חנות זארה. צילום: רויטרס

במלחמה מול שיין: הצצה לעתיד האופנתי של זארה

כיצד מנסה יורשת אינדיטקס לעצב עתיד יוקרתי יותר למותג הענק ומה עומד מאחורי המהלך שנועד לבדל אותה את שיין ושחקניות האונליין הזולות? • למארטה אורטגה יש מטרה אחת - לשנות את הדימוי של המותג

מארטה אורטגה, בתו של מייסד אינדיטקס אמנסיו אורטגה, ציינה בתחילת אפריל שלוש שנים מאז מונתה ליו"רית הקבוצה. אינדיטקס נחשבת לחברת העסקים בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בספרד - כ-170 מיליארד דולר, המהווים כ־9% מהתמ"ג הספרדי, כך על פי Cinco Días, מוסף הכלכלה של עיתון אל פאיס. נראה כי עבור אורטגה מדובר בתקופה בעלת מטרה אחת מרכזית - לשנות את הדימוי של זארה.

מאז כניסתה לתפקיד, היא לוקחת צעד נוסף הרחק מהמסורת של "אופנה מהירה" ומבקשת לבסס את זארה כמותג אופנה מעוצב ואיכותי. אינדיטקס עצמה מחזיקה בשורת מותגים רחבה: זארה, פול אנד בר, מסימו דוטי, ברשקה, סטרדיווריוס, אוישו וזארה הום - ומעסיקה כ-162 אלף עובדים ב-170 מדינות. זארה לבדה אחראית ליותר מ-70% מהכנסות הקבוצה, עם מכירות של כ-31 מיליארד דולר ורשת של 1,759 חנויות ב-97 מדינות.

רוצה להתרחק מ"אופנה מהירה". זארה, צילום: אי.פי

האם החנויות היוקרתיות הן הסיפור האמיתי?

במרכז המהלך שלה עומדות חנויות הדגל החדשות: מרווחות, מעוצבות ומבוססות טכנולוגיה. אורטגה משקיעה בשיפור חוויית הביקור - מניהול מלאי חכם ועד פתרונות דיגיטליים שמציעים זרימה חלקה בין המדפים, החנות והאתר.

לצד זאת, זארה מרחיבה שיתופי פעולה עם מעצבים, צלמים ויוצרי אופנה בכירים, מהלך שמקרב אותה לשפה אסתטית של מותגי היוקרה, אך במחירים שנשארים נגישים.

גם העיצוב של החנויות עברו שינוי מחדש. חנות זארה בקניון רמת אביב, צילום: אור גפן

לדברי אורטגה, המיקוד איננו בהגדלת המכירות לשם המכירה, אלא ב"צמיחה איכותית": שיפור המוצר, החנות והאתר, תוך שמירה על זריזות וגמישות של חברה קטנה. בעיניה, זהו תנאי הכרחי ליכולת התחרות בשווקים רוויים ומבעבעים - ובמיוחד מול שחקניות הזולות מאי פעם.

איך מתמודדים עם הלחץ של שיין?

לפי כתבת פרופיל בבלומברג, אורטגה מבקשת במפורש להרחיק את זארה מתווית "אופנה מהירה". היא מובילה מודל ייצור גמיש, עם מלאים נמוכים מאוד ואחוז קטן של פריטים שאינם נמכרים בסוף העונה.

השיטה אמורה לצמצם בזבוז ולהתקרב לסטנדרטים של מותגי יוקרה - ובעיקר להציע חלופה של איכות מול התחרות האגרסיבית של שיין וספקיות אונליין סיניות אחרות, שבנויות על קצב ייצור עצום ומחירים נמוכים במיוחד.

סניף זארה החדש בלימסול, צילום: INDITEX Group

במילים אחרות, אורטגה מנסה להגדיר מחדש את גבולות האפשר: לשלב יוקרה עם נגישות, לשמור על ה-DNA של זארה אך להעלות את הסף האסתטי והאיכותי שלה. עבור מי שגדל בעידן שבו זארה הייתה סמל לאופנה מהירה, השינוי הזה עשוי להיראות רדיקלי - ומסקרן במיוחד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...