעזבו, הם רוצים להנהיג את הליכוד, מנהיג הליכוד זה בנימין נתניהו, מנהיג מחליפים בפריימריז. הם מוזמנים להתמודד". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר