חנות זארה באירופה (להמחשה בלבד). צילום: AFP

דוגמנים הדור הבא: זארה משנה את החוקים

זארה מצטרפת לגל מותגי האופנה שמאמצים בינה מלאכותית ליצירת דימויי אופנה • הדוגמנים אמיתיים, הווריאציות דיגיטליות • מאחורי הקלעים של מהלך שמבטיח יעילות - ומעורר לא מעט חששות

זארה, אחד המותגים הבולטים בעולם האופנה המהירה, מצטרפת לגל הולך ומתרחב של חברות שמשלבות בינה מלאכותית בתהליך יצירת דימויי האופנה. במסגרת המהלך, המותג החל לייצר תמונות של דוגמנים ודוגמניות אמיתיים, כאשר הבגדים, התנוחות או הווריאציות משתנים באופן דיגיטלי באמצעות טכנולוגיות AI. המטרה מוצהרת, להאיץ את מחזורי העיצוב, הצילום והייצור -ואולי גם לשנות את הדרך שבה נולדות ונצרכות תמונות אופנה.

החידוש אינו בכך שהדוגמנים מוחלפים באווטארים, אלא להפך. לפי המודל החדש, הדוגמנים הם בשר ודם, אך הדימוי שלהם הופך לבסיס למנעד רחב של גרסאות דיגיטליות. כך ניתן להציג פריטים שונים, צבעים או התאמות, מבלי לצלם מחדש.

עתיד התמונה של זארה כבר כאן / יח"צ

דוגמן שעבד עם זארה סיפר כי קיבל תשלום זהה לזה שהיה מקבל עבור יום צילום נוסף, בתמורה למתן אישור לשימוש בתמונותיו ליצירת וריאציות מבוססות בינה מלאכותית.

מהפכה שקטה בצילומי האופנה?

המהלך של זארה מגיע בעקבות צעדים דומים מצד מתחרותיה. H&M השוודית דיווחה מוקדם יותר השנה על שימוש ב"שיבוטי" בינה מלאכותית של דוגמנים לצורכי שיווק, בעוד פלטפורמת האופנה האירופית Zalando מנסה לזרז את יצירת תמונות המוצר באמצעות טכנולוגיות מקבילות.

לפי החברות, מדובר בשינוי רוחבי שנועד לייעל תהליכים ולא להחליף אנשי מקצוע, כך לפי מגזין ביזנס וורלד.

בהצהרה רשמית שמסרה אינדיטקס, החברה האם של זארה, הודגש כי "הבינה המלאכותית משמשת רק כהשלמה לתהליכים הקיימים". עוד נמסר כי החברה פועלת בשיתוף מלא עם הדוגמנים, מקבלת את הסכמתם לכל שינוי דיגיטלי, ומתגמלת אותם בהתאם לסטנדרטים המקובלים בתעשייה.

קיצור תהליכים. זארה / יח"צ

בין יעילות כלכלית לחשש אנושי

לצד ההבטחות, נשמעות גם אזהרות. איזבל דוראן, מנכ”לית איגוד הצלמים הבריטי, הזהירה כי אימוץ נרחב של בינה מלאכותית עלול לצמצם הזדמנויות עבודה לצלמים, דוגמנים וצוותי הפקה. לדבריה, הפגיעה עלולה להיות רוחבית - הן באנשי מקצוע ותיקים והן ביוצרים צעירים שמנסים את צעדיהם הראשונים בענף.

גם מצד הצרכנים עולות הסתייגויות. בהולנד, למשל, נאלצה מקדונלד'ס להסיר פרסומת חג מולד שנוצרה כולה באמצעות בינה מלאכותית, לאחר ביקורת ציבורית שטענה כי היא נראית מלאכותית וקלישאתית מדי. המקרה הזה מדגיש כי לא כל קיצור דרך טכנולוגי מתקבל בהכרח בברכה.

המתח שבין צילום קלאסי לטכנולוגיה חדשה

הרקע למהלך של זארה מורכב עוד יותר לאור דמותה של יו"ר אינדיטקס, מרתה אורטגה, בתו של מייסד החברה אמנסיו אורטגה, הידועה בחיבתה העמוקה לצילום אופנה. מאז 2021 מציגה גלריית MOP שבבעלותה תערוכות של צלמי־על, ובהן עבודות של אנני ליבוביץ', סטיבן מייזל והלמוט ניוטון. החיבור בין אהבה לצילום קלאסי לבין אימוץ טכנולוגיות AI יוצר מתח מעניין בין עבר מפואר לעתיד דיגיטלי.

בסופו של דבר, הדוגמנית אולי עדיין אמיתית, אך הדימוי שהיא מייצגת הופך גמיש, מתחלף וכמעט אינסופי. השאלה שנותרה פתוחה היא לא רק כיצד תיראה תמונת האופנה הבאה - אלא מי, וכמה, יישארו מאחורי העדשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...