זארה נכנעה - שתי תמונות הוסרו מהקמפיין

רשות הפרסום הבריטית הורתה לענקית האופנה להוריד שתי תמונות המציגות לטענתה "רזון לא בריא" • "רגלי הדוגמנית נראות דקות באופן ניכר, זוויות המצלמה מעוותת את ראשה"

זארה (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ

רשות תקני הפרסום הבריטית (ASA) הורתה לזארה להסיר שתי מודעות מהאתר ומהאפליקציה, לאחר שקבעה כי הן מקדמות אידיאל של "רזון לא בריא". זוהי חוליה נוספת בסדרת סנקציות נגד ענקיות האופנה שמעצבות תמונות בעייתיות של הגוף הנשי.

בצילום הראשון, שיער אסוף גבוה וצללים דרמטיים הדגישו באופן קיצוני את צוואר הדוגמנית ואת עצמות פניה, עד כדי כך שהיא נראתה "תשושה וכחושה" לדעת הרשות. 

התמונה שהוסרה מהאתר והאפליקציה / צילום מסך

התמונה השנייה הייתה בעייתיתית מסיבה אחרת, חולצה עם מחשוף עמוק ותנוחה מסוימת הפכו את עצמות הבריח הבולטות של הדוגמנית ל"מאפיין מרכזי" של המודעה - במקום את הבגד שאמור היה להימכר.

פוקוס על המחשוף. תמונה נוספת שהוסרה / צילום מסך

התגובה של זארה: "הכל לגיטימי"

זארה לא נכנעה בשקט. החברה הדגישה כי שתי הדוגמניות סיפקו אישורים רפואיים המעידים על בריאותן, וכי התמונות לא עברו עיבוד דיגיטלי מעבר להתאמות קלות של אור וצבע. יותר מכך - הקמעונאית הספרדית ציינה שמדיניות הגיוס שלה עומדת בהמלצות דוח רשמי משנת 2007 החוקר את בריאות דוגמניות בתעשייה.

"שתי התמונות נמחקו מיד לאחר שה-ASA הודיעה על כך", אמר דובר זארה, אך זה לא הספיק כדי לשכנע את הרגולטור.

ה-ASA הייתה חד-משמעית: "רגלי הדוגמנית נראות דקות באופן ניכר, זוויות המצלמה מעוותת את ראשה, ומיקום זרועותיה בחולצה הרפויה הגזים בפרופורציות שלה". לדעת הרשות, המראה הכללי יצר "רושם של רזון לא בריא".

מגמה רחבה יותר

זארה אינה לבדה. ביולי נחסמה מודעה של מארקס אנד ספנסר בגלל דוגמנית שנראתה "רזה מאוד", ומוקדם יותר השנה נאסרה פרסומת ג'ינס של נקסט כשזוויות המצלמה גרמו לרגלי הדוגמנית להיראות דקיקות מדי.

במקרה של מארקס אנד ספנסר, אפילו הנעליים המחודדות והגדולות הפכו לבעיה - כי הן הבליטו עוד יותר את רגליה הדקיקות של הדוגמנית.

הצעד החד משמעי של ה-ASA מעלה שאלות מורכבות: איך מגדירים "רזון בריא" מול "רזון לא בריא"? ומדוע הביקורת מתמקדת ברזון ולא בקמפיינים שעלולים לקדם השמנת יתר? חלק מהפרשנים תוהים האם הרגולטור לא מחמיר יתר על המידה, בעוד אחרים רואים בכך צעד נחוץ כנגד תרבות שמכתיבה סטנדרטים בלתי אפשריים לנשים צעירות. השאלה היא - איך בדיוק נראה הפרסום האחראי הזה ומה בכלל קורה אצלנו בישראל?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר