עולם האופנה משתנה, משתדרג ומתפתח כל הזמן בהתאם לרוח התקופה. לפיכך, הגדרות שבעבר נחשבו בסיסיות, כמו ביגוד גברי וביגוד נשי, כיום כמעט שלא תופסות חלק בשיח היומי ובתעשיית הבגדים והאקססוריז.
כיום אפשר למצוא פריטי אופנה שבעבר היו מזוהים עם עולם הגברים, נוכחים יותר במראות נשיים והופכים לפריטי יוניסקס, אף שלא יועדו לשני המינים. במקביל, וכהמשך למגמה, פריטי אופנה רבים משווקים היום מלכתחילה כפריטי יוניסקס. לדוגמה, חולצת הכפתורים הלבנה התברגה בלבוש הנשי הרשמי, סרבלי העבודה מתאימים לכולם ומקבלים פרשנויות שונות, וכך גם חליפות הגברים, שבשנה האחרונה הפכו לפריטי חובה במלתחה הנשית.
"מדובר בטשטוש גבולות המגדר, ויש בו אמירה. הנורמות המגדריות הנוקשות של מה נחשב 'נשי' או 'גברי' משתנות", אומר פדי מרגי, מומחה למיתוג מוצרים ובעלים של חברת המיתוג Talking brands, "יש כאן מעין הכרזה שאישה יכולה ללבוש גם פריטים שמזוהים כ'גבריים', ועדיין תהיה נשית וסקסית גם במגפי בוקרים ובחליפת טוקסידו".
לדבריו, אוכלוסיית הלהט"ב ותנועת MeToo אילצו אותנו לחשוב מחדש על תפקידי המגדר המסורתיים, והביאו לשינוי תפיסתי. "מדובר בטרנד בהתהוות. מותג לא מחליט ביום אחד להתחיל לשווק גם למין השני. יש סיכון עצום בניסיון לפנות למין השני, ומדובר בהשקעה כספית לא מבוטלת". לטענתו, "אם מותג מייצר דגם של מכנסיים במידה מסוימת המתאימה לגברים או נעליים ממידה 42 ומעלה, כעת מייצרים את הדגמים הללו גם במידות קטנות, אבל זה לא בהכרח יגדיל את נתח הרווחים. אם זה 'לא עובד' שיווקית, ההפסדים הכספיים עלולים להרוס את המותג".

מותג אתא // צילום: דודי חסון
מרגי מסביר כי בימינו יותר מותגי אופנה מחפשים נישות חדשות, וכשהם מזהים ביקוש מצד המין השני לפריט מסוים, נערכת בדיקה אם מדובר בהזדמנות עסקית ובסיכון סביר, ואז מרחיבים את קו המוצרים בקטגוריית היוניסקס, וכך מגדילים את נתח השוק.
נטלי זלצמן, שהיא יבואנית המותג "זאדיג אנד וולטר" בישראל, מציינת כי "אכן מדובר במגמה שמתפתחת. בחנות יש קולקציה לנשים וקולקציה לגברים, וגם הרבה פריטים שמוגדרים כיוניסקס: בקולקציה לנשים יש חליפות גברים קלאסיות, וכן מכנסיים וטי־שירטס בגזרה זהה לגברים וגם לנשים. זה טרנד עולמי של פריטים שהיו מזוהים כגבריים במלתחה הנשית. אני מאוד אוהבת את המגמה, ורבים כמוני חושבים שלא בהכרח רק מה שצמוד זה סקסי. חליפה גברית שאישה לובשת יכולה להיראות מאוד סקסית, וזה לוק מנצח עם אביזרים מתאימים".
כוחניות היסטורית
אם כך, מדוע אנו נוטים כיום לרכוש בגדי יוניסקס? "חוקרי מגדר רבים מאמינים שההבדל ההתנהגותי הגורם לנשים לרכוש מותגי גברים נובע מכך שגבריות נקשרה באופן היסטורי לכוח, ואילו נשיות נקשרה לתפיסה של כניעה. כתוצאה מכך, נשים רבות מחבקות סמלי גבריות דרך הרגלי הקניות שלהן, מכיוון שהם מאפשרים להן להיות מזוהות עם כוח. אם נלך אחורה בזמן - לאחר מלחמת וייטנאם היה טרנד מוביל של נשים שלבשו מותגים צבאיים כדי להזדהות עם הגבריות והכוח.

רייבאן 5
לאורך ההיסטוריה, גברים חשו שלא בנוח להיות קשורים למותגי נשים, ולכן הצרכנים הסתמכו על מוצרים מגדריים כאביזרים הממחישים את זהותם המגדרית. זלצמן: "אם תשאלי גברים רבים, הם יענו שהם פחות אוהבים לראות אישה לבושה בחליפה גברית, כי תודעתית הם לא רוצים שהנשים 'ילבשו את המכנסיים'". עם זאת, יש התפתחות רבה בנושא. מרגי: "כיום עדיין לא מקובל שגבר ילבש שמלה או חצאית, אבל בהחלט גברים עונדים צמידים ושרשראות, ולובשים מכנסיים בגזרות סקיני או שבע שמיניות שחושפים את הקרסול - עיצוב שהיה מזוהה עם גזרות נשיות".
את אחת הדוגמאות המובהקות לאופנת היוניסקס אפשר לראות במותג "בלנדסטון", שחוגג השנה 150 שנות קיום. המגפיים של המותג יוצרו תחילה כמגפי עבודה לגברים, אך בשנים האחרונות הפכו לפריט נחשק גם על ידי נשים. לדברי עמוס הורוביץ, מנכ"ל רשת Weshoes, מפיצי בלנדסטון בישראל, סוד ההצלחה של הנעליים טמון ביופי שבפשטות, בעמידות ובנוחות. "מדובר במותג יוניסקס שנמכר כיום בכל העולם לנשים ולגברים כאחד, אין במגפיים סממן גברי או נשי, הם מתאימים לכולם. נכון שבשנים הראשונות קנו אותם בארץ יותר גברים, ורק 25%-20% מהמכירות היו לנשים, אך בשנים האחרונות בישראל הנתון עלה לכ־40% מהמכירות, וכיום זה פריט אופנה שנועלות גם מובילות דעת קהל אופנתיות".
גם במותג טימברלנד מכירים את המגמה, והדגם האייקוני של הנעליים בגון חרדל אומץ אף הוא על ידי המין הנשי, כאשר אשת נשיא ארה"ב, מלאניה טראמפ, שמרבה לנעול נעלי עקב, תועדה לא פעם בנעלי טיפוס ההרים הגבריות של המותג.
גם בצד האקססוריז המגמה מתרחבת. מותגי שעונים כמו סווטש, גוצ'י ומותגי שעוני יוקרה אחרים השיקו לאחרונה שעוני יד יוניסקס. מותגי משקפי שמש רבים בקולקציות השנתיות משיקים ליין מזוהה "גברי" או "נשי", אולם ניתן למצוא גם דגמים המיועדים לשני המינים. כך למשל במותג "רייבאן" קיים דגם משקפי טייסים שבמקור יועד לגברים, וכבר מזמן הפך לדגם אייקוני המשמש כיום את שני המינים. "מדי שנה ניתן למצוא קולקציות נפרדות לגברים ולנשים שהמעצבים משיקים, אבל כאשר הצרכנים נכנסים לחנות, פחות חשובה להם ההפרדה לקטגוריה גברי/נשי. מעניין אותם יותר אם המשקפיים מוצאים חן בעיניהם ומתאימים למבנה הפנים. יש נשים שבוחרות דגם מהקולקציה הגברית ולהפך", אומרת רנית קוליקנט, סמנכ"לית שיווק חברת לוקסאוטיקה ישראל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו