מואזין, גלביות ותחרה: שבוע האופנה של סעודיה נחתם עם סטלה מקרטני

מעצבת העל הבריטית סגרה את שבוע האופנה של ריאד בתצוגה נוצצת במתחם המלך עבדאללה • בין גלביות רקומות לשמלות ערב נוצצות - סעודיה רוצה להמציא את עצמה מחדש דרך האופנה ולקרב אליה את המערב

שבוע האופנה בריאד. צילום: אינסטגרם

בערב נוצץ בריאד ננעל שבוע האופנה השלישי של הבירה הסעודית - והפעם עם חתימה בינלאומית מובהקת. מעצבת האופנה הבריטית סטלה מקרטני, הידועה במחויבותה הבלתי מתפשרת לחומרים בני-קיימא, הציגה לראשונה במזרח התיכון מבחר פריטים מקולקציות אביב/קיץ 2026 וחורף 2025.

התצוגה, שנערכה במתחם הפיננסי על שם המלך עבדאללה, חשפה חומרים חדשניים דוגמת Yatay M - תחליף טבעוני לעורות אקזוטיים המבוסס על מיסליום פטריות; Sequinova - פאייטים צמחיים שהם הראשונים מסוגם בעולם, ויסקוזה ממקורות אחראיים יותר, רשת ביולוגית מתכלה ומשי ממוחזר. באירוע נכחו מובילי דעת קהל, אושיות רשת וסלבס מקומיים - כולם לבושים בעיצוביה של מקרטני, שחזו באירוע ששילב יוקרה עם אג’נדה סביבתית מובהקת.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Nadine Nassib Njeim‎‏ (@‏‎nadine.nassib.njeim‎‏)‎‏

ריאד רוצה לשים את עצמה על מפת האופנה העולמית

יחד עם מופע הפתיחה של ויויאן ווסטווד, חתמה מקרטני שבוע אופנה שנולד מתוך מטרה להעניק לריאד נראות בינלאומית ותחושת לגיטימציה אמנותית. המהלך משתלב באסטרטגיה רחבה יותר של הממלכה, להפוך את האופנה לעמוד תווך בחזון "סעודיה 2030" - תוכנית לאומית שמטרתה לגוון את הכלכלה ולהציב את המדינה בחזית התרבות והיצירה הגלובלית.

לראשונה הופיעו בשבוע האופנה מעצבים ובתי אופנה בינלאומיים לצד מותגים סעודיים. ועדת האופנה הסעודית, הגוף המופקד על פיתוח התחום במדינה, רואה באירוע מנוע צמיחה של ממש, כזה שיטפח תעשייה מקומית עצמאית בעלת תהודה בינלאומית.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Vogue Arabia‎‏ (@‏‎voguearabia‎‏)‎‏

קהל הצופים הצטופף בכניסות לאולמות התצוגה, כשקריאות המואזין לתפילה נשמעות בסמוך. נשים עטויות כיסוי פנים שחור, מעוטרות בפנינים ורקמות צעדו לצד גברים בלבוש המסורתי וכאפייה משובצת, או במותגים אירופיים מהשורה הראשונה.

"כל יום נראה אחרת", מסר בוראק צ’קמאק, מנכ"ל ועדת האופנה הסעודית. "יש כאן 40 תצוגות ומצגות שמציגות את רוח האופנה במדינה - מבתי אופנה של קוטור ולבוש ערב, דרך קולקציות לנשים וגברים, ועד למותגי סטריט-וור צעירים". 

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Riyadh Fashion Week‎‏ (@‏‎riyadhfashionweek‎‏)‎‏

תוכנית הפעולה של ועדת האופנה הסעודית חותרת לא רק לנראות בינלאומית, אלא גם לביסוס שוק מקומי חזק עם מעצבים שרוצים לצמוח מתוך הקהילה שלהם. רבים מהמותגים המקומיים עדיין בשלבי התפתחות, חלקם כבר נמכרים בבוטיקים נחשבים במזרח התיכון, ואחרים בונים קשרים עם בתי מלאכה ויועצים מאירופה.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Riyadh Fashion Week‎‏ (@‏‎riyadhfashionweek‎‏)‎‏

השנה נרשם צעד נוסף: מותגים אירופיים הוזמנו לראשונה להשתתף באופן רשמי בתצוגות, מתוך מטרה ליצור דיאלוג מקצועי עם הסצנה המקומית. בית האופנה של ויויאן ווסטווד, למשל, חבר למוסד התרבותי הסעודי "אמנות המורשת" ליצירת קפסולה ייחודית של שמלות רקומות בעבודת יד של אמניות מקומיות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר