רציתם רפורמה? תבריאו לבד

יש רופאים שהחליפו את השבועה שלהם בעסקה חדשה • אף אחד מאיתנו לא מגיע למיון בשביל הכיף, אך כעת נוסף לחרדות הרגילות החשש שינטשו אותנו בגלל הפתק ששמנו בקלפי

מחאת הרופאים. צילום: הרצי שפירא

קחו דג זהב, שימו אותו באקווריום עם עוד דגי זהב, ותקבלו אקווריום מלא דגי זהב מרוצים עד הגג. כלומר גג האקווריום, שכן גבולות עולמם - קירות האקווריום. טמפרטורת המים - אידיליה! טורפים - אין. תחרות על מזון - פחחחח. יד נעלמה מפזרת פתיתים טעימים בדייקנות מופתית. הכל מושלם, אלא אם כן יבואו דגי הזהב במגע עם העולם החיצון. אז הם עלולים לגלות שיש הרבה דגים בים, לא כולם דגי זהב, וגם איתם צריך להסתדר.

ייתכן שתודעה של דגי זהב היא זו שהביאה את ההסתדרות הרפואית להודיע על שיבושים בשירותי הבריאות כאזהרה מפני הרפורמה המשפטית, ובעיקר עילת הסבירות. ההסתדרות הרפואית ביצעה פרוגנוזה אפוקליפטית וקבעה כי ביטול עילת הסבירות יביא, בין היתר, ל"שרים שימנו גורמים בעלי סמכות שיפעלו ליישם מדיניות לא מקצועית מבחינה רפואית", וגם: "פתח להתעלמות מממצאים מדעיים עדכניים בדבר הטיפול הנדרש לנשים ולגברים".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של הר"י, פרופ' חגי לוין, קבע בראיון ל"הארץ" לפני שבוע כי שר הבריאות "יכול לא למנות את חברי ועדת סל התרופות, ובכלל לא תהיה ועדת סל התרופות". למה ששר יבטל את סל התרופות? כי כה אמר הפרופסור. והוסיף: "אנחנו מזהירים את הממשלה: הדם שיישפך הוא באחריות הממשלה! תעצרו עכשיו את החקיקה, ולא תהיה שום שביתה, ולא תהיה שום בעיה! בטח שהם יעשו את זה!!! אני מאמין שהם יעשו את זה, כי הם לא מופרעים!"

ממשלה עלולה להיות מופרעת, אך רופאים - לעולם לא. חזקה עליהם שהם מתמצאים בחוקים ובהשלכותיהם ממש כשם שהם מתמצאים, למשל, במחלות זיהומיות. ולכן, כאשר ביום שני השבוע עצרו רופאי שיבא את הטיפול בחולים וערכו עצרת מחאה בקומת הכניסה של בית החולים, קיבלה פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעה ולבקרת זיהומים, את רשות הדיבור והמטירה אש וגופרית על חוק עילת הסבירות.

מחאת הרופאים בבית חולים רמב"ם // קרדיט: הרצי שפירא

הפרופסור לא הסירה את עיניה מדפי הנאום שהכינה מראש, גם כאשר קהל המטופלים ובני משפחותיהם דרשו ממנה להסביר מהי עילת הסבירות ואיך היא קשורה לעבודת הרופא. עמיתיה של רגב הקיפו אותה תוך כדי קריאות "חומה! חומה!" כמגן מפני המתווכחים - הקולני שבהם גבר בכיסא גלגלים, שבא לברר מדוע מתעכב הטיפול באשתו. עד כדי כך גברה חוצפתם של הפציינטים, שצוות הרופאים נאלץ לרפא אותם בעזרת צעקות "בושה! בושה! בושה!"

אפשר להבין מדוע טעו פשוטי העם, כשדרשו מהרופאים להסיר את ידיהם מהפוליטיקה ולהתמקד בטיפול רפואי. הציבור הוא זה שמשלם עבור הכשרת הרופאים, והוא זה שמשלם את שכרם בבתי החולים הציבוריים. כמו כן, נמסר לציבור כי הרופאים הללו נשבעו את שבועת הרופא, וגם אם הציבור לא מכיר אותה על בורייה, הוא מניח שהיא מכילה משהו כגון "ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה - אם גר, אם נוכרי, ואם אזרח, אם נקלה ואם נכבד".

וכיוון שהמשפט הזה לקוח משבועת הרופא העברי שנמצאת באתר של הר"י, החולה העברי מניח - מתוך בורות או תמימות - שעזרה זו אמורה להינתן גם לאנשים הנקלים שתומכים ברפורמה או בצמצום עילת הסבירות. במקרים חמורים במיוחד מניח הציבור שהפוליטיקה צריכה להישאר מחוץ לגבולות בית החולים.

"החקיקה פוגעת יותר" 

בראיון שהעניקה לחדשות 12 אחרי העצרת בשיבא, פתרה פרופ' רגב את קשיי ההבנה של הציבור. "אני יודעת שתהיה פגיעה בחולים", הודתה, "אבל החקיקה פוגעת יותר". ראו לאן התקדמה האתיקה הרפואית של בכירי מערכת הבריאות שלנו: כדי למנוע פגיעה משוערת מחוק שאין לו ולו קשר קלוש ביותר לרפואה - ינחית הרופא מכת מנע מראש. כדי למנוע מהממשלה להזיק לחולים - הוא יזיק להם קודם בעצמו. שהרי מה שבאמת חשוב ברפואה מתקדמת הוא פתק מרופא על כל חקיקה.

אלף רופאים דרשו מהר"י להשבית את מערכת הבריאות אם יעבור חוק עילת הסבירות, וגם נימקו: "לא נהיה כאינטלקטואלים, המדענים והמשכילים של גרמניה 1933. לא נעבוד במדינה שחבר האומות יוקיע בשל רודנות". אפשר להבין לליבם: הרי אי אפשר לצפות ממדען אינטלקטואל ומשכיל (הם), שיטפל באנשים שהעלו רודן לשלטון (אנחנו). איזה רודן? היה איזה מישהו ב־1933. תבינו לבד. ובכן - הבנו.

אף אחד לא הולך לרופא בשביל הכיף. אנחנו הולכים אליהם כשאנחנו חולים, פגיעים, חרדים, חוששים ממה שיגיד לנו: שפעת או שלא נדע. עכשיו נוסף לחרדותינו גם החשש שרופא המשפחה או הרופא בחדר המיון מאמין שבחרנו בהיטלר, והוא יהיה מוכן לנטוש את משמרתו כדי לנאום בלובי, או לחסום צומת, או לשבות. יש רופאים שהחליפו את שבועת הרופא בעסקה חדשה: רציתם רפורמה? לכו חפשו.

ידיים על הגרון 

השבוע התבצע עוד מהלך דרמטי בהשמדת הערך של המותג "חיל האוויר", כאשר 161 אנשי מטה במילואים הודיעו על הפסקת ההתנדבות. טייסת 69 כבר הכינה את היסודות למרד צבאי, כאשר הרוב המכריע של טייסיה סירב להתייצב לאימון מבצעי. מאות רופאי מילואים הכריזו גם הם על הפסקת התנדבות. נראה שחלק מציבור הרופאים הישראלים נחוש גם הוא לרשום על שמו את אחד ממעשי ההפקרה המקוממים ביותר של האליטה כלפי הציבור שאותו היא אמורה לשרת, ושהוא זה שמשלם את משכורתה. הידיים המרפאות מונחות על גרונם של אזרחי המדינה, ומאיימות להעניש אותם. וכל זה כאשר ההבנה של הרופאים ברפורמה לא עולה על זו של המאושפז בפנימית ג', ודעתם עליה לא תקפה יותר משלו.

את כבודם של ההסתדרות הרפואית ושל הרופאים שנטשו או מאיימים לנטוש את משמרתם הצילו מאות רופאים, שהתנגדו לשביתה והודיעו שיתייצבו לעבודה כרגיל. כמו תומכי השביתה, גם הם פזורים בקופות החולים, בבתי החולים הציבוריים, בחדרי המיון ובחדרי הניתוח. הבה נברך את כלל חולי ישראל שיתמזל מזלם להגיע אל הרופאים האלה, ולא לרופא שחושד שמטופליו הם נאצים. ולהסתדרות הרפואית נאחל מכל הלב רפואה שלמה. היא זקוקה לה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר