הרשתות החברתיות נעצרו אתמול לכמה רגעים בעקבות הטבעת המרהיבה שכוכב הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו העניק לזוגתו ג'ורג'ינה רודריגז. טבעת האירוסין מעוטרת ביהלום עצום בשווי של מיליוני דולרים וגרמה ללא מעט יהלומנים ברחבי העולם לתהות לגבי שוויה.
למרות התפיסה השגויה טבעות אירוסין הן הרבה מעבר לאביזר נוצץ, הן חלק משרשרת ארוכה של סיפורים, תרבויות ומסחר שהתחילו עוד ברומא העתיקה. אז, טבעות היו עשויות ממתכות יקרות או מחומרים פשוטים כמו צור ועצם ושימשו לא רק כהצהרת אהבה אלא גם כחותמת לחוזים עסקיים.
אך את הזינוק המשמעותי במעמד טבעת היהלום הביאה חברת De Beers בשנת 1947. הקמפיין האגדי שלה "A diamond is forever" הפך את היהלום לסמל האולטימטיבי של אהבה נצחית ויצר נורמה תרבותית חדשה: הצעת נישואים = טבעת יהלום. עם סלוגן חד, נוכחות של כוכבי הוליווד (בהם מרילין מונרו) והמצאת "כלל שני חודשי המשכורת" (טבעת יהלום צריכה להיות שווה לפחות שני משכורות). כך De Beers שינתה את השוק מהיסוד.
התוצאות לא איחרו לבוא, בארצות הברית בלבד זינקו מכירות היהלומים הסיטונאיות מ־23 מיליון דולר ב־1939 ל־2.1 מיליארד דולר ב־1979. אבל מאחורי הקסם נחשפו גם צדדים אפלים: שליטה בשוק, הגבלת היצע, ופגיעה סביבתית וחברתית משמעותית, במיוחד בדרום אפריקה. בשנת 2000 הושק "תהליך קימברלי" בניסיון לצמצם את הניצול בתעשייה, אך גם היום קיימים אתגרים אתיים.
אך כבר למדנו שלא כל הנוצץ זהב (או במקרה הזה יהלום) כי לטבעות האלו יש מחיר נוסף, הסיכון הבטחוני. פריטי יוקרה בשווי של מיליונים מחייבים ביטוח שנתי, לרוב בין 1% ל־3% מערכן. מקרה השוד המתוקשר של קים קרדשיאן בפריז ב-2016, שבו נגנבה טבעת אירוסין בשווי של לפחות שמונה מיליון דולר, הוא תזכורת מוחשית לכך.
ובחזרה לרונאלדו, הטבעת הענקית לא רק מושכת מבטים, היא גם עלולה להכביד פיזית. משקל מצטבר של יהלום גדול ושיבוץ מסיבי עשוי לגרום לאי־נוחות ואפילו לפגיעה באצבע, במיוחד בשימוש יומיומי.
בסופו של דבר, בין אם מדובר באימפריה שיווקית, סמל סטטוס או הצהרת אהבה,טבעת האירוסין היא הרבה יותר מאבן נוצצת. היא סיפור של תרבות, מסחר, יוקרה, ואולי גם תזכורת לכך שלא כל מה שנוצץ הוא באמת נצחי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו