רופאי עור מזהירים: טרנד הטיקטוק שמסכן את בני הנוער

טרנד חדש ברשתות החברתיות מציג צעירים שבודקים את קרינת ה-UV, על מנת לקבל עור שזוף • המומחים ממליצים להיזהר, ומדגישים כי מדד ה-UV לא נוצר כתחזית שיזוף אלא כאזהרה מפני קרינה גבוהה

טרנד טיקטוק חדש מסכן את הבריאות. צילום: אי.פי

בחודשי הקיץ, קשה שלא לשמוע עצות להגנה מפני קרני השמש: למרוח קרם הגנה ולחזור על המריחה, לחפש מקום ישיבה מוצל או להימנע מהימצאות בחוץ כשמדד ה-UV נמצא בשיאו באמצע היום. לכן זה יכול להטעות כשבני נוער אומרים שהם הולכים "לבדוק את ה-UV". למרות שזה נשמע כמו צעד אחראי ומגן, משמעות הביטוי בטיקטוק היא הפוכה.

"במקרה הזה, הדאגה היא ש'בדיקת ה-UV' לא אומרת בדיקה אם ה-UV גבוה מדי כדי לצאת לשמש, שזו המטרה המיועדת של דירוג ה-UV", הסבירה הפסיכולוגית ד"ר ברנדי סמית לאתר Parents. "במקום זאת, 'בדיקת ה-UV' משמשת כאינדיקציה למציאת הזמן הטוב לצאת לשמש כדי להשיג מראה שנחשב כרצוי עבור מתבגרים". חלק מבני הנוער כיום מאמינים שאם יוודאו כי ה-UV בשיאו, יהיה להם סיכוי טוב יותר להשתזף, אך מומחים מזהירים שהטרנד מסוכן לבריאות הפיזית והנפשית.

טרנד "בדיקת ה-UV" עלול להיות מסוכן, צילום: GettyImages

כמו טרנדים מזיקים אחרים כיום, פלטפורמות מדיה חברתית כמו טיקטוק תורמות משמעותית לפופולריות הגוברת של "בדיקת ה-UV" בקרב בני נוער. הם משתפים סרטונים של עצמם בודקים את אפליקציית מזג האוויר כדי למצוא את מדד ה-UV היומי, ואפילו יוצרים מימים המתבדחים על תדירות הבדיקה שלהם. "בני נוער נמצאים בתקופה קריטית של התפתחות, והמדיה החברתית משחקת תפקיד עצום בעיצוב סטנדרטי היופי שלהם", הסבירה ד"ר אמילי גוארנוטה לאתר Parents.

על פי ד"ר ויקטוריה קזלוסקיה, רופאת עור, בני נוער עלולים להאמין שהם מסתכלים על מדד ה-UV בתקווה לקבל עור זוהר ובריא, אך התוצאה היא הכי פחות בריאה. למרות שהדירוגים הגבוהים אכן מסמלים את החשיפה הרבה ביותר לשמש, מדד ה-UV לא נוצר כתחזית שיזוף. ארגון הבריאות העולמי מציין שהמדד מודד רמות קרינת UV כדי ליידע אנשים איך להגן על עצמם מהשמש ולא לחשוף את גופם לקרני UV ללא אמצעי הגנה מתאימים.

@a_mooree

הסיכונים הבריאותיים של "בדיקת ה-UV" מטרידים רופאי עור הדואגים לסיכונים גבוהים יותר לסרטן עור, כולל מלנומה, אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. חשיפה רבה מדי לשמש עלולה להוביל גם לנזקים נוספים כמו הזדקנות מוקדמת. מעבר לסיכונים הפיזיים, מגמות כמו "בדיקת ה-UV" מנציחות נרטיבים מזיקים סביב יופי שילדים צעירים רגישים אליהם במיוחד.

למרות שהמושג "שמש בטוחה" הפך נפוץ יותר בשנים האחרונות, מומחים מזהירים שתוכן לא מוסדר מתפשט במהירות ברשת ומאיים לבטל חלק מההתקדמות המשמעותית שנעשתה. בני נוער שלא פיתחו כישורי חשיבה ביקורתית פגיעים במיוחד. "פלטפורמות מדיה חברתית כמו אינסטגרם וטיקטוק נותנות עדיפות לתוכן רגשי, קיצוני וקליט", מסבירה ד"ר גוארנוטה.

@claireliseg

המומחים שיתפו כמה דרכים שבהן הורים יכולים לעזור להדריך את בני הנוער שלהם. ראשית, חשוב לחנך את בני הנוער באמצעות שפה מתאימה לגיל על טרנדים ומגמות שונות, ולהסביר להם שמטרת מספר ה-UV היא להתריע בפני אנשים מתי להימנע מלהיות בחוץ. כמו כן, חשוב לעודד הרגלי שמש בריאים מוקדם ולקחת את הילד שלכם לקניות של כובע וקרם הגנה.

מומחים מדגישים שמעשים משמעותיים יותר ממילים - ולכן יש להשתמש בקרם הגנה, לשאת שמשיות ולכסות את העור, במיוחד כשנמצאים בחוץ לתקופות ממושכות. חשוב גם לעזור לבני נוער לחבר בין עצמם לגרסה העתידית שלהם, שכן "עור שזוף הוא טכנית עור פגום" - רעיון שלא נדון מספיק אך הורים יכולים לוודא שבני הנוער שלהם מודעים אליו.

לבסוף, חיוני ללמד בני נוער חשיבה ביקורתית ברשת. אם זה לא "בדיקת ה-UV", זה משהו אחר - מגמות מזיקות ברשתות החברתיות לא הולכות לשום מקום. חשוב לדבר עם בני נוער על מה שהם רואים ברשת ואיך לא הכל בריא או ריאליסטי, לדון בתפקיד הפילטרים והעריכה, ולתת להם מקום לחשוב על הנושאים האלה בעצמם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר