"העתקה בוטה": מעצבת ישראלית נתפסה מעתיקה מעצבים בינלאומיים

ליוצר התוכן אביחי דעי יש עיני נץ ויכולת לזהות מקילומטרים עיצובים • אחרי שעורר מהומה עם אדל בספלוב, הוא הצליח לעלות על דגמים שהועתקו, הפעם על ידי מעצבת אופנה מוכרת

השמלה המקורית. צילום: צילום מסך REVOLVE

אביחי דעי הוא יוצר תוכן, משפיען רשת מוביל ומעל לכל פאשניסט בכל רמ"ח איבריו. אלא שבין השקה נוצצת להתמנגלות עם שמות מובילים בארץ ובעולם, דעי עושה שימוש בעיני הנץ שלו ובהבנה שלו בכל תפר ותפר ויודע לזהות מיד מי המקור ומי ההעתק, וכשזה מגיע למותגים ושמות מובילים שמוציאים קולקציות ומרוויחים עליהן לא מעט, זה לא עובר בשקט אצלו.

הבוקר (שלישי) דעי העלה סטורי זועם לאינסטגרם שלו שעיקרו כדבריו - "קולקציה שנבנתה במיוחד לאתר מסחרי ישראלי גדול אבל מבוססת על העתקה בוטה של עיצובים קיימים".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Avihay Dei‎‏ (@‏‎avihay_dei‎‏)‎‏

דעי נמנע מלהזכיר שמות מפורשים בשלב הזה בכל הקשור למותגים הישראלים, אך הוסיף והסביר כי מה שעומד מאחורי ההעתקה שהוא טוען שחשף הוא לא "השראה או הנגשת מחיר" כפי שינסו אולי לטעון מי שבחרו להעתיק במקום ליצור. מדובר לדבריו באותם החיתוכים, אותם האלמנטים ואותה הסילואט (צללית) המופיעים אחד על אחד, כולל במקרה אותו חשף, העתקה ישירה של שמלה מהמותג RAT&BOA.

"אפשר לדבר על נגישות ומחירים", דעי מבקש להבהיר, "אבל כשעיצוב מועתק בלי שינוי ובלי מקוריות, זו לא קולקציה, זו בעיה", כתב בטקסט שהוסיף על גבי הסרטון שהעלה.

השמלה של NBD, צילום: צילום מסך REVOLVE

בסטורי דעי מקפיד בשלב הזה  לא לחשוף באיזה מותג ישראלי מדובר ורק מציג תמונות של הפריטים המקוריים למול אלה שהועתקו כשהוא מצהיר: "זו העתקה בוטה" ומוסיף כי לא מדובר בפעם הראשונה או במעידה חד פעמית של אותו מותג מסחרי גדול.

השמלה של המעצבת הישראלית, צילום: צילום מסך

"מדובר בהעתקה בוטה שחוזרת על עצמה ובקולקציה שנבנתה במיוחד עבור אותו אתר מסחרי גדול על ידי מעצבת ישראלית שהיא גם די מוערכת", הוא מוסיף ומציין, כשגם הפעם הוא נמנע מלחשוף את שמה.

"מהרגע שמסתכלים עליה בעיניים מקצועיות, ברור שלא מדובר בהשראה או בפרשנות עיצובית אלא בלקיחה מדויקת של שפה קיימת - אותם חיתוכים, אותם אלמנטים, ואותו סילואט מופיע אחד על אחד בלי שינוי ובלי ניסיון אמיתי לחדש.

"זה גם לא סיפור של הנגשת מחיר כמו שכל יפי הנפש אוהבים לטעון", הוסיף ואמר כשהוא משתף בסרטון שמלה שחורה שלדבריו בגרסתה המקורית נמכרת ב-Revolve תמורת 700 שקלים ממותג בשם NBD.

"העיצוב כבר קיים ונגיש מבלי למחוק את המקור. כאן אין לוגו יקר או מיתוג שמנפח מחיר, אלא שפה עיצובית ברורה שמועתקת ומוצגת כדגם חדש ואפשר לראות גם את הדגם הזה של RAT&BOA", כתב על גבי שמלה נוספת, "שרואים בצורה הכי ברורה איך שמלה שלהם הועתקה אחד על אחד - בלי פרשנות ובלי טוויסט. אפשר לדבר על מחירים, אפשר לדבר על נגישות, ואפשר לדבר גם על טרנדים, אבל כשעיצוב מועתק אחד לעל אחד אין פה דיון יש פה בעיה", סיכם.

"כולם מעתיקים מכולם ולפרגן לא עולה כסף"

 מי שעוקב אחר האינסטגרם של דעי זוכר שבנובמבר האחרון הוא יצא נגד אדל בספלוב שבין שלל עיסוקיה המצליחים היא גם בעלת מותג האופנה ADA בשיתוף עם רשת טרמינל X. דעי טען אז כי בין הפריטים המוצעים בקולקציה של אדל לבין פריטים מהמותג Helsa.

למרות שבסטורי המקורי, בדיוק כמו הפעם, נמנע מלהזכיר את שמה מפורשות, הסרטון עורר גל של תגובות וניחושים באשר לזהות המשפיענית עליה דיבר בסטורי, כזה שהגיע גם לאדל עצמה בסופו של דברו כשזו בחרה להגיב באותו ההסבר שמקומם את דעי גם היום.

הואשמה גם בהעתקה. אדל בספלוב בקמפיין של ADA, צילום: דימה טליאנסקי

"אני לא מעצבת אופנה ומעולם לא קראתי לעצמי מעצבת אופנה. כולם מעתיקים מכולם גם מעצבי על עולמיים, גזרות ג'ינסים שמלות, הכל מהכל. לא כולן יכולות לרכוש מהמותג הלסה במאות אלפי שקלים אז אני מנגישה אותה במחירים נמוכים שכל אחת יכולה לרכוש - זאת המטרה שלי הייתה ותמיד תהיה. אגב גם העליתי את החליפה ואת השמלות ותייגתי 'הלסה' מספר פעמים ולכן לא מתביישת בזה - זאת אני. מקווה שהרגעתי אותך ומקווה שאתן כולכן תבינו שלפרגן לא עולה כסף ולהעתיק אפשר, וגם אם יעתיקו אותי מיליון פעמים אני הכי אשמח ואפרגן כי פרנסה לכולם - והלוואי ואני אהיה הלסה", כתבה.

נציין כי, למרות ההאשמות, הקולקציה של בספלוב, הפכה לסולד אאוט בתוך פחות מיממה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר