3 סיבות שקניות אונליין גורמות לכם להרגיש רע

אין ספק ששופינג און-ליין יכול להיות כיף אמיתי, אבל לפעמים זה יכול גם להשאיר אתכם מרוקנים (ולא רק כלכלית) • פסיכולוגים מסבירים למה זה קורה - וגם איך לגלוש בצורה באמת מהנה?

מפעיל שחרור של דופמין. צילום: GettyImages

עבור רבים (ובעיקר רבות) מאיתנו, גלישה באתרי האופנה והקניות האהובים היא לא רק שופינג - זו פעולה מרגיעה של טיפול עצמי.

כשאתם עושים קניות, מרכז התגמול במוח שלכם מופעל, מה שמפעיל שחרור של דופמין - הנוירוטרנסמיטר שגורם לכם להרגיש טוב, מסבירה ד"ר קייט קאמינס, פסיכולוגית קלינית מורשית. זה מסביר איך המעבר מעמוד לעמוד יכול להיות מרגש באופן מוזר. אז למה, אם כן, זה לפעמים משאיר אתכם עם תחושות לא נעימות של אשמה, חרטה וריקנות?

3 סיבות שקניות אונליין גורמות לכם להרגיש רע // אנווטו

פסיכולוגים מסבירים למה השופינג אונליין שלכם משאיר אתכם מרוקנים (ולא רק כלכלית), וגם, איך לגלוש בצורה שבאמת מהנה.

1. פרדוקס הבחירה מכריע

קשה להחליט בגלל עודף אפשרויות, צילום: GettyImages

יש כמעט אינסוף מותגים, קמעונאים ומוצרים לסרוק באינטרנט. לא רק שאתם טובעים בעמודים של פריטים, אלא גם מוצפים בטונות של מידע, מבצעים והנחות, ביקורות של לקוחות, פרטים על חומרים, טבלאות מידות וכו'. כל זה, ועדיין אתם לא יכולים לראות, להרגיש או למדוד שום דבר.

"מחקרים מראים שיש לנו פרדוקס של בחירה", אומרת ד"ר דידרה פופוביץ', פרופסור לשיווק באוניברסיטת טקסס טק. "צרכנים אוהבים שיהיו להם הרבה אפשרויות שונות, אבל כשיש לנו יותר מדי, אנחנו בעצם מגיעים לשיתוק החלטות", או חוסר היכולת לבחור עקב עודף אפשרויות.

מעבר לזה, מותגים רבים לא רק מוכרים מוצרים, הם מוכרים לכם אורח חיים חדש לגמרי. מדובר ב"רעיון שאם יש לכם את המוצר הזה, החיים שלכם יהיו הרבה יותר טובים", אומרת ד"ר פופוביץ'.

האם יומן ב-60 שקל מאמזון סוף סוף יהפוך אתכם לאנשים מאורגנים? האם אותם ג'ינס טרנדיים יעזרו לכם לאהוב את הגוף שלכם, סוף סוף? זה לא כל כך פשוט, ולעתים קרובות יותר תישארו עם יותר לחץ, חרדה וחוסר החלטיות ממה שהיה לכם כשהתחלתם.

2. זה יכול לבזבז המון זמן

השקעת זמן גדולה יותר ממה שדמיינתם, צילום: GettyImages

בתיאוריה, לקנות דברים באינטרנט צריך להיות יעיל יותר: אין צורך לצאת מהבית, למדוד דברים או לעבור מחנות לחנות בחיפוש אחרי מה שאתם רוצים. אבל אפילו "ויטרינה דיגיטלית" יכולה להפוך במהירות להשקעת זמן גדולה יותר ממה שדמיינתם.

זה יכול להיות מיוחס ל"זרימה" (flow), המצב הפסיכולוגי שמתואר לעתים קרובות כלהיות "בזירת הזמן", לפי ד"ר פופוביץ'. נדמה שהזמן עף כשאתם שקועים במשימה, בין אם אתם משחקים במשחקי וידאו או גולשים באופן אוטומטי באינטרנט.

כשאתם בזרימה, לפני שאתם יודעים, חלק נכבד מהיום שלכם נעלם. וזה נהדר כשאתם עושים משהו שכבר מזמן ברשימת המטלות שלכם או מסיימים פרויקט בעבודה, אבל יכול להיות מתסכל הרבה יותר אם אחרי כל הגלילה הזאת לא יצאו רכישות שהיו שוות את כל השעות שהושקעו.

3. יש לחץ גובר להיות צרכנים "אחראיים"

לקנות או לא לקנות?, צילום: GettyImages

ההקשר התרבותי סביב קניות משתנה, מה שיכול להפוך את החוויה למלחיצה עוד יותר. קיימות, במיוחד, הופכת חשובה יותר ויותר ללקוחות ככל שאנחנו לומדים יותר על הבזבוז העצום הקשור לסגנונות חיים של קנייה מופרזת. זה גם הוליד טרנדים ברשתות החברתיות סביב הנושא. 

בעוד שהמודעות הזאת היא ללא ספק חיובית, היא יכולה להוסיף עוד יותר לחץ לבצע את הבחירה "המושלמת". לדוגמה, ניסיון לקנות בצורה מודעת יכול להפוך למעשה איזון בלתי אפשרי שבו אתם נאלצים לשקול בין להיות אדם טוב לבין גורמים אחרים כמו מחיר, איכות וקניית משהו שבאמת אהבתם.

למעשה, מחקר אחד משנת 2017 שפורסם ב-Journal of Business Ethics מצא שידע רב יותר על קיימות הוא מקור לדילמה, מתח ושיתוק עבור אנשים המנסים לנהל אורח חיים בר-קיימא יותר.

איך לגרום לקניות אונליין להרגיש טוב יותר לבריאות הנפשית שלכם

ד"ר קאמינס מציעה עצה פשוטה: "הציבו מטרות וגבולות". במילים אחרות, אם אתם מחפשים משהו ספציפי (כמו מכונת קפה חדשה או אוזניות היי-טק), קנו רק את הפריט הזה. יותר מזה, התמקדו רק בהעדפות המדויקות שלכם, מציעה ד"ר פופוביץ'. נניח שאתם קונים נעליים חדשות לעבודה: האם אתם צריכים סוליה נוחה? צבע ניטרלי שמתאים לכל דבר בארון שלכם? אל תסתכלו על שום דבר שלא מתאים לקריטריונים. אולי יהיה גם קל יותר לזהות כמה מותגים שאתם כבר אוהבים ובוטחים בהם, יחד עם הגדרת זמן (כדי שלא תבזבזו שעות).

ברגעים שבהם אתם כן מתחילים להיות המומים, מומחים ממליצים לקחת צעד אחורה. הרחיקו את עצמכם פיזית מהטלפון או המחשב, תזיזו את הגוף (גם אם רק מתהלכים בסלון), ואז תחזרו למשימה. על ידי מתן הפסקה למוח שלכם ושיפור זרימת הדם, תחזרו לעגלת הקניות שלכם בצורה בהירה יותר, לפי ד"ר קאמינס.

עם כל זה, אם אתם כל הזמן מתרחקים מאתר הבגדים האהוב עליכם בתחושה של בושה, אשמה או דיכאון, כדאי לשקול אם אתם משתמשים בקניות כמנגנון התמודדות לא בריא. כמה דגלים אדומים כוללים התעסקות בזה בצורה כפייתית או בצורה שמפריעה לחיים שלכם - כמו הוצאות גבוהות כשאין לכם את הכסף, קניית פריטים שאתם לא צריכים, או גלישה כדי להימנע מרגשות קשים או מדברים שאתם צריכים לעשות. 

מעבר לנושאים הללו, אולי סלידה מקניות אונליין היא למעשה תזכורת מועילה שרובנו לא צריכים יותר חפצים. וכשאתם כן קונים מסיבה לגיטימית, הטיפים למעלה יכולים להבטיח שהחוויה לא תשאב יותר מדי מהזמן שלכם, או מהנשמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר