לא רק לדתיות: בגדי ים צנועים בסטייל

עולם בגדי הים הוא צבעוני ועשיר, אך אינו פונה למגזר הדתי שבו קיימת שמירה על קווים ברורים • כיום יש בשוק בגדי ים שמתאימים גם לדתיות, אך גם למי שרוצה לוותר על המחשוף

צילום: יהודה ארגמן // לאפשר לכל אישה להתלבש כרצונה לחוף הים. johanna A

"שנים מצאתי את עצמי בים לובשת את הבגדים הכי מכוערים שלי, אלו שלא אכפת לי שייהרסו במים. היו פעמים שנכנסתי למים עם שמלה, ובהזדמנויות אחרות את בגד הים החליפו חולצות סוף מסלול מהצבא", כך מספרת קרן ג'ואנה (29), שחזרה בתשובה לפני תשע שנים.

את החוויה שמתארת ג'ואנה, כמעט כל נערה ואישה דתייה מכירה באופן אישי. בגדי הים הקיימים בחנויות, בין אם מדובר בביקיני או בבגד ים שלם, לא תואמים את כללי הצניעות הבסיסיים של המגזר. הם ללא שרוולים, לא מכסים את הרגליים ולרוב בעלי מחשוף, כך שנשים שמקפידות על הלכות צניעות צריכות לחשוב על פתרונות יצירתיים לבילוי תמים תחת השמש.

ג'ואנה, שמעידה על עצמה שבתור חילונית היו לה עשרות בגדי ים מכל הצבעים והמינים, החליטה לעשות מעשה. אף שעבדה בתחום ההיי־טק ולא היה לה רקע באופנה, היא התחילה לעצב בגדי ים צנועים והקימה את המותג Johanna A. "כל בגדי הים הצנועים שמצאתי בשוק היו בסגנון יותר ספורטיבי, ואני אוהבת להתלבש בצורה יותר אלגנטית. פחות מדברת אלי חולצה אפורה עם שני פסים לבנים בצד".

מי שמקפידה על הלכות צניעות תקפיד על חולצה עם שרוולים עד המרפק, חצאית מידי שתכסה את הברכיים ומחשוף שלא עובר את עצם הצוואר, ובהתאם ג'ואנה החלה לעצב את בגדי הים שלה. "כל אחת לפי רמת הצניעות שלה, יש במגזר הדתי והחרדי עשרות זרמים שונים וכל אחת בוחרת על מה להקפיד ועל מה לא", אומרת ג'ואנה. "אפשר למצוא דגמים של חצאיות שמכסות את הברך וכאלה שמגיעות עד מעט מעל הברך. יש בנות שלובשות מכנסיים ביומיום, אבל בים התלבטו מה לעשות בגלל שהחצאיות של בגדי הים קצרות, ולכן יש גם מכנסיים מתחת לחצאית, שאפשר ללבוש גם בנפרד ולעשות שילובים'".

לא רק לדתיות

ג'ואנה מספרת כי בגדי הים הצנועים יותר חצו את גבולות המגזר הדתי, וכיום פונות אליה גם בנות חילוניות שמעוניינות לכסות חלקים מסוימים בגוף. "פונות אלי נשים, בעיקר אחרי לידה, שלא מרגישות נוח להסתובב עם תחתונים בחוף, כך שהן מזמינות גם את החצאיות. מעבר לכך, גם מהמגזר הערבי בארץ התאהבו בבגדי הים הצנועים, זה עוד שוק שלם". לדבריה, "מדובר באותם בדים והרכבים של בגד ים רגיל. כשאני מגיעה לחנויות בדים אני תמיד פוגשת עוד מעצבות בגדי ים, רובן מעצבות בגדי ים רגילים".

כסותא // צילום: טל עבודי

בגדי הים הצנועים מתקבלים בעין בוחנת בציבור הכללי שלא מכיר את התופעה. כך, לדוגמה, אישה שהגיעה לפני כחודשיים לספא באחד מפארקי המים התבקשה שלא להיכנס לג'קוזי, משום שהכניסה מותרת בבגד ים בלבד. כשהיא טענה שהיא אכן לובשת בגד ים, נאמר לה שהבגד שלה לא תואם את כללי הלבוש, אף שמדובר באותם בדים שמהם נעשה בגד הים המוכר.

למקרים אלו מתייחסת מיכל זיו, מעצבת בגדי ים, וטוענת כי "חשוב לאפשר לכל הנשים באשר הן, בלי קשר לדת, ללכת לבריכה ולים עם כל בגד ים שהן בוחרות". 

זיו היתה בין הראשונות שזיהו את הצורך של נשים בבגדי ים צנועים, והקימה לפני 13 שנים את אחד המותגים הכי מוכרים בתחום בגדי הים בציבור הדתי - "כסותא". "כשעלה לי הרעיון ליצור בגדי ים, הרגשתי שאני הולכת להביא רעיון מדהים. הסתרתי מהמתפרה את התוכניות כאילו מדובר בפצצת גרעין, האמנתי שאני הולכת לעשות מהפכה, ואין סיכוי שלאישה דתייה לא יהיה בגד ים כזה בארון", היא מספרת.

"היה קשה להגדיר את המוצר, כי כשאומרים בגד ים, מצפים לדבר מאוד מסוים, ואנשים לא הבינו על מה אני מדברת. החלטתי לא להגדיר את זה כפתרון, מבחינתי מדובר בבגדי ים מעוצבים לכל דבר", היא אומרת. "חייבת להיות אלטרנטיבה לבגדי הים שיש לשוק הכללי להציע. היום כל בגדי הים הכי טרנדיים הם עם שרוולים ארוכים ומפתח צוואר מכוסה, זו התקדמות מבחינתי, גם מבחינה של הגנה מהשמש".

בגדי הים קשובים לתכתיבי האופנה // צילום: יהודה ארגמן

הפקות האופנה של כסותא, Johanna A ואחרות שמעצבות בגדי ים צנועים, לא היו מביישות את הקטלוגים הנחשקים ביותר. בגדי הים קשובים לתכתיבי האופנה, בצבעוניות שמתאימה לקיץ עם גוונים חמים כמו מנטה וצהוב. יש הדפסים עם פסים, טרנד חזק בקיץ, וכן הדפסים פרחוניים שתואמים את צו האופנה.

לשאלה מה נשים אוהבות בבגד הים שלהן, עונה ג'ואנה: "הכי חשוב להן להיראות טוב בבגד ים. בגדי הים מגיעים עם בטנה מחטבת, ויש חזייה מובנית שמתאימה גם לנשים עם חזה גדול ומחמיאה לגוף".

למרות הטענה כי יש ביקורת על המחירים הגבוהים, ג'ואנה מסרבת להתנצל. "טווח המחירים הוא 590-420 לסט שכולל בגד גוף, חצאית מבד דק או מחטב, וטייטס תואם. לדעתי זה עניין של סדר עדיפויות - נשים מוציאות אלפי שקלים, אם לא עשרות אלפי שקלים, על פאה או על כיסויי ראש מעוצבים. צריך להבין שזה בגד ים של שלושה וחצי מטרים של בד, והעלויות הרבה יותר גבוהות מאלה של בגד ים רגיל. מדובר בבגד ים איכותי שנשמר לאורך זמן, עם הרבה פיצ'רים שאין בבגד ים שאפשר למצוא בעלי אקספרס או באסוס".

אפשר לעשות מיקס אנד מאץ גם מחנויות שונות. גוטקס באתר עזריאלי קום // צילום: יח"צ

רק לשדך חצאית. פלפל לאתר סטייל ריבר // צילום: יח"צ

אם בכל זאת אתן מעדיפות את האופציה הזולה יותר, תוכלו למצוא באתר עלי אקספרס מגוון אופציות. בגד ים שלם וצנוע של חברת Sanqi נמכר ב־100 שקלים, והמותג Le Besi מציע בגד ים ספורטיבי עם חולצה ארוכה וסגורה, טייטס וחצאית מעל ב־67 שקלים בלבד. חצאית לים באורך מידי תעלה לכם 20 שקלים בלבד באתר זה, ובמותג Shein תמצאו חצאיות מידי מבד מותאם לים בגזרות שונות, בצבעים רבים ובהדפסים פרחוניים, החל מ־27 שקלים.

בגד גוף וחולצות גלישה תוכלו למצוא במקומות רבים, אך להשלמת הלוק תיאלצו להתאים להם חצאית או טייטס. באתר נקסט יש בגד ים כזה ב־200 שקלים ובאסוס ב־390 שקלים. במותג Billabong תמצאו בגד גוף ב־399 שקלים ובמותג פלפל מצאנו בגד ים ב־199 שקלים, באתר Style River. באתר עזריאלי.קום מציעים בגדי ים של גוטקס, ובין מגוון הדגמים מצאנו חולצה לים ב־79 שקלים ובגד ים עם שרוולים ארוכים ב־199 שקלים. הבחירה בידיכן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר